Kontroverzní návrh se dotkne všech řidičů, co na to říkají Češi? Zdanění velkých aut do metropole odsuzují

Jedna evropská metropole to zkusí a uvalí poplatky na SUV a MPV. Pokud se to chytne, ostatní města se asi nechají inspirovat.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Vídeň, město kaváren, valčíku a elegantních tramvají, se údajně rozhodla, že už má dost velkých aut, která zabírají půlku ulice a tváří se, že jim patří svět. Zdá se, že nejde jen o plané řeči, ale o konkrétní návrh, jenž by mohl pořádně zamíchat kartami všem, kdo si libují v SUV nebo rodinných dodávkách. Ano, přesně těm vozům, které jsou v posledních letech na vzestupu a které si mnozí pořizují s pocitem, že s nimi zvládnou projet Saharu i zaparkovat před školkou. Pokud bydlíte ve Vídni nebo tam občas zajedete, připravte se, že za větší auto si brzy připlatíte.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Sahat lidem na peníze přes poplatky za auta je snadné a účinné

Město totiž plánuje zvýšit daň právě na SUV a rodinná MPV, a to z jednoho prostého důvodu. Zabírají víc místa, jsou těžší a podle radnice zhoršují dopravní situaci i bezpečnost chodců. Neodpustím si poznámku. Vídeň mám rád. Připomíná mi Prahu. Stejně jako Budapešť. Na rozdíl od maďarské metropole je ale ta rakouská čistší. Klidně bych tam chtěl žít. Teoreticky. Je jako Praha, ale všechno tam má nějaký větší řád, zároveň tam vnímám jakýsi klid. Možná proto, že Rakušané, respektive Vídeňáci, dbají na pravidla a dodržují je.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Když dojde na auta, neváhají jít leckdy přes mrtvoly. I kdyby to mělo znamenat, že si za větší auto člověk připlatí. V Rakousku jsou registrovány stovky tisíc velkých aut. To už není jen pár aut pro pár bohatých, ale masová záležitost, která začíná být problémem. A kdo by si myslel, že jde jen o ekologii, ten by se mýlil. Hlavním argumentem je totiž prostor – větší auta zabírají víc místa na parkovištích, v ulicích a často blokují výhled na přechodech. A teď přijde ta ironie. Zatímco v minulosti byly rodinné dodávky symbolem praktičnosti a SUV znakem úspěchu, dnes se z nich stává terč pro politiky, kteří hledají způsob, jak zlepšit život ve městě. A kdo na to doplatí?

Celoroční pneumatiky mohou jízdu do zahraničí tučně prodražit. Hodně českých řidičů se nechá nachytat

Samozřejmě běžní řidiči, kteří si koupili větší auto třeba proto, že mají tři děti, psa a občas potřebují převézt babičku na víkend. Nová daň by se podle návrhu měla týkat vozů s hmotností nad 1,8 tuny, což znamená, že pod ni spadne většina moderních SUV a větších MPV. A teď si položme otázku, je to spravedlivé? Na jednu stranu ano, město má právo regulovat dopravu a chránit veřejný prostor. Na druhou stranu, proč by měl být potrestán někdo, kdo si koupil větší auto z praktických důvodů? Spravedlivé to není. Ale proč hledat spravedlnost někde, kde už dávno být nemůže. Rakousko tlačí také ekologické typy pohonu. Takže co elektromobily?

Jde o rozměry, velká auta jsou prostě už moc velká, zabírají plac

I ty větší by podle návrhu spadly do vyšší daňové kategorie, to je další paradox. Na jedné straně se propaguje elektromobilita, na druhé straně se trestá za velikost. A teď si představte, že by podobný systém zavedla Praha nebo Brno. Kolik lidí by muselo přehodnotit svůj vozový park? A co by to udělalo s trhem ojetin? Pravděpodobně by se rozjela vlna prodejů větších aut, a naopak by stoupla poptávka po menších modelech. Neumím si ale představit, že by právě u nás zase lidi vyloženě přestali kupovat jeden typ aut.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Spíš bych řekl, že by začali platit daně a poplatky, ale svých velkých aut by se nevzdali. Pokud máte na věc jiný názor, budu moc rád za připomínky dole v komentářích pod článkem. A co na to automobilky? Ty samozřejmě mohou protestovat, protože SUV a MPV jsou pro ně zlatý důl. V posledních letech tvoří v Evropě až 45 % nových registrací právě tyto kategorie aut. Mohou protestovat, ale to je tak všechno, co mohou dělat.

Nikomu se samozřejmě nechce platit navíc, ekologové jásají

Co na to říkají samotní Vídeňané? Názory jsou rozdělené. V redakci AutoŽivě jsme udělali namátkový průzkum mezi čtenáři, kteří do Vídně jezdí. A ozvali se nám i ti, kteří ve Vídni bydlí. Byť z většiny dočasně, kvůli zaměstnání. Ano, je to tak, pokud to nevíte, jedna z našich velkých bank je ve skutečnosti rakouská. A centrálu má ve Vídni. Samozřejmě. Nicméně obyvatelé Vídně vítají snahu o zklidnění dopravy a větší bezpečnost. To jsou ti první. A ti druzí se bojí, že budou platit za něco, co si pořídili v dobré víře.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Dotazovali jsme se i Čechů, kteří jezdí do Vídně, a ti s nařízením nesouhlasí. Kam až to může zajít? Pokud se ukáže, že vyšší daň opravdu sníží počet velkých aut ve městě, můžeme čekat, že se přidají další evropské metropole. A kdo ví, možná se za pár let dočkáme toho, že parkování pro SUV bude stát dvojnásobek a rodinné dodávky budou muset mít speciální povolení. A co to znamená pro budoucnost městské dopravy?

Pravděpodobně větší tlak na sdílené vozy, menší auta a alternativní způsoby přepravy. A teď si představte, že byste si chtěli koupit nové auto a museli byste počítat s tím, že za větší model zaplatíte nejen víc na pojištění a palivu, ale i na daních. Je to fér? To už nechám na každém z vás. Jisté je, že Vídeň svým návrhem rozvířila debatu, která se dřív nebo později dotkne i dalších měst. Tak nějak si říkám, že už ji vlastně nemám tak rád jako dřív a že už bych tam asi vlastně nechtěl bydlet.

Má to být i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články