Autopilot elektromobilu Tesla zachránil svému řidiči život. Došlo na nejhorší a „auto bez řidiče“ dovezlo muže do nemocnice

Potíže řešit jízdou bez řidiče je riskantní, mnohem lepší by bylo zvednout telefon a zavolat si záchranku. Tesla nemůže suplovat IZS.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kdo nemá osobní zkušenost, možná ani nemůže pochopit, jak nebezpečná a skutečně obtěžující nemoc diabetes prvního stupně je. Druhý typ zná řada lidí, jde o potíže způsobené obvykle nesprávným stravováním, špatným životním stylem. Ovšem „jednička“ je něco jiného, jde o vrozené autoimunitní onemocnění. Diabetes prvního typu, také nazývaný cukrovka typu 1, je chronické onemocnění, při kterém tělo nedokáže produkovat dostatečné množství inzulinu. Hormonu, který pomáhá přeměnit cukr z potravy na energii.

Cukrovka prvního typu je krutá nemoc, děti napadá bez milosti

Toto onemocnění obvykle začíná v dětství nebo mládí a vyžaduje pečlivé monitorování hladiny cukru v krvi a pravidelnou aplikaci inzulinu. Symptomy diabetu prvního typu mohou zahrnovat nadměrnou žízeň, únavu, to vše končí takzvaným prvozáchytem. Člověk nekompromisně skončí v rukách lékařů ve stavu, který je méně či více kritický. Od té chvíle se neobejde bez rutinního měření hladiny cukru v krvi.

iZdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA

Buď odběrem kapky krve z konce prstu, nebo přes senzor zavedený do ruky. Na základě toho si pak aplikuje inzulin, několikrát denně. Do konce života. Možnost uzdravení de facto není, alternativa neexistuje. Navíc je zde fakt, že při změně hladiny cukru mimo optimum hrozí člověku vážné nebezpečí. Při poklesu hladiny cukru v krvi, nazývaném hypoglykemie, může pacient zažít závratě, zmatenost a následně i ztrátu vědomí.

Dalšímu vozu Tesla selhal autopilot a vůz havaroval. Došlo také k masivnímu požáru

Pokud není hypoglykemie ihned řešena, může vést k vážným komplikacím, včetně zmíněné ztráty vědomí a úmrtí. Naopak při vysoké hladině cukru v krvi, nazývané hyperglykemie, může pacient zažívat časté močení, nadměrnou žízeň, rozmazané vidění a dlouhodobé komplikace, jako jsou problémy s ledvinami, očima a srdcem. Akutně se dá stav zvládnout, není vyloženě život ohrožující, dlouhodobě jde naopak o problém, dochází k nevratnému poškození těla. Pro odvrácení hypoglykemie je zapotřebí podat člověku dostatečnou dávku cukru.

Bez pomoci nebo rychlého řešení upadne člověk do kómatu

V podobě potravy, jídla, pití. V extrému speciální injekce. Tolik jen krátký náznak toho, co cukrovka znamená. A jak nebezpečná je. Nepříznivé pro diabetiky je také to, že pokud se dostanou do hypoglykemie, mohou navenek vypadat jako opilí. Ochota okolí pomoci pak klesá. Proces poklesu cukru v krvi je velice rychlý, může jít i o minuty. Teď už je asi jasné, o čem je příběh, který se stal v americké Severní Karolině.

V případě Maxe Paula Franklina zachránil autopilot Tesly jeho život, když se mu porouchala inzulinová pumpa a jeho hladina cukru v krvi prudce klesla. Pumpa řeší dávkování inzulinu. Pokud se porouchá a pošle člověku do těla nadměrné množství inzulinu, je to velký, velký problém. Přivodí totiž pacientovi velice rychle stav hypoglykemie. Frank to vyřešil tak, že sedl do svého auta, do Tesly.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aktivováním autopilota se Franklinovi podařilo bezpečně dostat na pohotovost, mohl neprodleně využít lékařskou pomoc. Ukazuje tento příběh, jaké důležité role mohou hrát moderní technologie při řešení zdravotních nouzových situací? Ano i ne. Technologie bezpochyby Frankovi pomohla. Liboval si, jak ho jeho auto odvezlo bez potíží do 21 kilometrů vzdálené nemocnice. Ovšem jeden by mohl namítat, že to nebylo právě chytré a bezpečné řešení.

Lepší by jistě bylo zavolat si záchranku. Je otázkou, jak rychle by přijela. S tím popravdě nemáme žádné zkušenosti. Další věcí je, že hypoglykemie se řeší doplněním cukru. Diabetik by u sebe měl mít cukr, třeba v podobě tabletek nebo sladkostí. Byl Frank doma, a namísto aby sáhl po cukru, sedl do auta? Těžko říct, nechceme a nebudeme soudit. Vše dobře dopadlo, a to je hlavní.

Riskovat jízdu s Teslou? Lepší by bylo zavolat si záchranku

Nicméně i přesto, že autopilot Tesly může být užitečný v krizových situacích, je důležité si uvědomit, že v některých případech může být volání záchranky nebo okamžitá lékařská pomoc nezbytná. V případě, že pacient trpí závažnými symptomy diabetu, je nejlepší okamžitě vyhledat lékařskou pomoc a nepokoušet se řešit situaci sami za volantem, což by mohlo ohrozit nejen jejich vlastní život, ale i životy ostatních účastníků silničního provozu.

Měl „pacient“ volat záchranku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články