Konec autodromů v Česku? Manželé z Mostu si koupili dům vedle okruhu a zažalovali ho, soud vyhráli

Naše redakce se rozhodla blíže podívat na spor, který v posledních měsících rozděluje nejen Most, ale i názorovou scénu po celé republice. Z pohledu příznivců motorsportu je situace skutečně kritická.

i Zdroj fotografie: Autodrom Most
                   

Jako někdo, kdo sám žil dlouhá léta v blízkosti rušné dopravní tepny, se často zamýšlím nad tím, kde leží hranice mezi běžným „ruchem“ a skutečným narušením domácí pohody. Když jsem poprvé slyšel o případu manželů, kteří zažalovali mostecký autodrom kvůli nadměrnému hluku, napadlo mě, jak bych se asi cítil na jejich místě. A zároveň jak bych vnímal situaci jako fanoušek motorsportu.

O životě v hlučném prostředí vím své

Vyrůstal jsem v domě, který stál pouhých pár desítek metrů od hlavní silnice a současně hned vedle hospody. Hluk byl každodenní součástí našeho života, a to od brzkého rána až do pozdních nočních hodin. Pamatuji si, jak jsme v létě i přes úmorné vedro v paneláku zavírali okna, abychom slyšeli televizi, a jak jsme se snažili trávit víkendy mimo domov, když byl provoz na silnici a hluk z místní restaurace s venkovním posezením nejsilnější. Přesto jsem si na tento ruch zvykl a ve finále ho bral jako součást života na sídlišti.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Později jsem se přestěhoval do menší obce, kde byl klid téměř absolutní. O to víc mě překvapilo, jak citlivě jsem najednou vnímal každý nový zdroj hluku – například když soused začal pravidelně sekat trávník v neděli ráno nebo o pár domů dál jiný člověk v podvečer štěpkoval větve z prořezaných stromů. A to nemluvím o kokrhajících kohoutech v pět ráno a štěkajících psech v celém sousedství. Téma „hluk vs. pohoda domova“ pro mě tedy není jen řekněme abstraktní právní spor, ale něco, co jsem sám v různých podobách zažil.

Mostecký případ ohrožuje nejen místní autodrom

Příběh manželů Huličkových, kteří se rozhodli zažalovat Autodrom v Mostě kvůli nadměrnému hluku (spor začal již v roce 2018), je ovšem až neuvěřitelně zásadní. Podle dostupných informací se rodina přistěhovala do blízkosti okruhu v době, kdy byl již v provozu, a dokonce na svém pozemku provozovali i dílnu, kde o hlasitý ruch nebyl nouzi. Po několika letech však údajně začali vnímat, že hluk z autodromu výrazně narušuje jejich každodenní život. Kvůli hluku z autodromu raději nechtěli větrat, a navíc si jejich děti nemohly v klidu hrát venku na zahradě.

Soudní spor trval téměř osm let, během nichž se případ několikrát přesouval mezi různými instancemi. Zatímco okresní soud v Mostě žalobu dvakrát zamítl, tak krajský soud dal naopak manželům za pravdu. Rozsudek soudu následně nařídil autodromu, aby v přilehlé obytné oblasti zastavil překračování hlukových limitů, a to konkrétně v rámci 55 decibelů ve všední dny a 50 decibelů o víkendech a svátcích. A jen tak pro vaši představu, toto jsou hodnoty, které typicky odpovídají „hluku“ v běžné tiché domácnosti, nebo dokonce v běžných městských knihovnách.

Šílené paradoxy hlukových limitů

Když jsem si zjišťoval, jaké jsou běžné hlukové limity v Mostu, překvapilo mě, že například na sousední ulici Tvrzova, která je ještě blíže k domu manželů, kteří zažalovali mostecký autodrom, platí limit 68 decibelů. Pro srovnání, běžný provoz na hlavní silnici dosahuje 70 decibelů a více. Autodrom byl v rámci kolaudace schválen s limity 60 dB pro běžný provoz a 70 dB při závodech. Za posledních deset let přitom prý nikdy nedostal ani jedinou pokutu za překročení hluku.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Majitel autodromu Josef Zajíček k tomu říká: „Teď nám ale soud dává podmínky, které nelze splnit. Je to, jako kdybyste si koupili letiště a pak vám zakázali vzlétat.“ Právní zástupce autodromu varuje, že pokud se precedent uchytí, mohou podobné spory ohrozit i další sportovní okruhy v Česku.

Co na to další obyvatelé Mostu?

