Zákaz pro auta, která jsou stará jen pár let, platí tam, kde by to nikdo nečekal. Češi na dovolené mají velký problém.
Tak tohle bych čekal spíš někde v Německu nebo ve Švýcarsku, ale ne tady. Nečekaný zákaz pro obyčejné řidiče? Severní Itálie, ráj benzínových hlav a milovníků dobrého jídla, se rozhodla zatopit pod kotlem a poslat majitele dieselových aut Euro 5 na nucenou dovolenou. Na definitivní dovolenou, pokud mohu ještě pokračovat v eufemismech. Co to znamená? Jednoduše to, že pokud máte pod kapotou naftový motor splňující „jen“ Euro 5, můžete si v některých oblastech severní Itálie o cestování autem nechat jen zdát.
Na dovolenou do Itálie naftovým autem? Pozor, hrozí pokuta
Budu konkrétní, bavíme se o regionech Piemont, Lombardie, Benátsko a Emilia-Romagna. Je to docela zásadní. Jde o regiony, které jsou skutečně turisticky vyhledávané. Co tím myslím? No, představte si, že se chystáte na parádní roadtrip po italských Alpách, máte s sebou rodinu, v zimě třeba lyže a plný kufr proviantu. A pak zjistíte, že jste vy a vaše auto v podstatě persona non grata. Že se s autem do některých měst a oblastí prostě nedostanete. Docela rána pod pás, nemyslíte? Odpovědí na otázku, proč to tak je, je snaha o ekologii.
Cílem je zlepšit kvalitu ovzduší a snížit emise. Zákaz se to dotkne „jen“ dieselových aut Euro 5. Takže pokud máte auto splňující Euro 6, můžete si oddechnout. Ale pokud jste zrovna v téhle „nešťastné“ kategorii, máte prostě smůlu. Kdy to začne platit? Tady je to relativně v pořádku, pokud se chystáte se svým starým autem na letní dovolenou. Zákaz vstoupí v platnost od 1. října 2025, a to pro vozidla s naftovým motorem Euro 5 ve městě Turín a ve všech piemontských obcích s více než 30 000 obyvateli.
Takhle to stanovuje aktualizovaný plán kvality ovzduší na období 2024 až 2030. Region v severozápadní Itálii oznámil jeho zavedení jako první, ovšem tento příklad následují i další regiony severní Itálie s oblíbenými prázdninovými destinacemi. Jak jsem zmiňoval, zejména je to Lombardie, Benátsko a Emilia-Romagna. Mluvil jsem o 1. říjnu 2025, ale to bych nebyl přesný, kdybych tvrdil, že jde o plošné datum. V Piemontu bude zákaz zpočátku platit do 15. dubna 2026 a poté každoročně od 15. září do 15. dubna.
Jen stará auta? Ale kdepak, mimo je třeba sedmičkový Golf
Jenže ostatní regiony jsou radikálnější. V Lombardii, kam patří i Milán, jezero Como a západní část jezera Garda, má být zákaz řízení od 1. října 2025 trvalý pro obce s více než 30 000 obyvateli. Už vám to dochází? Myslím tím třeba ty řidiče, kteří se v Itálii ne úplně vyznají a jména regionů jim nic neříkají, ale jména jezer ano. Výše uvedené časové podmínky platí pro region Emilia-Romagna s provinciemi Bologna, Parma, Modena, Ravenna a Rimini. Tady zase vědí své milovníci italských supersportů. Chcete se podívat na Lamborghini či Ferrari?
Tak rozhodně ne ve svém starém dieselu. A Rimini je pro další skupinu našich řidičů typickou letní destinací, na prázdniny tam jezdí tisíce Čechů. Doplním stručné „poučování“ o tom, že italský region Piemont má asi 4,3 miliony obyvatel a leží na severozápadě Itálie. Hraničí s Francií a Švýcarskem a hlavním městem regionu je zmíněný Turín. Tady „autaři“ vědí, že jde o město známé především výrobou automobilů. Piemont má nicméně také bohatou kulinářskou tradici, vína jako Barolo a Barbaresco, bílý lanýž z Alby a řada regionálních sýrů jsou světově proslulé.
Nálepka neexistuje, přesná pravidla také ne, je to „itálie“
O to všechno přijdete, pokud jezdíte dvacet let starou škodovkou. Co tedy víme? Že je ve vzduchu zákaz aut, mezi která spadá třeba VW Golf 7 z prvních let výroby. Tato auta totiž patří do této kategorie s emisní normou Euro 5. Mnoho modelů TDI splňovalo emisní normu Euro 6 až od modelového roku 2015. Jeden by řekl, že má moderní auto, které může všude, ale opak je pravdou. Co nevíme? Nevíme, jak přesně bude implementace a kontrola fungovat. Jen v regionu Piemont je registrováno přibližně 250 000 aut s dieselovými motory Euro 5, což je odhadem asi 8 % tamního vozového parku.
Řidiči o ně de facto přijdou? Možná bude pro místní platit nějaká výjimka, ale to jen spekuluji nahlas. Nařízení nemá bohužel jednoznačnou a jasnou formulaci a vymahatelnost, což zjevně ztíží kontroly. V Itálii neexistuje žádná ekologická nálepka. Zákaz řízení bude platit pouze v pracovní dny od pondělí do pátku mezi 8:30 a 18:30. Zákaz měl původně vstoupit v platnost 1. října 2023, ale kvůli zásahu vlády byl odložen na 30. září 2025. Za porušení hrozí pokuta v přepočtu 4 650 Kč, recidiva bude trestána ještě přísněji. Německý přístup se zákazem vjezdu do měst a regionů se tedy dostal i do Itálie. Jen s pověstnou italskou roztržitostí.