Elon Musk si trhá vlasy, nikdo si už nechce kupovat Tesly, kromě těchto dvou zemí. Je jednou z nich Česko?

Byly časy, kdy Teslu chtěl každý ekologicky naladěný manažer, programátor nebo milovník technologie. Dnes je tomu jinak.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Není den, abych nebyl překvapený něčím, co se více či méně týká automobilky Tesla. Buď přímo samotného výrobce, nebo zakladatele značky Elona Muska. Nejbohatší člověk světa je skutečně vidět víc než leckterý politik. Mimochodem politika je právě ta věc, která si myslím, že Muskovi dost zkomplikovala život. V redakci AutoŽivě mapujeme neustále dění v rámci automobilového průmyslu a vliv „blízkosti“ amerického prezidenta se Elonu Muskovi rozhodně nevyplácí. Pokud tedy víme všechno, co bychom vědět měli.

Nejbohatší muž světa má problémy, jeho auta nikdo nechce

Každopádně Tesla, ještě před pár lety synonymum pro budoucnost, pokrok, technologickou revoluci, to teď nemá lehké. Byť určitě je tady nutné uznání pro Elona Muska, který dokázal z elektromobilu udělat něco, co chce mít doma každý druhý geek, ale i manažer v obleku. Jenže teď? Stačí se podívat na aktuální čísla a člověk má pocit, že zájem o Tesly padá rychleji než kapacita baterie v zimě. Zapomeňte na doby, kdy byla Tesla jasnou volbou pro každého, kdo chtěl být „in“. Dneska už to není tak jednoduché.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.

V roce 2025 se prodeje Tesly v Evropě propadly oproti předchozímu roku, což je na automobilku, která byla zvyklá na dvouciferný růst, docela studená sprcha. A kdo za to může? Konkurence, jež nespí, a taky zákazníci, kteří začali přemýšlet, jestli jim za ty peníze Tesla opravdu stojí. A teď pozor – zatímco v Německu, Francii nebo Itálii už Tesly zdaleka nejsou takovým hitem, ve Skandinávii je situace jiná. Typické je Švédsko.

Autopilot elektromobilu Tesla zachránil svému řidiči život. Došlo na nejhorší a „auto bez řidiče“ dovezlo muže do nemocnice

Možná také ještě Velká Británie, mimo kontinentální evropský prostor. Právě tyto dvě země jsou výjimkou, kde se Tesly pořád prodávají, když ne jako housky na krámě, tak víc než jinde. Zatímco Tesla zaznamenala na několika evropských trzích výrazný pokles, prodeje v Anglii a Irsku se vyvíjely pozitivně. V části loňského roku se prodej vozů Tesla v obou zemích zvýšil o 20 procent. Zatímco prodeje Tesly v tradičně „eko laděných“ zemích, jako je třeba Dánsko, padly o desítky procent, prodej roste v Anglii a v Irsku.

U nás začala elektrickým autům vládnout naše česká Škoda

Tesla se v ostatních evropských zemích potýká s problémy. Na začátku roku se prodej modelů Tesly v celé Evropě snížil na polovinu. Přehled ze začátku března ukázal další prudký pokles tržeb na mnoha evropských místech. Třeba v Německu značka zaznamenala v únoru pokles tržeb o 76 procent. V Norsku a Dánsku klesly tržby o více než 40 procent. Ještě horší je to však v Austrálii, kde se prodeje této značky elektromobilů snížily o ohromujících 72 procent. Paradoxně generální ředitel značky Elon Musk slíbil zvýšení výroby. Kdo to bude kupovat?

iZdroj fotografie: Škoda

Já mám obavu, že v kontextu rostoucí čínské konkurence to bude mít Tesla na evropském trhu těžší a těžší. Tesla byla donedávna jasným lídrem také u nás, tedy špičkou českých elektromobilů. Byla, i tady mluvím v minulém čase. Jiná značka ji sestřelila ze špice. A co je na tom pikantní? Že to nebyl žádný tradiční světový rival, ale klasika ze staré Evropy. Škoda. Model Enyaq se vyhoupl do čela tabulky s 586 registracemi za první kvartál.

Tesla to nebude mít snadné, na záda jí šlapou také Čínani

Nebyl sám. K tomu 520 kusů v rámci řady Elroq. Tesla měla 331 kusů v rámci Modelu Y, pak 18 za Model 3. Škoda jasně dominuje, dobře na tom je i VW, Dacia nebo Ford. K tomu tady začínají vystrkovat růžky čínské značky a jdou do toho tvrdě, z ostrými lokty v podobě agresivních cen. Já si myslím, že se možná trh nasytil. Teslou.

Ten, kdo chtěl (a měl peníze na) drahý americký elektromobil, koupil si ho. Ale běžní uživatelé Teslu nechtěli, nebo na ni nedosáhli. U jiných značek ale není cena tak vysoká, navíc tady není to stigma Elon Musk. Není divu, že kromě dvou zmíněných zemí se od Tesly lidé odvracejí zády. A že v ČR se prosazuje logicky Škoda.

Je lepší Tesla, nebo Škoda?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články