Většina automobilů projde první technickou kontrolou „bez ztráty květinky“, což se dá pochopit, neb jde stále o relativně nová auta. Jedna značka však i tady selhává na plné čáře.
Asi nebudu jediný, koho kdy napadlo, že konstrukční jednoduchost elektromobilů se odrazí v jejich zvýšené spolehlivosti. Má to logiku: méně pohyblivých částí, nic tak složitého jako spalovací motor, teoreticky tedy menší šance, že se něco pokazí. To by ale nesměla existovat Tesla. U ní se zdá, že její Model 3 tuto logiku obrací naruby. V číslech? Téměř každý čtvrtý exemplář elektrického sedanu v loňském roce neprošel bezpečnostními testy při povinné technické kontrole. Vážně? Pojďme se na to podívat společně.
Se špatně slícovanou palubkou se dá žít. S upadlým kolem za jízdy nikoli
A hned jedno moje malé, soukromé doznání: přesně v tomto bodě vznikla moje poměrně dlouhodobá nedůvěra v Teslu, a pokud si přečtete náš článek na přiloženém linku, pochopíte více a pochopíte proč. Tesla se nikdy nepyšnila kdoví jak dokonalým výsledným zpracováním, ale co už, to bych dokázal pochopit. Učí se to, a ne každý může být Mercedes nebo Audi. Co ale nedokážu pochopit, a především odpustit, je fakt, že toto „nedokonalé zpracování” se dotýká i ryze konstrukčních řešení a celků.
Přitom přesně toto by se dalo nazvat „Tesla symptomem“. Pochopte, mně nevadí, když je někde špatně slícovaná palubka, nedrží dokonale výplň dveří, vrže plato v kufru nebo tu a tam prosvítá šroub tam, kde prosvítat nemá. S tím se dá žít a mnoho řidičů to vůbec neřeší, auto jezdí, vše OK. Neumím ale odpustit odpadávající nárazníky za jízdy, upadlá kola i s jejich zavěšením, do očí lživé údaje o dojezdu nebo „optimistické“ tachometry. To už je za hranou a je to kombinace neschopnosti a podvodů. Ne, takové auto nechci ani zadarmo.
Jak je možné, že SpaceX a Tesla mají jednoho zakladatele?
A nikdy mne nepřestane udivovat, že tohle dopustí někdo, jehož další firma dokáže dostat první stupeň gigantické rakety zpět ze stratosféry tak, že přistane „hlavou vzhůru“, za pomoci malých raketových motorků a na centimetry přesně tam, odkud před chvílí za burácejícího tryskání motorů vzlétl. To je přece fascinující. První stupně vždy padaly někam do oceánu. A oni umí tohle? Wow. Tak ať sakra vezmou pár lidí ze SpaceX a dají je k Tesle. Třeba by to pomohlo.
Pak by se nestávalo to, že Modely 3 z modelového roku 2020 (čili relativně nová auta) vyžadovaly v roce 2024 kontrolu dánským úřadem pro silniční dopravu, kde jich z 4 668 testovaných exemplářů 1 051 neprošlo kontrolou. To je 23% poruchovost. Šokující. Speciálně ve srovnání s 9% mírou u všech ostatních konkurenčních elektromobilů. Jak uvádí Federace dánských motoristů (FDM), je takto vysoké číslo opravdu zarážející a dokládající rozdílnost Tesly oproti „zbytku světa“. A pozor – jsou to Dánové, ti mají elektromobily a Teslu opravdu rádi.
Údaje o závadách Tesly jsou šokující, v Dánsku stejně jako v Německu
Inspektoři tak zaznamenali u vozů Tesla 1 392 závad, což je třikrát více, než kolik objevili u jiných elektromobilů. Často zaznamenávané problémy se týkají světel, brzdění, řízení a odpružení. Testeři německého TÜV, kteří prováděli podobné bezpečnostní kontroly, odhalili stejné problémy i u vozů Model 3 prodávaných na jejich trhu. V letech 2023 i 2024 se Model 3 umístil v studii spolehlivosti TÜV na posledním místě. Aha. Tak to bychom měli. Je tady ještě někdo, kdo se chce kvality Tesly zastávat? Těším se na jeho názory do diskuse.