Celoroční pneumatiky mohou jízdu do zahraničí tučně prodražit. Hodně českých řidičů se nechá nachytat

Kdo chce ušetřit na pneumatikách, může zvolit univerzální celoroční obutí. Nejlepší je přezouvat letní a zimní gumy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tradiční přístup k obouvání pneumatik podle sezóny je založen na principu přezouvání letních pneumatik za zimní a naopak. Příznivci tohoto přístupu argumentují lepšími vlastnostmi letních pneumatik v létě a lepšími vlastnostmi zimních pneumatik v zimě. Oponenti tvrdí, že není třeba platit za dvoje pneumatiky, a ojíždět dvě sady. A mít tak dvojité náklady. To samozřejmě není zcela pravda, protože jsou ojížděny buď jedny, nebo druhé, přiznat zapotřebí však je, že obě sady stárnou a směs v čase degraduje. Je to ale důvod vsadit pouze na jednu sadu univerzálních pneumatik?

Univerzální pneumatiky vyjdou levněji

Pneumatiky lze dělit na letní, zimní a celoroční, s ohledem na jejich použité podle ročního období. Samozřejmě zde máme ještě speciální pneumatiky, závodní obutí, a třeba také pneumatiky na terénní auta, které jsou vybaveny velmi hrubým vzorkem. Na pneumatiky lze také nahlížet v rovině jejich výroby, zda jde o nové obutí nebo o protektory. Protektory jsou velice oblíbené pro svou cenu, je ale brát na zřetel, že dezén je nalepený na starší kostru, a že nižší cena je vykoupena kratší životností. A méně sofistikovaným vývojem, výrobci protektorů neinvestují do vývoje gum jako klasičtí producenti automobilového obutí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zimní pneumatiky

Mají černé lamely pro dobrou přilnavost na sněhu. Jsou vyrobené z měkčí pryže než letní pneumatiky, to zaručuje lepší stabilitu a kratší brzdnou dráhu na sněhu, ledu, obecně v zimních podmínkách při teplotách pod 7 stupňů Celsia.

Letní pneumatiky

Nemají malé lamely, ale široké drážky v běhounu. Ty odvádějí vody. Tuhé bloky vzorku zajišťují trakci na suchém povrchu, směs gumy je vhodná pro teploty nad 10 stupňů Celsia.

Celoroční pneumatiky

Mají užší bloky běhounu s výraznými podélnými drážkami. Vzhledově je lze popsat jako kombinaci zimních a letních pneumatik. Směs vzorku by měla fungovat v univerzálních podmínkách mezi 30 stupni pod nulou do 40 stupňů nad nulou.

Při podrobnějším náhledu na univerzální pneumatiky je třeba vědět, že jsou mírně dražší než zimní nebo letní gumy. Řidič však kupuje pouze jednu sadu, navíc odpadá nutnost výměny, takže ve výsledku ušetří. Celoroční pneumatiky jsou však kompromisem, v létě nelze počítat s tak dobrými vlastnostmi, jako mají letní pneumatiky. A zcela vyloučena je jakákoli sportovní jízdy, univerzální obutí nemá takový výkon a jízdní vlastnosti. Své parametry však ztrácejí pomaleji než klasické obutí, říká se, že celoročky začnou přicházet o své schopnosti až po 8. až 10. věku životnosti. 

V zimě na celoročních gumách, ale s kompromisem

Celoroční pneumatiky jsou plně homologované, určené pro celoroční provoz. S ohledem na legislativu v jednotlivých zemích. Jsou státy, kde v zimě prostě bez tradiční zimní gumy legálně neujedete ani metr. Gumy jsou označeny symbolem M+S u těch vyrobených před rokem 2018, nebo symbolem sněhové vločky na třívrcholové hoře. Rychlostní index celoročních gum může, ale nemusí být, nižší než u srovnatelných klasických pneumatik. Kontrola indexu rychlosti je důležitá, zejména v případě dopraní nehody.

iZdroj fotografie: Pxhere

Jak s celoročními pneumatikami jinde v Evropě? Například v Itálii platí, že celoroční gumy musí mít rychlostní index minimálně stejný jako je ten schválený homologací pro dané auto. V opačném případě nemusí pojišťovna uznat plnění. V oblíbeném Chorvatsku neplatí povinnost mít v zimně zimní pneumatiky, v zásadě se tam jezdí pouze na letních. Na zimní, potažmo celoroční gumy tak mohou místní policisté nahlížet minimálně nedůvěřivě.

Záleží na hloubce, jinak u nás bez problémů

U nás platí povinnost přezouvat na zimní pneumatiky 1. listopadu do 31. března, pokud hrozí (zjednodušeně řečeno) sníh a led. Je však možné jezdit s celoročními pneumatikami, i v zimě, určitě omezení tady však je. U nás platí povinnost minimálně 4 mm hlubokého vzorku na zimní gumě, a to se týká i pneumatik univerzálních. Takže při vzorku nad 4 mm řidič jezdí bez omezení celý rok. Ověřit si hloubku vzorku můžete sami pomcí mince. Jakmile jsou celoročky ojeté na méně než 4 mm, nesmí se na nich v zimě jezdit. Je ale možné dojezdit je v letním období, v tom případě totiž platí povinnost hloubky 1,6 mm.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Celoroční pneumatiky jsou vhodnou náhradou letních i zimních pneumatik. Na zasněžené vozovce si poradí. Sice neumožní bezstarostnou jízdu na sjezdovku, ale v zimním městě neklamou. V létě neumožní dynamickou sportovní jízdu, ale s uvážlivým řidičem za volantem budou fungovat zodpovědně. Mají však nedostatek stability při vyšších teplotách, omezené schopnosti v zatáčkách a delší brzdnou dráhu. Vyplatí se cenově pro ty řidiče, kteří nechtějí přezouvat. A kteří zvládnou jezdit do zahraničí s tím, že včas zkontrolují tamní předpisy jako prevenci potíží s místní policí a pojišťovnou.

Jaké pneu používáte vy, celoroční nebo přezouváte?

Zdroj: Barum
Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články