„Nejhorší auto v historii“ chystá velkolepý návrat. Levný model z 80. let má být pro všechny za cenu pod 250 000 Kč

Některé věci, které skončily v propadlišti dějin, by tam také měly zůstat. Oživovat mumie se nevyplácí, to snad ví každý.

i Zdroj fotografie: Yugo Automobile
i Zdroj fotografie: Yugo Automobile
i Zdroj fotografie: Yugo Automobile
i Zdroj fotografie: Yugo Automobile
i Zdroj fotografie: Yugo Automobile
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Zní to jako recept na prodejní trhák. Malý, hranatý hatchback, jednoduchá koncepce. Ovšem stačí dodat, že se jedná o Yugo a věc dostane rázem kontroverzní, nebo spíše pikantní nádech. Jsem tak starý, že si tahle auta pamatuji, když jezdila po našich silnicích. Nebylo jich mnoho, tedy co si vzpomínám, ale byla tady. Yugo, známé jako Zastava Koral, vyráběla automobilka Zastava v bývalé Jugoslávii. Dnes bychom řekli v srbském Kragujevaci. První prototyp spatřil světlo světa už v roce 1977, ale sériová výroba se rozjela až v roce 1980.

Dnes tuhle značku už skoro nikdo nezná, určitě ne mladší z nás

Jugoslávští inženýři vycházeli z osvědčené techniky Fiatu 127. Právě „inspirace“ italským Fiatem byla klíčová, Yugo s italským vzorem sdílelo řadu komponentů a technických řešení. To zaručovalo jednoduchost, dostupnost dílů a snadnou údržbu. Díky tomu se Yugo stalo autem, které si mohl dovolit téměř každý. Tohle je třeba brát s nadsázkou, protože „každý“ u nás, v socialistickém Československu, rozhodně neznamenalo to, co to znamená. Auta nebyla, byla na tamní poměry drahá, nedostupná. A to včetně těch, která byla nekvalitní, tuzemská, jakákoli.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Yugo Automobile

Auto tehdy nebylo standardem. Ani Yugo ne. Jak by mohlo, když i na škodovky se stály fronty a tvořily pořadníky. V osmdesátých letech se Yugo začalo vyvážet i do zahraničí, a to včetně Spojených států. Ano, je to tak, v roce 1985 se Yugo dostalo na americký trh, kde bylo prezentováno jako nejlevnější nové auto. Cena začínala na neuvěřitelných 3 990 dolarech. Yugo se stalo hitem mezi těmi, kteří chtěli nové auto za co nejméně peněz. Samozřejmě, jednoduchost a nízká cena měly i svou stinnou stránku, Yugo si rychle získalo pověst auta, které sice jezdí, ale komfort, bezpečnost a spolehlivost byly spíš na vedlejší koleji.

Parta dětí se vloupala do opuštěné budovy. Uvnitř našly tajnou sbírku retro aut s nevyčíslitelnou hodnotou

Za chvíli budeme mluvit o nějaké vizi, o znovuzrození. Paradoxně ale připomenu to, že auto bylo tak špatné, že se na některých trzích dočkalo přezdívky „nejhorší auto v historii“. Je neuvěřitelné, že Zastavin Koral, což byl název pro domácí prostředí, se na srbském domácím trhu vyráběl až do roku 2008, poslední kus sjel z výrobní linky 21. listopadu téhož roku. O deset let později vstoupila skupina Zastava Vehicles a její dceřiné společnosti do konkurzního řízení. To znamenalo reálný a definitivní konec.

Návrat je na stole, ale kromě modelu nemá značka nic v ruce

Když se přeneseme téměř o padesát let do současnosti, je tady horká zpráva. Yugo chystá comeback. Nebo ještě jinak, napíšu to správněji. Yugo chystá comeback? Uvidíme, tak jako tak je jisté, že se nejedná jen o retro vlnu, ale o plán, jak nabídnout Evropanům nové, levné a jednoduché auto. Povede se to? To se uvidí. Nic není zatím jisté. Co víme, je, že společnost Yugo Automobile měla premiéru začátkem tohoto měsíce na veletrhu Car Design Event 2025 v Mnichově. Prostřednictvím čeho se „obnovená“ značka prezentovala? Společnost Yugo Automobile odhalila svou vizi reinkarnovaného auta v měřítku 1 : 5. Ne, nejde o reálný automobil, dokonce ani o model ve skutečné velikosti.

iZdroj fotografie: Yugo Automobile

Je to model, ukázka toho, jak by nový model Yugo mohl dekády po ukončení výroby vypadat. Společností, a vlastníkem práv na pojmenování vozu Yugo, je Dr. Aleksandar Bjelić, univerzitní profesor. Člověk, který vlastní Globo Car Care, německou značku vyrábějící čisticí prostředky pro vozidla, jako jsou šampony a vosky. Dál už jenom teoretizujeme. Podle dostupných informací má být nové Yugo postavené na moderní platformě, ale s důrazem na jednoduchost a nízké provozní náklady. Žádné zbytečné elektronické vychytávky, žádné složité systémy.

Cena je ve hvězdách, ale mluví se o čtvrt milionu Kč maximálně

Je to ale vážně jenom teorie bez reálného základu. Majitel a „zakladatel“ ukázal model společně se srbským designérem Darkem Marčetou. Koncept ukazuje, jak by mohlo vypadat supermini inspirované osmdesátými léty. Chtějí tohle ale lidi, chtějí tohle masy? Miniaturní prototyp se jmenuje Yugo Siaj, to v srbštině znamená „zářit“. Co vidíme na vlastní oči? Stylový kompaktní vůz s výraznými štíhlými LED světly vpředu i vzadu, velkými koly z lehkých slitin a hranatými boky.

iZdroj fotografie: Yugo Automobile

Majitel značky Bjelić prohlásil, že se na začátku bude auto prodávat jako „cenově dostupný“ třídveřový hatchback. Nevyloučil, že budou následovat i „různé karosářské verze“. Asi v návaznosti na původní auto, které bylo mimo klasickou karoserii i jako užitkový pick-up nebo kabriolet. Teorií, pouhou teorií, je také spekulace o ceně. Mluví se o tom, že by mohla být pod 10 000 eury, tedy řekněme v přepočtu čtvrt milionu Kč. Ale čistokrevná spekulace.

Jisté je, že firma chce udržet na uzdě náklady, ty mají být vyloženě nízké. Auto má debutovat s benzínovým motorem a možností výběru mezi manuální nebo automatickou převodovkou. Yugo Automobile ale také komunikuje možnost elektrické varianty. Do roka a do dne by měl být hotový model v životní velikosti. A funkční prototyp byl slíben pro bělehradskou výstavu Expo v roce 2027. Jenže je tady ještě jedna informace. Bjelić prohlásil, že hledá „partnera pro spolupráci“ v automobilovém průmyslu. Jinak řečeno, kromě modelu 1 : 5 a vize nemá majitel značky zjevně v rukávu zhola nic.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Koupili byste si ho?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články