Ojetých aut se u nás každoročně prodá tisíce. Někteří tak chtějí ušetřit oproti nákupu nového, ale protože uváděný stav vozidla mnohdy neodpovídá realitě, zaplatí nakonec podstatně více.

Nákup ojetého vozidla, pro jednoho nemyslitelná věc, pro druhého jediná možnost. Prodej ojetin byl, je, a bude součást automobilového světa. I přes neustálá rizika spojená s takovým nákupem po ojetém voze sáhnou lidé, řidiči, kteří jinou možnost prostě nemají. Obvykle se jedná o ty, co si zkrátka nové auto nemohou dovolit, nebo o čerstvé mladé řidiče, kteří se s vidinou prvního auta často obrací na autobazary. Jak by měl vypadat technický stav vozidla, které již někdo používal? Čemu se vyvarovat, co zkontrolovat důkladněji? A na co si dát pozor při podpisu smlouvy?

No Merchandising. Editorial Use Only. No Book Cover Usage. Mandatory Credit: Photo by Moviestore/REX/Shutterstock (1599720a) Matilda, Danny Devito Film and Television

Pozor, co podepisujete!

Začneme od konce – podpisem smlouvy. Do té totiž prodejce zakamufluje nějaké to slovíčko nebo dvě, které vás v budoucnu můžou stát nemalé úsilí, bavíme-li se o té lepší možnosti. Věty –  často záměrně schované v dolní části již několikáté stránky v pořadí – jsou i dnes běžným trikem. Sice to nepůsobí dobře, ale některý bazar zkrátka bez alespoň malé lži prodat neumí. Praktická rada pro každého – nikdy žádnou smlouvu nepodepisovat na místě. Raději si smlouvu vezměte domů, několikrát si ji v klidu přečtěte, třeba i s pomocnou rukou od zkušenějších lidí nebo právníka.

man wearing a suit sitting in a table showing a contract and where the signer must sign

Zkontrolujte technický stav, a dejte si na čas

A teď už k technickému stavu vozidla. Kde hledat chyby? Kam se dívat první? Na co se ptát či upozornit? Upřímně je na každém z nás, jak moc benevolentní budeme. Taková každodenní rada zní – prodejce má vždy připravenou rezervu na slevu. Jinými slovy, není zas tak neobvyklé, že jsou ceny nadsazené – dealeři jsou připravení jednat. Koneckonců, bavíme se tu o již použitém automobilu.

Doporučujeme: Kdy vás může policista zastavit a co po vás smí žádat? Nenechte se „buzerovat“

Kam se dívat a na co si dávat pozor? Tak nějak na vše. Základem je celé auto obejít, zkontrolovat lícování jednotlivých plechů. Na sklech bývá vždy označení, zpravidla dole v rohu, nesoucí sériové číslo. Pokud všechna tato nejsou totožná, nabízí se možnost dřívějšího bourání. Stejně tak pokud plechy nelícují, je to důsledek klempířského zásahu, nejspíš výměny.

Pozor na plechy, můžou být bourané nebo nahrazené

Vyplatí se koukat na podběhy, jakákoliv „divně“ trčící součást by tu mohla být „neoprávněně“. Stejně tak koukat na světla a lak, jakékoliv rozdíly značí možnou výměnu někdy v historii. Doporučujeme „pohoupat se“ na tlumičích – auto by se mělo zhoupnout nanejvýš 1,5krát. Pokud auto na nápravách „plave“, nebo naopak tvrdě narazí, nejspíš není něco v pořádku. Pozornost věnujte také rámu, po bouračce mohl být znovunarovnaný nebo svařený, což by prodejce neměl zatajovat.

Pohlídejte si chod motoru a jeho stav

Rozhodneme-li se již otevírat kapotu, je nutné brát ohled na fakt, že většina kontrolovaných motorů bude poplastovaná. Takže nastartovat a po sluchu. Hlídat, zdali nekolísají otáčky, jestli auto drží volnoběh a podobně. Koukat při tom na hadice, někde něco může ucházet, syčet, nebo dokonce téct. V případě turbomotorů dbát zvýšené opatrnosti na zvuk a chod turba, za klidu i za jízdy, za tepla i za studena.

