Našel díru v zákoně: Za oknem má modré majáky a uhání s větrem o závod. Policii se vymluví, že jde o denní svícení

Povinnost mít na vozidle denní svícení platí. Nejde však použít jakákoli světla podle vlastního uvážení, hrozí pokuta.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Mgr. Martina Harce
                   

Problematika denního svícení u automobilů, které nedisponují patřičným vybavením z výroby, je složitá. Doba, kdy si řidiči montovali na přední část vozu cokoli, co svítí, v naději, že tak vyhoví liteře zákona, je snad už dávno pryč. Přesto se ale najdou výtečníci, kteří neváhají investovat do osvětlení, které je možná výkonné, ale určitě ne legální. Do redakce nám napsal dne 22.4.2023 pan Mgr. Martin Harec z Prahy s dotazem ohledně vozu, který viděl na ulici.

Denní svícení je povinné, jen tak nějaká lampička nestačí

Rozhodli jsme se zveřejnit jeho e-mail s i fotografiemi. Čtenář narazil na automobil, který měl za čelním sklem světla, a zajímal se, zda je to takto v pořádku. „Šel jsem kolem zaparkovaného Peugeotu,“ popisuje situaci čtenář pan Harec, „a všiml jsem si, že má za sklem několik světel vedle sebe.“ Co pana Martina zajímalo dále, bylo, zda jde o denní svícení. „Myslel jsem si, že denní svícení může být pouze dole na nárazníku, ale co jiného by to mohlo být?“ ptal se čtenář.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Mgr. Martina Harce

Denní svícení nemůže být na automobilu umístěné za čelním sklem. Na věc dlouhodobě upozorňuje například Policie ČR. Podle té patří mezi nejčastější důvody udělení pokuty použití nehomologovaných světel pro denní svícení. A také nesprávné umístění těchto světel na vozidle. Mimo to je obvyklé, že část řidičů má také na automobilu umístěna diodová poziční světla v domnění, že jsou to světla pro denní svícení.

Detaily denního svícení definuje zákon č. 361/2000 Sb.

Legislativa se u nás před pár lety změnila, platí, že motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost vyplývá ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Problémem při aplikaci nehomologovaných světel není v zásadě samotná homologace, jde o správné či nesprávné šíření světla. Světla pro denní svícení jsou charakteristická silně rozptýleným světelným tokem, který netvoří kužel jako u klasických světlometů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jde o to, že takto rozptýlené světlo neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku. Plní jinou funkci, tu, že je vozidlo viděno. Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb., a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Samotná světla jsou homologována dle předpisu EHK/OSN č. 87.

iZdroj fotografie: Škoda

Věnovali jsme se problematice už ve starších článcích, naše archivní grafika napoví, jak mají být denní světla situována. Ve stručnosti lze připomenout, že se na jedno vozidlo montují dva kusy světel bílé barvy. Zdroje světla se umísťují ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla. Důležitá je vzdálenost mezi nimi, a to 600 mm. U vozidel s šířkou menší než 1 300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm. Vzdálenost svítilen od bočního obrysu je max. 400 mm. Ohledně zapínání a vypínání světel platí, že světla se rozsvěcejí automaticky po zapnutí zapalování a zhasnou po jeho vypnutí.

Umístit si na automobil světlo dle libosti řidiči nemohou

To, co je patrné na fotkách od čtenáře, nejsou světla pro denní svícení. Zjevně se jedná o pásky LED diod. Ty pravděpodobně používá řidič, aby „lépe viděl“, ovšem jde o zařízení, kterým porušuje řidič hned několik předpisů. Lze předpokládat, že oslňuje protijedoucí vozidla. A dále je zde umístění světel ve výhledu řidiče. Pokud na konkrétním automobilu mají pásky za sklem suplovat denní světla, pak jako kdyby tato řidič na vozidle neměl.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Za to mu hrozí pokuta 2 000 Kč na místě, nebo 2 500 Kč ve správním řízení. Platí také fakt, že za nehomologovaná světla na vozidle hrozí pokuta 5 000 Kč až 10 000 Kč plus 5 trestných bodů. Pokuta za to, že řidič umístí něco na čelní sklo do zorného pole, může být 2 000 Kč. Ať už je motivace řidiče stříbrného Peugeotu jakákoli, porušuje několik pravidel, vystavuje se riziku pokuty. A hlavně oslňuje za jízdy protijedoucí řidiče. Navíc se v redakci domníváme, že našel díru v zákoně. Za oknem má ve skutečnosti modré majáky a uhání s větrem o závod. Policii se při zastavení jen vymluví, že jde o denní svícení. Funkčnost a barvu světla jim totiž v praxi prokazovat nemusí.

Jaká denní světla máte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články