Auta mají přesně homologované díly a namotnovat si na vůz něco, co tam nepatří, je nezákonné. Navíc když to je určeno jen pro vyvolené.
Blikající majáky. Děti je milují, těžko říct proč, měl jsem to jako malý kluk stejně. Byl jsem fascinovaný jedoucí sanitkou nebo hasičským autem v akci. U dospělých je to spíše naopak. Blikající modré světlo vzbuzuje strach, obavu z toho, že „se něco stalo“. Mezi řidiči je blikající modré světlo automaticky a podvědomě považované za problém, blížící se hlídku policie a riziko přestupku. Při pravidelném monitorování situace na evropských silnicích jsme narazili v redakci AutoŽivě na zajímavou novinku z Rumunska.
Klukovina nebo snaha o jízdu bez pokuty, obojí je mimo zákon
Blíží se čas prázdnin a dovolených a Rumunsko je jednou z oblíbených destinací českých turistů. Navíc v Rumunsku žije hodně českých občanů, tak je dobré o tom vědět. V Rumunsku se úřady rozhodly došlápnout si na řidiče, kteří v autech používají modrá světla nelegálně. Ono to není nic složitého. Modré světlo se dá snadno koupit, s možnostmi online prodeje a čínských e-shopů je to otázka pár stovek korun. Takové světlo se dá koupit i u nás a není to nic složitého. Mimochodem vlastnit modré světlo ještě neznamená nic nezákonného.
Nezákonné je, jak v Rumunsku, tak u nás, takové světlo použít na autě. V Rumunsku je nově pokuta za prohřešek v přepočtu 14 000 Kč. Tedy, můžete ho mít na střeše, pokud neblikáte. A pokud aplikace světla odpovídá homologaci. Pokud neodpovídá, tak už tady překračujete meze zákona. Ale dejme tomu. Teprve když světlo zapnete a vyrazíte do provozu, zaděláváte si na skutečný malér. Ale i tak, dá se předpokládat, že už jenom samotná přítomnost takového světla na vytuněném pětkovém Golfu policie namotivuje k zásahu.
Přitom modré či červenomodré svícení může mít na autě řada institucí, nejde jen o hasiče, záchranku a samozřejmě policii. Vše definuje zákon. Vozidlo s touto výbavou pak nemusí dodržovat některé legislativní normy, zejména nejvyšší povolenou rychlost nebo jízdu v jízdních pruzích. Řidič takového auta může ignorovat dopravní značení a přednost v jízdě. Nemusí pouštět chodce a může jezdit na červenou na semaforu. A tak dále a tak dále. Otáčení v tunelu, jízda po tramvajovém pásu, je toho skutečně hodně.
S modrým majákem nemusí řidič řešit téměř žádné předpisy
Zejména ale nedodržování maximální povolené rychlosti je důvod, proč někteří řidiči instalují na svá auta modrá světla a používají je nelegálně. Jízda ucpanou Prahou se tak snadno zrychlí. Kdo tedy může modrá světla používat? Krom už uvedených to je třeba Vojenská policie a Vězeňská služba. Samozřejmě také Obecní policie. GIBS, také Celní správa. Laicky řečeno auta, která vozí politiky, ale také technici z plynáren.
A to stále nejsme na konci, ovšem v seznamu běžného řidiče, který chce ušetřit čas, samozřejmě nenajdete. Zmínil jsem aplikaci na autě bez homologace. Není to bez pokuty, pokud si policie všimne. Možná přehlédne nezapnuté světelné pásky v kabině za sklem, maják na střeše nepřehlédne. Postih upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, § 125 c odst. 1 písm. k. Pokuta 2 000 Kč na místě, ve správním řízení 1 500 Kč až 2 500 Kč, trestné body za to nejsou. Může ale nastat to, že řidič neodjede z místa z důvodu nevyhovujícího technického stavu vozidla.
Instalace je za pokutu, ale malou, blikání už se dost prodraží
Dojde k omezení technické způsobilosti a nutnosti absolvovat kontrolu na STK. Jinak řečeno, provinilec začne jezdit, až když světla zase odstraní. Jízda se zapnutým modrým světlem, to už je ale jiná káva. Kdo tohle zkusí a narazí na policejní hlídku, může ve výsledku zaplatit až 25 000 Kč. K tomu mu hrozí zákaz řízení až na šest měsíců. Jako klukovina je to zbytečná a drahá „legrace“. V případě záměrného a systematického používání pro snadnější a rychlejší jízdu jde o hulvátství, hyenismus a bezohlednost.