Kolik paliva zbyde v hadici stojanu po natankování a kdo to platí? Spočítal jsem to, abyste vy nemuseli

Podvod na lidi, nebo fyzikální jev, se kterým se nedá nic dělat? Tak jako tak, o palivo přijdete, ale u kasy ho musíte zaplatit.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Napadlo vás někdy, že tankujete méně paliva, než zaplatíte? V redakci AutoŽivě už jsme tuhle otázku řešili. Naposledy to bylo s ohledem na víření vzduchu v palivu. Myšlenka byla, zda řidič neplatí nejenom palivo, ale i vzduch, tedy za své peníze dostane méně benzínu, než je na ukazateli. Teď je tady vlastně podobná otázka, ale jde o jiný problém. Odpovídá množství paliva zobrazené na displeji stojanu na čerpací stanici množství paliva, které skutečně vešlo do nádrže vozu? Ukazuje se, že ne. Řidič při každém tankování prodělává.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Natankujete 50 litrů, zaplatíte 50 litrů, ale v nádrži máte jen 49 l

I když ne úplně, protože „vydělá“ na tom, že někdo tankoval před ním. Kolik paliva vlastně zůstává v hadici stojanu po natankování? A kdo to celé platí? Otázka, která možná vypadá jako drobnost, ale když se nad tím člověk zamyslí, najednou se před ním otevře fascinující svět čerpacích stanic, technických detailů a možná i drobných nespravedlností, které si běžný řidič ani neuvědomuje. Přiznám se, že mě tahle otázka napadla už několikrát, hlavně když jsem sledoval, jak po ukončení tankování ještě z hadice ukápne pár kapek.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

A teď si představte, že těch kapek není zas tak málo, jak by se mohlo zdát. Podle technických údajů, které se mi podařilo vypátrat, v hadici běžného stojanu zůstává po každém tankování zhruba 0,3 až 0,5 litru paliva. Někdy i více. Narazil jsem na debatu na toto téma na internetovém fóru a zaujalo mě to tak, že jsem začal hledat, analyzovat a počítat. Ano, čtete správně, půl litru benzínu nebo nafty, který už jste zaplatili, ale vaše nádrž ho nikdy neuvidí. Počítadlo je na stojanu, kterým palivo proteče, ale zbytek zůstane v hadici a do nádrže auta už nevteče. A teď si představte, kolik aut denně projede jednou čerpací stanicí.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

Pokud vezmeme v úvahu, že průměrná čerpací stanice obslouží třeba 200 aut denně, máme tu najednou 60 až 100 litrů paliva, které zůstane v hadicích. A to už není žádná zanedbatelná částka, že? Co tím myslím? No jednoduše to, že když natankujete, stojan vám naúčtuje i to palivo, které zůstane v hadici mezi ventilem a pistolí. Systém měření je totiž nastavený tak, že počítá už od okamžiku, kdy palivo opustí vnitřnosti stojanu, ne až když se dostane do vaší nádrže. Kdo to vlastně platí? Ano, správně, platíme to my, řidiči. Každý z nás, kdo natankuje, přispěje malou částkou na „palivový fond hadic“.

Je to tak, na účtence je nepravdivý stav natankovaného paliva

Nikdo se nad tím moc nepozastavuje, protože těch pár centilitrů v moři litrů, které běžně natankujeme, prostě zmizí bez povšimnutí. Ale když si to dáte dohromady za celý rok, může to být klidně několik litrů, které jste zaplatili navíc. A teď si představte, že byste si za to mohli koupit třeba kávu na cestu nebo nějakou tu bagetu, kterou vám stejně prodají za cenu menšího oběda v restauraci. Samozřejmě, technici a provozovatelé čerpacích stanic mají na všechno odpověď. Tvrdí, že systém je nastavený podle přísných norem a že měření je přesné.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jenže přesné je hlavně pro ně, protože jim nikdy žádné palivo neuteče. Všechno, co projde měřidlem, je zaplaceno. Ale zákazník po ukončení tankování zbytek paliva z hadice prostě nedostane. Nebo je to jinak? Prozradím. V tuto chvíli něco jednoduché matematiky. Při délce hadice 4 metry a obvyklém vnitřním průměru 19 mm je to 1,1 litru objemu hadice. Ano, něco z hadice vyteče, ale i tak se bavíme o jednom litru benzínu či nafty.

Není to tak horké, o co řidič přijde, nahradí mu ten předchozí

Klidně o množství za třicet korun, když dojde na prémiové palivo. Logika ale situaci zachraňuje v náš prospěch. Jistě, platí všechno, co jsem uvedl na začátku, v první části článku. Palivo v hadici po tankování zůstane. A to znamená co? Většinou ho dostane další zákazník, který přijde po vás. Takže pokud jste první v řadě po odstávce, kdy se hadice vyprázdnily, máte smůlu. Až o litr paliva přijdete. Ale pokud jste naopak ten, kdo přijde po někom, kdo natankoval jen pár litrů, možná dostanete malý bonus navíc.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Skutečně, není to žádná výhra v loterii, spíš taková drobná náplast na bolístku. Když se vrátím k výpočtu, tak ano, jde o objem hadice kolem 1,1 litru. Ale pozor, ne celá hadice je vždy plná paliva, část je v pistoli, část v samotném stojanu. Reálně tedy zůstává v hadici po každém tankování právě těch 0,3 až 0,5 litru, jak už jsem zmiňoval. Co s tím? Asi nic, protože s tím stejně nic neuděláme.

Ale příště, až budete stát u stojanu a sledovat, jak vám do nádrže teče palivo, možná si vzpomenete na tenhle článek a řeknete si, že svět čerpacích stanic je plný malých tajemství, která nám zůstávají skrytá. Můžete zkusit „ždímat“ a klepat pistolí, co to půjde. Ale všechno ven stejně nedostanete. To je prostě fyzika. Řidič ve frontě za vámi už se na váš půllitr paliva doslova třese.

Jak často tankujete?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články