Prověřte si interiér, je stejně tak důležitý

Auto nechte nastartované a přesuňte se dovnitř, kde budete kontrolovat hlavně elektroniku. Nestyďte se zkontrolovat vše, co jen trošku připomíná moderní výbavu – od stahovacích okýnek, přes větrání, až po stěrače s ostřikovači. Pohlídat si světla a světelné signály, mlhovku, výstražné, vyzkoušet rádio a repro sestavu. Klidně si párkrát zatahejte za ručku, lanko taktéž může mlít z posledního. Dobré je i pohlídat si zvuk dveří, při otvírání i při dovírání, vyzkoušet centrál i dálkové zamykání, pohlídat páté dveře. Když jste si interiérem jistí, můžete celý motor zhasnout a znovu si nastartovat, třeba i vícekrát za sebou.

Při zkušební jízdě dejte autu zabrat

Není od věci se rozjet vícero způsoby: rychle, pomaleji, prudce i zlehka. Vyzkoušet brzdy, včetně té parkovací, poslechnout nápravu při otáčení volantem. Spojka by se měla chovat jako každá jiná, tzn. pokud se na první kvalt nerozjedete, jelikož při sešlápnutém pedálu auto nedrží otáčky, je něco špatně. Současně pokud se rozjedete na 5. stupeň bez obtíží, pak jste buďto velmi šikovný, nebo něco nehraje – takto spojka pracovat nemá.

Projedeme testovací trasu, vyzkoušíme, co se dá, za studena i za tepla. Zkrátka, auto musí „sedět“. Není v tom žádná věda, selským rozumem se dá plno věcí zjistit. Jeďte klidně do 10 km vzdálené vesnice nebo města, nebojte se auto trochu potrápit a prohnat mu pérka, zvládnout musí všechny standardní situace. Na zkušební jízdu si dejte klidně půl hodiny, nebo i více, záleží na domluvě s prodávajícím.

Pohlídejte si rez karoserie a stav konstrukce

Nakonec, dle mě to nejdiskutovanější, rez a celkové opotřebení nosných částí. Tady si to opravdu musí každý určit sám, co dokáže zkousnout. Obvykle korodují páté dveře, podvozek i podběhy. Dobré je kouknout na místo, kam zapíráme hever při výměně kol. Někdo si párkrát bouchne kladívkem do kastly a sleduje, kolik ztrouchnivělé vrstvy „opadá“. Já osobně bych doporučil pohlídat si otevírání kufru, podběhy obou náprav a odhadem místa, kde jsou uchycené přední a zadní nárazníky, kde se můžou rovněž najít špatné spoje.

Udělejte si závěr a diskutujte o ceně

Máte-li vše zkontrolované a pro daný vůz jste se už rozhodli, můžete zavést řeč na slevu. I kdybyste na vozidle nenašli nic nevyhovujícího, zkuste to – jak jsem již řekl, ceny bývají často nadsazené. Zkrátka, prodejci neví, jak moc budou danému oboru kupující rozumět. Jedná se o běžnou praxi. Pokud navíc řeknete, že se na stejné auto jedete podívat ještě do konkurenčního bazaru, často prodejce své jednání změní a snaží se vám auto prodat i s nějakou slevou, aby nepřišel o kšeft.

Koupili jste? Vyměňte provozní kapaliny

Nakonec, pokud jsme si auto již pořídili, nezbývá než vyměnit olej a další provozní kapaliny. Důrazně se doporučuje tohle vše udělat, byť vám může kdokoliv slíbit a garantovat, že olej byl měněný před měsícem nebo týdnem, vždy je nejlepší nechat všechny pracovní kapaliny vyměnit, jelikož i nekvalitní olej může zkrátit životnost motoru i o několik měsíců, o brzdové a chladící kapalině nemluvě.

Celé auto vždy pečlivě zkontrolujte, zaměřte se na lícování a obecně přesnost, sluchem lze zkontrolovat chod motoru a případně turba, za volantem hlídat veškerou elektroniku, pozorovat, jak se auto rozjede a jak brzdí. Pohoupat se na tlumičích, kouknout na podběhy kol a na páté dveře. Ve smlouvě dbát zvýšenou pozornost větám, které vás mohou připravit o možnost reklamace. Prodejce by měl vždy za prodané auto ručit, a pokud se nějakou pasáží vzdáváte práva na jakoukoliv reklamaci, od smlouvy ustupte, pravděpodobně něco tají.