Německo „nedovolí“ EU zakázat od roku 2035 spalovací auta. Pokud to nevyjde, přijdeme o naše auta

Konečně se začínají ozývat hlasy přímo z automobilek s tím, že čistá elektromobilita je nesmysl. Stejně jako zákaz aut se spalovacími motory.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Evropská unie se zavázala k zákazu prodeje nových spalovacích vozidel od roku 2035. Jednomu to nedá, aby se k tomu alespoň v krátkosti nevyjádřil. Je to nesmysl. Samozřejmě. Ať už jde o ekologii, nebo ekonomiku, nedává absolutní přechod na elektrická auta smysl. Fanatičtí zaslepenci v EU to ale neřeší. Asi podle hesla „po nás ať přijde potopa“. Neřeší se svou doživotní rentou to, že většina lidí si elektrické auto nebude moct dovolit.

Konec spalovacích aut nastane v roce 2035. Anebo také ne?

Definitivním datem je rok 2035. Tedy má být. Německo, jakožto jedna z předních automobilových velmocí, má ale jiné plány. S rostoucími pochybnostmi o realizovatelnosti takového zákazu a se silným zájmem o alternativní technologie se totiž objevuje stále víc a víc signálů, že u našich západních sousedů budou proti tomuto verdiktu masivně lobovat. Je zajímavé, že Německo, „domov“ velkých automobilových koncernů, jako jsou Volkswagen a BMW, prosazuje odložení zákazu.

iZdroj fotografie: Andreas Praefcke / Creative Commons / CC-BY-SA

Volkswagen, navzdory svému angažmá v elektromobilitě po aféře Dieselgate, nyní prosazuje syntetická paliva. Takzvaná e-paliva jsou možnou alternativou k dosažení cílů bezemisní dopravy. Lutz Meschke, finanční ředitel Porsche, naznačil, že Německo má zájem o oddálení termínu zákazu spalovacích motorů. Argumentuje, že zákaz by měl být oddálen kvůli neochotě zákazníků přejít na elektromobily. A také kvůli ekonomickým důsledkům spojeným s uzavřením výrobních továren a ztrátou pracovních míst.

Půjde po roce 2035 ještě dovézt ojetinu z Německa? Bude vůbec možné přihlásit spalovací auto

Jistě, jde o peníze, ale taky důvod. No, že by konečně někdo začal veřejně pojmenovávat pravý stav věcí? E-paliva se zdají být v Německu na vzestupu. Logicky. Porsche investuje do výroby e-paliv v Chile a argumentuje tím, že tato technologie může uchránit tradiční spalovací motory a zachovat tak zvuk a výkon, které milovníci značky Porsche očekávají. Pro Německo je to také otázka ochrany pracovních míst a zachování celého ekosystému spojeného s výrobou spalovacích automobilů.

Na syntetická paliva může jezdit většina současných aut

Mimochodem nejde jen o Německo, nedávno koncern Stelantis oznámil, že většina jeho současných aut může ihned a bez úprav jezdit na syntetická paliva. Jinak řečeno, klidně můžete natankovat vašeho staršího Peugeota a jezdit. Nepotřebujete elektromobil. To, že Německo lobuje za to, aby e-paliva byla také řešením pro bezemisní budoucnost aut, reportuje finanční ředitel Porsche Lutz Meschke. Ten při nedávné prezentaci elektrického modelu Porsche Macan Eletric uvedl, že zákaz spalovacích aut se může v Evropě posunout. 

„Právě teď se hodně diskutuje o konci spalovacích motorů,“ poznamenal Lutz Meschke. „Myslím, že to může být oddáleno.“ Dobře, oddálit, ne zrušit, ale i to by byl dobrý krok. Krok k lepšímu, logičtějšímu, levnějšímu. Otázkou stále je, zda mají elektromobily smysl. Nemusí to být slepá cesta. Určitě ne pro část zákazníků, část řidičů. Možná když se nechá trh, aby se ukázalo, jestli to budou lidi kupovat.

Benzín a nafta - kolik zaplatíme na daních iZdroj fotografie: Depositphotos

Navzdory růstu popularity elektrických aut, zvláště v rámci značek jako Tesla, se prodej elektromobilů v EU mírně zpomalil. Proč? Částečně kvůli přerušení dotací na nákup elektromobilů. To sice může vést k obnově dotací na elektromobily, pokud se trend prodejů nezmění. Ale zase půjde jen o umělý tlak na věc. To může mít vliv nejen na Německo, ale i na další země EU, jako je Polsko. Právě tam se teď snaží podporovat prodej elektromobilů prostřednictvím dotací.

Zatímco Německo a další země lobují za alternativy k zákazu spalovacích motorů, je jasné, že budoucnost automobilového průmyslu bude záviset na komplexním a koordinovaném přechodu k udržitelnější dopravě. Odpovědnost za tento přechod nesou nejen automobilky, ale i vlády a regulatorní orgány, jež musí najít rovnováhu mezi ochranou životního prostředí a zachováním ekonomické stability a zaměstnanosti.

Trh by měl mít možnost sám ukázat, co je správné řešení

Řešením by bylo možná zastavit se, udělat si „pauzu“ a znovu zhodnotit jednotlivé možnosti. Netlačit na pilu. Nenutit lidi, aby přešli na elektrická auta. Když se povolí, udělá to část zákazníků ráda. Část jistě začne kupovat syntetická paliva. A klasická auta na spalovací motory konzumující benzín a naftu postupem času možná vymizí, možná ne. Bude ale méně tlaku, méně stresu. A více klidu zamyslet se nad důležitějšími kroky k záchraně planety. Třeba těmi spojenými s průmyslem nebo zpracováním odpadu.

Jste proti, nebo pro, pokud jde o zákaz v roce 2035?

Zdroj: Stelantis
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články