Slavné elektromobily neprojdou už na první kontrole STK. Další důkaz, že jejich spolehlivost jsou jen pohádky na dobrou noc

Většina automobilů projde první technickou kontrolou „bez ztráty květinky“, což se dá pochopit, neb jde stále o relativně nová auta. Jedna značka však i tady selhává na plné čáře.

i Zdroj fotografie: Roman Zázvorka / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Asi nebudu jediný, koho kdy napadlo, že konstrukční jednoduchost elektromobilů se odrazí v jejich zvýšené spolehlivosti. Má to logiku: méně pohyblivých částí, nic tak složitého jako spalovací motor, teoreticky tedy menší šance, že se něco pokazí. To by ale nesměla existovat Tesla. U ní se zdá, že její Model 3 tuto logiku obrací naruby. V číslech? Téměř každý čtvrtý exemplář elektrického sedanu v loňském roce neprošel bezpečnostními testy při povinné technické kontrole. Vážně? Pojďme se na to podívat společně.

Se špatně slícovanou palubkou se dá žít. S upadlým kolem za jízdy nikoli

A hned jedno moje malé, soukromé doznání: přesně v tomto bodě vznikla moje poměrně dlouhodobá nedůvěra v Teslu, a pokud si přečtete náš článek na přiloženém linku, pochopíte více a pochopíte proč. Tesla se nikdy nepyšnila kdoví jak dokonalým výsledným zpracováním, ale co už, to bych dokázal pochopit. Učí se to, a ne každý může být Mercedes nebo Audi. Co ale nedokážu pochopit, a především odpustit, je fakt, že toto „nedokonalé zpracování” se dotýká i ryze konstrukčních řešení a celků.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Přitom přesně toto by se dalo nazvat „Tesla symptomem“. Pochopte, mně nevadí, když je někde špatně slícovaná palubka, nedrží dokonale výplň dveří, vrže plato v kufru nebo tu a tam prosvítá šroub tam, kde prosvítat nemá. S tím se dá žít a mnoho řidičů to vůbec neřeší, auto jezdí, vše OK. Neumím ale odpustit odpadávající nárazníky za jízdy, upadlá kola i s jejich zavěšením, do očí lživé údaje o dojezdu nebo „optimistické“ tachometry. To už je za hranou a je to kombinace neschopnosti a podvodů. Ne, takové auto nechci ani zadarmo.

Jak je možné, že SpaceX a Tesla mají jednoho zakladatele?

A nikdy mne nepřestane udivovat, že tohle dopustí někdo, jehož další firma dokáže dostat první stupeň gigantické rakety zpět ze stratosféry tak, že přistane „hlavou vzhůru“, za pomoci malých raketových motorků a na centimetry přesně tam, odkud před chvílí za burácejícího tryskání motorů vzlétl. To je přece fascinující. První stupně vždy padaly někam do oceánu. A oni umí tohle? Wow. Tak ať sakra vezmou pár lidí ze SpaceX a dají je k Tesle. Třeba by to pomohlo.

Tesla má problém, Modelu 3 odpadává zadní nárazník

Pak by se nestávalo to, že Modely 3 z modelového roku 2020 (čili relativně nová auta) vyžadovaly v roce 2024 kontrolu dánským úřadem pro silniční dopravu, kde jich z 4 668 testovaných exemplářů 1 051 neprošlo kontrolou. To je 23% poruchovost. Šokující. Speciálně ve srovnání s 9% mírou u všech ostatních konkurenčních elektromobilů. Jak uvádí Federace dánských motoristů (FDM), je takto vysoké číslo opravdu zarážející a dokládající rozdílnost Tesly oproti „zbytku světa“. A pozor – jsou to Dánové, ti mají elektromobily a Teslu opravdu rádi.

Údaje o závadách Tesly jsou šokující, v Dánsku stejně jako v Německu

Inspektoři tak zaznamenali u vozů Tesla 1 392 závad, což je třikrát více, než kolik objevili u jiných elektromobilů. Často zaznamenávané problémy se týkají světel, brzdění, řízení a odpružení. Testeři německého TÜV, kteří prováděli podobné bezpečnostní kontroly, odhalili stejné problémy i u vozů Model 3 prodávaných na jejich trhu. V letech 2023 i 2024 se Model 3 umístil v studii spolehlivosti TÜV na posledním místě. Aha. Tak to bychom měli. Je tady ještě někdo, kdo se chce kvality Tesly zastávat? Těším se na jeho názory do diskuse.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články