Hádanka pro řidiče: Ve své době měl nejvyšší plat, řídil vše, co mělo kola, a byl Tom Cruise 60. let. Kdo je to?

Hollywoodská hvězda největšího formátu, ikona své doby. Fanatik do všeho, co mělo rychlá kola, bouřlivák, který zemřel příliš mladý.

i Zdroj fotografie: S vědomím Warner Bros. Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím games reveur
i Zdroj fotografie: FD Richards / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: S vědomím Warner Bros. Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Warner Bros. Classics
i Zdroj fotografie: Unknown author / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: SCRCI / Creative Commons / CC-BY-SA
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Osobně nemám rád hon za senzací a čteností, odmítám bulvární články a nadpisy, které mají jediný cíl, totiž přitáhnout na pár vteřin zájem a přinutit člověka kliknout. I z toho důvodu jsem v době, kdy to bylo „aktuální“ a všichni „vzpomínali“, nepsal. A nechal si připomenutí herce, ale také velkého závodníka na dobu, kterou si jako osobnost zaslouží. Dnes je totiž Steve McQueen tak trochu zprofanovaný. Jako idol, symbol.

Slavný herec miloval motorky a auta, na policii byl jako doma

Ne vlastní vinou, protože on sám už je dlouho mrtev, ale to bych začínal od konce. Mám Steva McQueena rád, už od dětství. To jsem ještě neměl rád ani auta a jako herec mne fascinoval. Podobně jako jiný bouřlivák Hollywoodu, Paul Newman. Byť Newman byl bouřlivákem spíše na platně, v reálu šlo o velkého mecenáše. Který ale také závodil. Ale o něm zase jindy. Bullitův případ, zelený Ford Mustang, limitovaná edice, kterou chtěl mít každý, když ji před pár lety Ford uvedl na trh. Za mne parazitování na někom, kdo by zasluhoval více úcty.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: FD Richards / Creative Commons / CC-BY-SA

Steve McQueen se narodil 24. března 1930 v Beech Grove v Indianě jako Terrene Stephen McQueen. Už od dětství to neměl jednoduché. Otec zmizel, matka střídala partnery a pila. Těžko říct, kudy by se život malého chlapce ubíral, kdyby nežil v počátku na farmě svého strýce. Strýce, který ho posadil na tříkolku, a tím možná zažehl jeho zájem o (rychlá) kola. Na to ale bylo ještě dost času. Steve se musel dostat přes pubertu a dospívání, a to nebyl jednoduchý kus jeho života. Prošel mnoha zaměstnáními, která by byla pro nás určitě hodně neobvyklá.

Jaká auta vystřídal James Bond za svou hereckou kariéru? Detailně jsme prozkoumali ty nejzajímavější

No řekněte, kdo někdy pracoval jako dřevorubec nebo vyhazovač ve veřejném domě? Steve se pral, měl problémy s disciplínou. Dva roky po druhé světové válce narukoval k námořnictvu. Dezertoval. Za to šel do vězení. Při cvičné akci, která se zvrtla, zachránil život dalším pěti mariňákům, dostal vyznamenání. Když se z námořníka stal civil, netrvalo dlouho a Steve nastoupil do herecké školy. Zmíním jen některé jeho filmy, určitě je sami znáte.

Reklama na Ford Puma, ve které McQueen posmrtě hrál? Fuj!

Sedm statečných bude asi tím nejznámějším. Byť jsou tady zásadnější, ale divácky méně úspěšné filmy. Velký útěk byl ještě docela úspěšným. Jde o válečný film z prostředí zajateckého tábory. Scéna s útěkem na motorce je legendární. Říká se, že ve filmu být neměla, že si ji tam herec sám prosadil. Jízdu na motorce miloval, dokonce na motorce závodil. Dostal se jako závodník i do Evropy na slavnou Šestidenní.

Miloval ale i auta, a pokud si prosadil šílenou jízdu na motorce do filmu v rámci jedné scény, pak je tady Le Mans jako celý film s jedním jediným cílem. Jezdit po okruhu rychle v závodním autě. Pokud se nepletu, tak produkčně a scenáristicky byl za filmem právě sám Steve. Tedy, scénář neměl, dopisoval ho „za jízdy“, alespoň se to říká. O zápletce nebudu mluvit, na film se podívejte. Steve jezdil, společně s dalšími herci a závodníky, natáčelo se. A natáčeli se i na závodech jako takových, vznikly stovky tisíc metrů filmového materiálu.

Film Le Mans vznikl jen pro to, aby Steve mohl závodit

Film samotný je de facto o ničem, ale je to esence Steva McQueena. Pokud ho máte rádi, budete nadšeni. Pokud ne, nevydržíte víc jak deset minut. Já viděl film mnohokrát. Mám rád i Bullitův případ. Zápletka je také jednoduchá jak facka, ale ta honička? Ta legendární honička? Steve řídil sám, točilo se bez efektů. Natáčení samotné scény s honičkou aut zabralo dva týdny. Přes deset minut dlouhá scéna je silničním duelem mezi Bullitem ve Fordu Mustang 390 GT Fastback a zlosyny v Dodge Charger.

Nelze řešit střih a to, že počet poklic, které z auta odpadnou, je větší než čtyři. Podívejte se na film a pochopíte. Motýlek je další film, který nemohu nepřipomenout, jakkoli nemá s auty nic společného. Jde o příběh vězně odsouzeného na doživotí ve věznici na ostrově ve Francouzské Guyaně. Drsný, tvrdohlavý a zarputilý charakter v podání McQueena měl zdatného sekundanta v podání Dustina Hoffmana.

Velký útěk ukázal to, co měl Steve McQueen ze všeho nejradši

Skvělý, drsný film a neutuchající vůli. Inspirativní, věřte mi. Zmíním i filmy Tom Horn a Lovec. Ten první mám asi radši a ne, nejde o nějaký lehký biják s happy endem. Jde ale o poslední dva filmy, které Steve zvládl natočit. Dva roky před smrtí mu byla diagnostikována rakovina plic. Přeskočím a řeknu, že Steve odjel do Mexika, aby tam podstoupil experimentální léčbu. S jakým výsledkem? S takovým, že 7. listopadu 1980 zemřel, bylo mu padesát let.

iZdroj fotografie: SCRCI / Creative Commons / CC-BY-SA

Nestát se to, třeba by se Steve McQueen za pár let dožil stovky. Je ale otázkou, jestli by to vůbec chtěl. On, divoch a milovník života, s přezdívkou King of Cool, závodník, milovník žen a středně tvrdých drog. Já bych tipoval, že spíše ne, ale mluvit za něj nemohu. Mohu mluvit sám za sebe a říct, že si zase za rok, na výročí, vzpomenu. A pustím si k tomu nějaký jeho film.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Máte rádi McQueena?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články