Tohle auto sesadilo z trůnu krále, Dacia už není nejprodávanějším autem v Evropě. Co zákazníci kupují více?

Dacia byla nejprodávanějším evropským autem, a už není, Peugeot ji předhonil o pár aut. Tedy vlastně je, záleží na úhlu pohledu.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Statistika nuda je, má však cenné údaje. Tohle se zpívá v jedné české pohádkové písničce. Je to možná pravda. Tedy určitě je pravda, že má statistika skvělé údaje. A jako člověk, který statistiku studoval, si nemyslím, že by to byla nuda. Naopak. Mám rád tabulky, průměry, výpočty. Když v redakci AutoŽivě analyzujeme například prodejní data, jsem ve svém živlu. Na druhou stranu vím, že všechna statistická data se dají takříkajíc ohnout.

Statistická data je třeba analyzovat a interpretovat správně

Stačí je zařadit do jiné perspektivy, a najednou je z velmi špatných prodejních výsledků „solidní základ pro znovuoživení prodeje“ a podobně. Zažil jsem to mnohokrát, na prezentacích automobilek. Každá značka, jedna jak druhá, při prezentaci každého modelu, se chvástala, jak se její auta dobře prodávají. Logicky to nemůže být pravda. Některá auta se prodávají méně, jiná více. Třeba jako Dacia Sandero, nejprodávanější automobil v evropském měřítku. Je tady ale změna.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Dacia

Lidový hatchback, který se stal symbolem dostupné mobility v Evropě, najednou přišel o svůj trůn. Ano, čtete správně, po dlouhé době dominance na evropském trhu s novými vozy našla Dacia Sandero svého přemožitele. A kdo že to dokázal sesadit rumunský bestseller z první příčky? Francouzský Peugeot 208. Není to fascinující? Dva relativně dostupné hatchbacky bojují o přízeň evropských zákazníků, zatímco drahé elektromobily a prémiové značky jen tiše přihlížejí. Rozdíl mezi nimi byl v březnu 2025 tak těsný, že by se dal spočítat na prstech jedné ruky.

Číňané protlačili nové vozy na náš trh. Za lidové ceny slibují takovou spolehlivost a kvalitu, že se jich bojí Škoda i Dacia

Tedy pokud byste měli asi tisíc prstů. Podle dat společnosti Dataforce, která byla zveřejněna v Automotive News Europe, se v březnu 2025 v Evropě registrovalo celkem 1 331 132 nových aut. To představuje nárůst o 2,8 % oproti stejnému období loňského roku. A v tomto množství se Peugeot 208 dokázal prosadit s 24 235 registrovanými kusy, zatímco Dacia Sandero skončila těsně druhá s 23 291 vozy. Rozdíl necelých tisíc aut v měřítku celé Evropy? To je, jako kdyby vás v maratonu někdo předběhl o délku nehtu na malíčku.

Kvartálně je Dacia Sandero stále na absolutním vrcholu

Mimochodem, podle jiných zdrojů, konkrétně JATO Dynamics, byly počty ještě vyšší – Peugeot 208 měl prodat 25 241 vozů (nárůst o 7 % oproti loňsku) a Dacia Sandero 24 577 (pokles o 6 %). Jak jsem říkal, statistika se dá využít i zneužít, záleží, z jakých zdrojů se vychází. Nicméně ať už jsou přesná čísla jakákoliv, faktem zůstává, že Peugeot 208 v březnu 2025 sesadil Dacii Sandero z trůnu nejprodávanějšího auta v Evropě.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Bronzovou příčku obsadil další Francouz – Renault Clio s 23 062 prodanými kusy, což představuje mírný pokles o 3 % oproti loňskému roku. Zajímavé je, že i když Sandero přišlo o první místo v březnu, stále si drží prvenství v celkovém součtu za první čtvrtletí roku 2025. Takže žádná panika, fanoušci rumunské značky, váš oblíbenec stále vede v dlouhodobém horizontu. Možná bych trochu Sandero přirovnal k někdejšímu Fordu. Levné auto, díky němuž se posadily za volant automobilu skutečné masy. Sandero je prostě klasika, která ma na trhu své místo.

Mezi novými modely v Evropě dominují opět Francouzi

Co ale nová auta, nové modely? Je opravdu pozoruhodné sledovat výkon některých skutečně zbrusu nových modelů na trhu. Renault Symbioz, nový přírůstek do rodiny francouzské značky, zaznamenal 9 405 registrací, zatímco elektrický Renault 5, který se vrátil na scénu po dlouhých letech, našel 6 458 nových majitelů. Vrátil ve smyslu názvu, jinak je to samozřejmě úplně jiné auto. Také Fiat 600 a korejský elektrický Kia EV3 si vedly skvěle – první jmenovaný s 6 791 a druhý s 6 711 registracemi. A jak si vedly automobilky jako celky? Renault Group (zahrnující značky Renault, Dacia a Alpine) zaznamenal nejsilnější měsíc s nárůstem o 14 % oproti loňsku.

iZdroj fotografie: Alpine

Také koncern Volkswagen si vedl dobře s 11% nárůstem. Naopak Tesla zaznamenala propad o 26 % ve srovnání s březnem 2023, Mercedes-Benz klesl o 8,5 % a Toyota o 7,8 %. A co čínské značky? Ty si vedou stále lépe. MG, která je v čínském vlastnictví, zůstává nejsilnějším hráčem z Říše středu na evropském trhu s 37 499 registrovanými vozy, což představuje nárůst o 49 % oproti loňsku. BYD a Chery také posílily, ale stále zaostávají za MG. Tady si neodpustím osobní poznámku.

Čínská auta si ukrajují z evropského trhu víc a víc prodejů

Ještě před pár lety by mne nenapadalo, že budu řešit prodejní statistiky čínských aut na evropském trhu. A že nepůjde o malé procentuální zastoupení. Časy se mění. Jak je to s ohledem na typ pohonu? Myslím co do prodejů. Elektromobily si v březnu vedly překvapivě dobře – s nárůstem o 24 % oproti loňskému březnu a celkovým podílem 17 % na trhu (přesně 222 340 vozů). Ale i tak je to stále málo na to, aby se výrobci vyhnuli tučným pokutám od EU za překročení emisních limitů – k tomu by elektromobily musely tvořit alespoň čtvrtinu trhu.

iZdroj fotografie: MG

Plug-in hybridy také zaznamenaly dobrý měsíc s 20% nárůstem a 106 558 prodanými vozy. Já jsem nicméně rád, že i v době, kdy se mluví o elektromobilitě a autonomním řízení, jsou to stále dostupné, praktické a úsporné hatchbacky, které táhnou evropský automobilový trh. A že souboj mezi Dacií Sandero a Peugeotem 208 bude ještě zajímavý. Kdo ví, možná ve výsledcích za duben uvidíme další překvapení. Nebo se Sandero vrátí na svůj trůn.

Je lepší Peugeot, nebo Dacia?

Zdroj: Dataforce
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články