Nový rychlostní limit platí na dálnicích od 1. května 2025. Řidiči o snížení maximální povolené rychlosti většinou nic netuší

Plynový pedál až na podlahu a jet bez rizika pokuty? To je jen sen, neplatí to už ani v sousedním Německu, a bude hůř.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Neomezená rychlost na německých dálnicích dostává zase na frak. Ten, kdo je zvyklý, že v Německu může šlápnout na plynový pedál bez ohledu na to, kde je ručička na tachometru, by měl zbystřit. Tedy, abych to uvedl na pravou míru. Ono to už dávno není s tou neomezenou rychlostí v Německu tak horké jako dřív. Je řada úseků, kde je místně maximální povolená rychlost snížena a omezena. A to se týká toho, o čem bude řeč za pár okamžiků.

Neomezená rychlost v Německu už dávno všude neplatí

Nejde tedy o plošné omezení na všech dálnicích, ale o specifické úseky, kde musíte sundat nohu z plynu. Takže pokud se chystáte na výlet do Německa, následující řádky by vám mohly ušetřit nejen pokutu, ale i nervy. Německo je známé svými dálnicemi bez rychlostního omezení. Ale to platí už jen pro zhruba u 70 % dálniční sítě. Na zbývajících 30 % platí rychlostní limity, které se liší podle úseku, počasí a dopravní situace. Jsou, nebo nejsou v Německu rychlostní limity a co tedy platí na německých dálnicích?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Obecně platí, že pokud není dopravní značkou stanoveno jinak, doporučená rychlost je 130 km/h. Ale to neznamená, že nemůžete jet rychleji. Pokud je dobré počasí a provoz to dovoluje, můžete jet i 200 km/h. Ale pozor, pokud dojde k nehodě a vy jste jeli rychleji než 130 km/h, můžete mít problémy s pojišťovnou. Zejména s omezením pojistného plnění. Od začátku května 2025 tedy platí nová maximální rychlost a důvod je zajímavý.

Německo „nedovolí“ EU zakázat od roku 2035 spalovací auta. Pokud to nevyjde, přijdeme o naše auta

Kvůli možným škodám způsobeným horkem platí od 1. května nová omezení rychlosti na určitých dálničních úsecích. Stoupající teploty totiž dělají starosti nejen řidičům, ale i asfaltu. Zejména starší betonové vozovky mohou být na horko obzvláště citlivé. Protože v důsledku vysokých teplot se v nejhorším případě mohou jednotlivé desky náhle zvednout a vzniknout jakési vypukliny, které naruší povrch vozovky. A od těch je k poškození auta, potažmo k nehodě dost blízko. Aby se tomu předešlo, platí na ohrožených úsecích časově omezené rychlostní limity.

Horko má na starý typ dálnic neblahý vliv, deformuje asflat

Nové dálniční omezení je poměrně striktní, a to 120 km/h. Kde se v důsledku extrémního horka může betonová vozovka vyboulit a při tom prasknout? Aktuálně platí upravené omezení rychlosti na následujících dálničních úsecích. Jde o dálnici A3, tedy dálniční křížení Deggendorf až po přípojku Hengersberg. Dále dálnici A92, lokalitou je přípojka Oberschleißheim v úseku až po přípojku Eching-Ost. Dále připojení Freising-Süd až po přípojku Freising-Ost a přípojka Landshut-West až po připojení Dingolfing-Ost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Třetím místem je dálnice A93, od Saalhaupt až po přípojku Elsendorf. Podle dálniční společnosti Spolkové republiky Německo, tedy Autobahn GmbH des Bundes, pokud byste chtěli něco německého jazyka, jde o velký problém. Tyto dílčí úseky kvůli svému stáří, stavu a vysoké frekvenci dopravy znamenají zvláštní náchylnost k poškození horkem. Právě proto smí osobní automobily do 3,5 tuny v tomto období jezdit maximálně 120 km/h.

Pro vozidla nad 3,5 tuny a motorky je limit stanoven na 80 km/h

Ostatní jsou na tom ještě hůře co do maximálního tempa. Pro motocyklisty, kteří jsou obzvláště ohroženi poškozením silnic, a pro těžší vozidla pak platí maximální omezení 80 km/h. Omezení jsou na dotčených úsecích odpovídajícím způsobem vyznačena značkami. Doplním, že myšlenka omezení rychlosti z důvodu poškození silnic není nová. Dosavadní omezení však byla uvalena pouze při extrémně vysokých teplotách a na krátkou dobu.

Příkladem je dálnice A7, která v loňském roce zavedla omezení rychlosti na úseku Feuchtwangen-West až Aalen/Oberkochen od poloviny srpna do poloviny září. Aktuální omezení platí od začátku května až do letošního září. Pokud tedy pojedete (nejen na dovolenou) přes Německo, opatrně na tyto úseky. Dostat pokutu nebo si zničit auto by bylo skutečně zbytečné.

Měla by být u nás neomezená rychlost?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články