Informace, která zazněla jen tak mezi řádky, ale má sílu totálně převrátit chod dějin automobilismu. Dobití baterie za pár minut.
Elektromobily mají řadu nedostatků a slabých míst a vy o nich, jako naši čtenáři, víte. V redakci AutoŽivě průběžně monitorujeme situaci v rámci vývoje elektromobility. A pravdivě informujeme o tom, že elektrická auta jsou velmi často propagovaná a protlačovaná uměle, až násilím. A že by bylo třeba nechat na volné ruce trhu, aby dovolila elektrickým autům získat své platné místo mezi ostatními dopravními prostředky.
Tohle Elon Musk jen tak nezkousne, Číňan umí víc než on
Obecná slabá místa elektrických aut jsou cena, dojezd na jedno nabití, dlouhá doba nabíjení. To je jen stručný výčet, v širším hledisku je to třeba špatná infrastruktura nabíječek a podobně. Nicméně pokud jsem zmínil dlouhou dobu nabíjení, zdá se, že se situace mění. Že už do budoucna nebudou muset majitelé elektrických aut čekat potupně u stojanů s kelímkem od kávy v ruce a předstírat, že se baví a relaxují. Znovu říkám, situace se podle všeho změnila.
Je tady něco, co by před pár dny znělo jako sci-fi, ale dneska už je to realita, která může pořádně zamíchat kartami na trhu s elektromobily. Čínský BYD, značka, již ještě před pár lety znal v Evropě jen málokdo, přichází s technologií, která může být pro spoustu lidí tím posledním argumentem, proč konečně vyměnit benzín za elektřinu. A teď pozor, nejde o žádné teoretické sliby, ale o konkrétní čísla, která BYD ukazuje v praxi.
Půjdu rovnou k věci, čínská automobilka se stala první na světě s úžasným patentem. BYD představil komerční baterii pro elektromobily, jež se dokáže nabít zhruba za stejnou dobu, jakou trvá naplnění palivové nádrže. Jak dlouho trávíte u stojanu s benzínem či naftou, jaký čas? Minuta to není, když si člověk vezme celý ten rituál s nádrží a pistolí, odhadl bych to na pět minut. Ne méně, zejména když člověk tankuje plnou. Za jak dlouho to zvládne elektrický BYD s novým systémem?
Pět minut u nabíječky, to už je krátký čas srovnatelný s pumpou
Nová platforma Super E od čínské společnosti nabízí nabíjecí rychlost 1 000 kW. To je čtyřikrát rychlejší než 250 kW nabíjecích rychlostí systému Tesla. Díky takové rychlosti se dá nabít na dojezd 400 km za pouhých pět minut nabíjení. Během živého přenosu v sídle společnosti v čínském Šen-čenu společnost BYD uvedla, že masová výroba nové technologie „zcela vyřeší obavy uživatelů z dojezdu při cestování“. Souhlasím, pokud by tohle fungovalo a bylo to masově rozšiřitelné, zcela by to odbouralo zásadní slabinu elektrických aut.
Zmíním značku Tesla. A budu kritický. Zdá se mi, ale to je jen můj osobní a subjektivní pocit, že Tesla stagnuje. Nedávno jsem psal o tom, jak nefunguje systém autonomního řízení. A že ještě nějakou dobu fungovat nebude. A že to přiznal s nelibostí i sám Elon Musk. Plus je tady propad prodejů, celková nelibost zákazníků vůči značce. K tomu přidám nedávné srovnání technologických řešení Tesly a konkurenčních čínských systémů. A musím říct, že kdysi revoluční a inovativní značka tak nějak zaspala a stagnuje. Čínské automobilky se hrnou dopředu.
Tesla technologicky zaostává, snad kdyby Musk neřešil politiku
Chápu, že se státním rozpočtem komunistické Číny za zády je to možná snazší, ale i tak. Asi nejde skutečně sedět jedním zadkem na dvou židlích. Buď dělám auta, nebo se hrnu raketami na Mars. Co je jisté, že poptávka po elektromobilech v Číně v posledních letech prudce vzrostla. Vzhledem k velikosti tamního trhu jde o množství s naším prostředím vlastně nesrovnatelné. V Číně po silnicích teď jezdí více než 20 milionů elektrických vozů. BYD je tam nejprodávanější značkou a podílí se asi na třetině veškerého prodeje elektromobilů v zemi.
V loňském roce společnost předběhla Teslu, abych se zase (relevantně) otřel o Muskovu značku. BYD se stal největším výrobcem elektromobilů na světě, a to i přes relativně skromný podíl na trhu v Evropě. A s tím, že nepůsobí v USA. Vrátím se znovu na začátek celé úvahy. Dneska je skutečně jedním z hlavních argumentů proti starším elektromobilům právě pomalé nabíjení a nižší kapacita baterie.
Čínskou značku už asi nikdo nepřekoná, a to ani není v USA
S novou technologií se tenhle problém může rychle vyřešit a starší modely budou muset rychle dohánět, nebo skončí na okraji zájmu. Zdvižený prst pro Teslu potřetí a naposledy. Asi se shodneme na tom, že rychlé nabíjení je klíčem k masovému rozšíření elektromobility. Respektive že bez něj k masovému rozšíření dojít nemůže. S novou technologií už nebude potřeba plánovat každou cestu podle nabíječek a čekat desítky minut na dobití.
Tímto se stane elektromobilita mnohem atraktivnější i pro ty, kteří dnes ještě váhají. Úplně na závěr ale řeknu zásadní věc. Ono to nebude tak horké, a než se systém rozšíří, bude to trvat. Prvními modely, které budou vybaveny systémem ultrarychlého nabíjení, budou nejnovější modely Han L a Tang L. Tedy automobily značky BYD, které budou zpočátku dostupné pouze v Číně.