Víte, že na dálnici přejíždíte černé kabely, které sledují vás, auto i SPZ? Mají důležitou funkci, o které řidiči netuší

Umělá inteligence, automatizované měření rychlosti, vážení auta za jízdy bez zastavení a automatické udělování pokut. Realita českých dálnic.

i Zdroj fotografie: MD ČR
                   

Černé kabely na silnici. Všimli jste si jich někdy? Leží tam nenápadně, často přes oba jízdní pruhy. Jako řidiči osobních aut si často říkáme, co to vlastně je. Abych byl přesný, když ne kabely, tak jakési „housenky asfaltu“, stříbrné pásky. Prostě „čáry“ napříč silnicí, respektive dálnicí. Chápu, že většina z nás řidičů nemá tušení, k čemu slouží. Nemusí to vědět, z pozice za volantem klasického osobáku se jich to vlastně netýká. Nicméně tyhle nenápadné kabely mají důležitější funkci, než by se na první pohled zdálo.

Jízda po dálnici je monotónní, řidiči obvykle nesledují okolí

Když jedete autem, soustředíte se na cestu, na provoz, na to, abyste dojeli včas a bezpečně do cíle. Nenápadné linie jsou tak nějak mimo vaše vnímání, člověk je možná nevědomky zaregistruje, když je s mírným cuknutím přejede. Silničáři, policie a dopravní inženýři je vnímají velmi dobře. Protože tyhle kabely jsou jejich oči a uši na silnici. Tyhle kabely jsou ve skutečnosti senzory, které měří dopravní data. A dělají to velmi přesně a spolehlivě. Když se podívám na technologii globálně, tak sondy měří intenzitu provozu, rychlost vozidel, rozestupy mezi auty.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Nespí jako lidé, kteří by to museli dělat na směny, pracují 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, bez ohledu na počasí. Když se z obecného, globálního pohledu vrátím ke konkrétním faktům, lokálním aplikacím, tak zmíním často skloňovanou dálnici D4. To je ta z Prahy na Písek, kde jsou stovky kamer a měří se tam jak o život. Právě tam se spuštěním provozu začaly fungovat kromě úsekového měření rychlosti také systémy vysokorychlostního vážení. To znamená, že auta jsou převažována za jízdy, není třeba je zastavovat a odklánět na odpočívadla. A tam manuálně vážit.

55letý řidič ignoroval majáky, kužely i odstavená vozidla. V plné rychlosti naboural do policejní hlídky, co se dělo dál?

Využití umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií. Právě policie, tedy Policie ČR, je za měření rychlosti ze zákona odpovědná. Na nové dálnici D4 byly umístěny dvě vysokorychlostní váhy. Jedna ve směru z Prahy do Písku, druhá v opačném směru z Písku do Prahy. Je to tak, jak jsem řekl, instalovaná technologie funguje pro dynamické vážení vozidel v reálném čase, tzv. WIM, tedy Weight in Motion. Systém umožňuje bez přerušení nebo omezení provozu zaznamenat nejenom celkovou hmotnost vozidla, ale také zatížení jednotlivých náprav a další parametry. Jak to celé funguje v praxi?

Auto přejede sondu, řidič ani netuší, že bylo jeho auto zváženo

Jestliže řidič svým vozidlem překročí povolenou hmotnost, je o tom následně informován. Jak? Jednoduše, na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho SPZ a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách. Jinak řečeno, systém nesleduje jenom hmotnost, ale také identifikační data vozidla. Zmínil jsem, že takový systém funguje v režimu 24/7, a ten písecký není výjimkou. Nicméně podle vyjádření Ministerstva dopravy ČR je nepřetržitý provoz systému vysokorychlostního vážení pro statistické účely. Takže bez pokut?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ale kdeže, podle předem stanoveného algoritmu se v různých intervalech spouští tzv. sankční režim. A tady už padá kosa na kámen a jsou za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány i pokuty. Správa přestupků je rozdělena mezi města Příbram a Písek, to platí i pro porušování maximální povolené rychlosti. Každé z měst zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy. Když už víme, že systém čte i registrační značky, tak je jasné, že se pokutování obejde bez policajtů za svodidly. To samé platí i pro měření rychlosti.

Policie nemusí být na místě, pokuty se udělují automaticky

Na D4 se mění úseky, kde se aktuálně měří, informují o tom světelné tabule. Závěrem doplním, že nový úsek dálnice D4 není jediným místem, kde probíhá automatizované měření. Seznam automatizovaných technických prostředků je zveřejněný na stránkách Policie ČR. Policie ČR při ochraně bezpečnosti osob a majetku a v souvislosti se zajištěním bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích provádí dle § 79a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, měření rychlosti vozidel.

V této souvislosti využívá i automatizovaných technických prostředků pro měření úsekové rychlosti. V případě těchto měřičů se jedná o stálé automatické technické systémy dle § 62 odst. 2 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Jenom na D4 jde o 14 úseků. Dále jsou to dvě místa na I/20, v seznamu je také D1 a tunel Klimkovice, dva tunely na D8, čtyři úseky na D0 a další a další. Tak pozor na to. To, že někde nejsou vidět policisté, ještě neznamená, že řidič není pod dohledem.

Je tohle správné?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články