Kde je nejlepší tankovat? ČOI odhalila kvalitu paliva českých benzínek. Výsledky zaujmou každého s řidičským průkazem

Monitoring kvality ČOI na čerpacích stanicích v loňském roce potvrdil dlouhodobý trend. Nejen, že se ve většině případů není třeba obávat nekvalitního paliva, ale navíc v rámci kvality paliva ukazujeme záda řadě evropských zemí.

i Zdroj fotografie: ČOI
                   

Pochybujete o kvalitě paliva na některých čerpacích stanicích v naší zemi? Vypadá to, že vaše obavy jsou zcela zbytečné. České obchodní inspekce v loňském roce provedla rozsáhlou kontrolu paliv a celkem v rámci kontrolní akce odebrala na tuzemských benzínkách 2 201 vzorků. V rámci nich odhalila pouze deset závad. Ale ty však rozhodně nejsou podle informací Ivana Indráčka – předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů způsobené cílenými pokusy provozovatelů čerpacích stanic o poškození zákazníků.

iZdroj fotografie: SČS
Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů, z.s.

Sám nám k tomu sdělil, že: V České republice se nevyskytuje palivo, které by bylo tzv. pančované. Odhalené závady na odebraných vzorcích v loňském roce obvykle vznikly při výrobě paliva, nebo jeho distribuci. To znamená, že zjištěné vady mají příčinu mimo čerpací stanice.“

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Na vině je výrobce, ale také dodavatelé

Pan Indráček také pro AutoŽivě vysvětluje, jak k závadám na nevyhovujících vzorcích došlo. „Dva vzorky benzínu v rámci kontroly vykázaly vadný podíl etanolu. Vzhledem k tomu, že etanol je dražší než benzín, je vysoce nepravděpodobné, aby jej nějaký podvodník míchal záměrně do benzínu. Problém tedy nemohl vzniknout jinde, než ve výrobě. A mimochodem závadnost takového paliva je pro vozidla nulová. Zjištěné hodnoty sice překročily loni stanovené maximum 5%, ale stále byly výrazně pod hodnotou 10%, což je v letošním roce standard pro nejrozšířenější benzín.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Dále dvě čerpací stanice nevyhověly v rámci parametru Konec destilace. To ukazuje na drobnou příměs nafty v benzínu. K tomu může dojít u dodavatele paliva při stáčení pohonných hmot do nádrží čerpací stanice. V tomto případě samozřejmě záleží na množství nafty v benzínu. Pokud by jí bylo v benzínu hodně, pak by to mohlo způsobovat motorům vozidel problém. Ale musíme si uvědomit, že k posunu mimo definovanou normu stačí i pár litrů nafty na tisíc litrů benzínu. K poškození motoru by v tomto případě sice mohlo dojít, ale pouze při dlouhodobém používání takového paliva.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pokud jde o naftu, bylo zjištěno 6 vzorků s nižším bodem vzplanutí. Tady se pro změnu jedná o příměs benzínu v naftě. A i to přisuzuji dodavatelům a nikoli provozovatelům čerpacích stanic. Odborníci se shodují, že takto závadná nafta by na motory vozidel mohla mít vliv, a to v případě, kdy by bod vzplanutí klesl pod cca 40°C. To se však podle mých informací nestalo, takže se jedná spíše o formální problém.“

Nad EU máme v kvalitě paliv výrazně navrch

Z výsledků kontroly ČOI i informací předsedy představenstva SČS tedy jasně vyplývá, že strach českých řidičů z čerpání paliva na českých benzínkách je neoprávněný. A to je velmi potěšující informace. Další pozitivní zprávou je, že palivo na českých čerpacích stanicích je podstatně méně závadné, než v ostatních zemích Evropské unie.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Srovnávat můžeme zatím rok 2021, protože, jak nám sdělil pan Indráček, souhrnná data z EU mají obvykle dva roky zpoždění. Nicméně právě hodnoty z roku 2021 ukazují, že kvalita motorových paliv u čerpacích stanic v Česku je ve srovnání s EU nadprůměrná. Abychom mohli srovnávat české výsledky s Evropou, je třeba odečíst vady způsobené bodem vzplanutí, protože ten se standardně nemonitoruje.

iZdroj fotografie: iStock

Zatímco v rámci EU bylo zjištěno průměrně 1,17 % vad, v České republice se jedná pouze o 0,26 %. Pro zajímavost na Slovensku bylo v daném roce zjištěno 1,29 % vad, v Německu 1,33 %, ve Francii 1,96 % a v Rakousku dokonce 2,43 %. Nejblíže je našim pozitivním výsledkům Polsko, které v rámci šetření vykázalo pouze 0,39 % vad na pohonných hmotách. Z dlouhodobého srovnání je patrné, že ke zlomu došlo v roce 2015. Před devíti lety poprvé klesla závadovost pohonných hmot v Česku pod evropský průměr i pod hodnoty zjišťované obvykle v okolních zemích.

Žádní šejdíři, ale poctiví prodejci

Každopádně, jak dodává pan Indráček z SČS pro AutoŽivě.cz: Čeští pumpaři nejsou žádní podvodníci, nebo šejdíři, kteří se starají jen o to, jak zbohatnout a kvalita prodávaného produktu spolu se spokojeností jejich zákazníků je jim přitom ukradená. Fakta vycházející z kontroly ČOI hovoří přesně o opaku, což by mělo českého motoristu těšit.“ 

Jaká je vaše zkušenost z načerpaným nekvalitním palivem do vašeho vozidla?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články