Zákaz vjezdu pro diesely s Euro 5. Kudla do zad českým turistům, kteří jedou na dovolenou do Itálie

Zákaz pro auta, která jsou stará jen pár let, platí tam, kde by to nikdo nečekal. Češi na dovolené mají velký problém.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Tak tohle bych čekal spíš někde v Německu nebo ve Švýcarsku, ale ne tady. Nečekaný zákaz pro obyčejné řidiče? Severní Itálie, ráj benzínových hlav a milovníků dobrého jídla, se rozhodla zatopit pod kotlem a poslat majitele dieselových aut Euro 5 na nucenou dovolenou. Na definitivní dovolenou, pokud mohu ještě pokračovat v eufemismech. Co to znamená? Jednoduše to, že pokud máte pod kapotou naftový motor splňující „jen“ Euro 5, můžete si v některých oblastech severní Itálie o cestování autem nechat jen zdát.

Na dovolenou do Itálie naftovým autem? Pozor, hrozí pokuta

Budu konkrétní, bavíme se o regionech Piemont, Lombardie, Benátsko a Emilia-Romagna. Je to docela zásadní. Jde o regiony, které jsou skutečně turisticky vyhledávané. Co tím myslím? No, představte si, že se chystáte na parádní roadtrip po italských Alpách, máte s sebou rodinu, v zimě třeba lyže a plný kufr proviantu. A pak zjistíte, že jste vy a vaše auto v podstatě persona non grata. Že se s autem do některých měst a oblastí prostě nedostanete. Docela rána pod pás, nemyslíte? Odpovědí na otázku, proč to tak je, je snaha o ekologii.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Cílem je zlepšit kvalitu ovzduší a snížit emise. Zákaz se to dotkne „jen“ dieselových aut Euro 5. Takže pokud máte auto splňující Euro 6, můžete si oddechnout. Ale pokud jste zrovna v téhle „nešťastné“ kategorii, máte prostě smůlu. Kdy to začne platit? Tady je to relativně v pořádku, pokud se chystáte se svým starým autem na letní dovolenou. Zákaz vstoupí v platnost od 1. října 2025, a to pro vozidla s naftovým motorem Euro 5 ve městě Turín a ve všech piemontských obcích s více než 30 000 obyvateli.

Další tvrdá rána pro EU a elektromobily. Odborníci spočítali reálné emise a odhalili, že jsou vyšší než klasické motory

Takhle to stanovuje aktualizovaný plán kvality ovzduší na období 2024 až 2030. Region v severozápadní Itálii oznámil jeho zavedení jako první, ovšem tento příklad následují i ​​další regiony severní Itálie s oblíbenými prázdninovými destinacemi. Jak jsem zmiňoval, zejména je to Lombardie, Benátsko a Emilia-Romagna. Mluvil jsem o 1. říjnu 2025, ale to bych nebyl přesný, kdybych tvrdil, že jde o plošné datum. V Piemontu bude zákaz zpočátku platit do 15. dubna 2026 a poté každoročně od 15. září do 15. dubna.

Jen stará auta? Ale kdepak, mimo je třeba sedmičkový Golf

Jenže ostatní regiony jsou radikálnější. V Lombardii, kam patří i Milán, jezero Como a západní část jezera Garda, má být zákaz řízení od 1. října 2025 trvalý pro obce s více než 30 000 obyvateli. Už vám to dochází? Myslím tím třeba ty řidiče, kteří se v Itálii ne úplně vyznají a jména regionů jim nic neříkají, ale jména jezer ano. Výše uvedené časové podmínky platí pro region Emilia-Romagna s provinciemi Bologna, Parma, Modena, Ravenna a Rimini. Tady zase vědí své milovníci italských supersportů. Chcete se podívat na Lamborghini či Ferrari?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tak rozhodně ne ve svém starém dieselu. A Rimini je pro další skupinu našich řidičů typickou letní destinací, na prázdniny tam jezdí tisíce Čechů. Doplním stručné „poučování“ o tom, že italský region Piemont má asi 4,3 miliony obyvatel a leží na severozápadě Itálie. Hraničí s Francií a Švýcarskem a hlavním městem regionu je zmíněný Turín. Tady „autaři“ vědí, že jde o město známé především výrobou automobilů. Piemont má nicméně také bohatou kulinářskou tradici, vína jako Barolo a Barbaresco, bílý lanýž z Alby a řada regionálních sýrů jsou světově proslulé.

Nálepka neexistuje, přesná pravidla také ne, je to „itálie“

O to všechno přijdete, pokud jezdíte dvacet let starou škodovkou. Co tedy víme? Že je ve vzduchu zákaz aut, mezi která spadá třeba VW Golf 7 z prvních let výroby. Tato auta totiž patří do této kategorie s emisní normou Euro 5. Mnoho modelů TDI splňovalo emisní normu Euro 6 až od modelového roku 2015. Jeden by řekl, že má moderní auto, které může všude, ale opak je pravdou. Co nevíme? Nevíme, jak přesně bude implementace a kontrola fungovat. Jen v regionu Piemont je registrováno přibližně 250 000 aut s dieselovými motory Euro 5, což je odhadem asi 8 % tamního vozového parku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Řidiči o ně de facto přijdou? Možná bude pro místní platit nějaká výjimka, ale to jen spekuluji nahlas. Nařízení nemá bohužel jednoznačnou a jasnou formulaci a vymahatelnost, což zjevně ztíží kontroly. V Itálii neexistuje žádná ekologická nálepka. Zákaz řízení bude platit pouze v pracovní dny od pondělí do pátku mezi 8:30 a 18:30. Zákaz měl původně vstoupit v platnost 1. října 2023, ale kvůli zásahu vlády byl odložen na 30. září 2025. Za porušení hrozí pokuta v přepočtu 4 650 Kč, recidiva bude trestána ještě přísněji. Německý přístup se zákazem vjezdu do měst a regionů se tedy dostal i do Itálie. Jen s pověstnou italskou roztržitostí.

Jezdíte do Itálie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články