Redakce AutoŽivě se proto rozhodla oslovit i několik obyvatel Mostu a okolí. Pan Martinovský, který v oblasti žije už desítky let, vzpomíná: „Když autodrom vznikl, bylo tu ticho. Akce za sezónu byste spočítali na prstech jedné ruky, naučili jsme se vedle závodiště žít. Ale poslední roky je to jiné. Provoz na autodromu je téměř každý den, často až do večera.“ Jiný obyvatel inkriminovaného města nám sdělil: „Koupil jsem si plastová okna, což asi tak půlku hluku zastaví. Ale v létě nemůžeme venku ani grilovat.“ Další sousedé se shodují, že intenzita provozu se podle nich v posledních letech výrazně zvýšila a řadu z nich hluk sportovních aut reálně trápí.

Podobné spory nejsou v České republice vůbec výjimečné. V Brně se řešily v okolí letiště opakované stížnosti obyvatel na hluk z leteckých dnů. V Ostravě zase lidé protestovali proti rozšiřování průmyslové zóny. Vždy jde o střet dvou legitimních zájmů: práva na klidný domov a práva na rozvoj podnikání, sportu nebo kultury.

V zahraničí jeden podpis a je po sporech

Zajímavé je, že v některých zemích (například ve Velké Británii) musí nový majitel domu v blízkosti letiště nebo závodního okruhu podepsat souhlas s tím, že je s provozem srozuměn. Dávají najevo, že vědí, do čeho „jdou“, a provozovatelé hlučných provozů jsou následně z obliga. U nás však podobná úprava chybí, což je evidentně chyba, která v konečném důsledku přináší řadu právních tahanic.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Podobná situace je i v Německu, kde jsou závodní okruhy často chráněny tzv. hlukovou mapou. Ten, kdo si zakoupí dům v takto definované zóně, musí opět podepsat, že s provozem autodromu souhlasí. Naopak ve Francii jsou hlukové limity daleko přísnější než u nás a některé závodní okruhy zde musely investovat miliony eur do protihlukových stěn.

Kde je hranice spravedlnosti

Jako fanoušek motorsportu bych byl nerad, kdyby kvůli jednomu sporu musel tento vynikající autodrom, nebo dokonce i další autodromy v ČR skončit. Na druhou stranu ale respektuji fakt, že každý má právo na klidný domov a tedy klidný život. A frustrace lidí, kteří žijí dlouhodobě v prostředí, kde hluk přesahuje únosnou mez, je pochopitelná.

iZdroj fotografie: JohnyRrr / Creative Commons / CC-BY-SA

A v tomto případě měření z krajské hygienické stanice skutečně prokázala, že v některých případech hluk mosteckého okruhu jasně překračuje stanovené limity i o deset decibelů. Na druhou stranu soudní rozhodnutí je v tomto případě extrémně přísné. Požadovat po autodromu, aby byl tišší než běžná ulice, je z mého pohledu těžko splnitelné, ba dokonce zcela nesplnitelné.

Existuje kompromis?

V diskusi s několika čtenáři i kolegy z redakce jsme se shodli, že řešení by mělo být tzv. na půli cesty. Proto jsme také ocenili, že autodrom již zavedl některá efektivní opatření. Například proběhl zákaz driftování, a navíc se provozní doba okruhu zkrátila do 18 hodin. Ve hře jsou také tlumící zařízení výfuků, které dokáží hluk vozu poměrně dramaticky omezit. Hovoří se i o finanční kompenzaci, kterou plánuje autodrom nabídnout jako kompenzaci blízko bydlícím občanům, a dokonce i o tom, že plánuje autodrom zafinancovat obyvatelům výměnu jejich oken za taková, která dokáží hluk eliminovat. 

V minulosti dokonce žádal autodrom o povolení stavby protihlukové stěny, ale v tomto bodě pohořel. Krajská hygienická stanice totiž žádost zamítla. To pokládám osobně za velkou chybu. Vždyť právě toto řešení se běžně používá kupříkladu na sektorech dálnic v těsné blízkosti obcí. Nicméně aktuálně se hovoří o možnosti finanční kompenzace obyvatel v sousedství autodromu.

Zkušenosti našich čtenářů

Redakce AutoŽivě uspořádala krátkou anketu mezi čtenáři. Z více než 300 odpovědí vyplynulo:

  • 27 % respondentů bydlí v blízkosti hlučného provozu a považují kompromis za nutný
  • 44 % se domnívá, že kdo se nastěhuje k okruhu, musí s hlukem počítat
  • 29 % by v podobné situaci trvalo na přísném dodržování limitů

Někteří čtenáři připojili i své konkrétní zkušenosti. Například paní Lenka z Prahy nám napsala: „Bydlíme u hlavní silnice, v létě je to nepříjemné, ale zvykli jsme si. Kdybychom se stěhovali, určitě bych si zjistila, co je v okolí.“ Pan Jiří z Plzně dodává: „Jsem fanoušek závodů, ale chápu, že pro rodiče s malými dětmi je to těžké. Možná by pomohlo, kdyby byly jasně dané dny, kdy se jezdí, a jindy byl klid.“

Prověřte si okolí i budoucí plány

Celý spor v Mostě je podle mě ukázkou toho, jak složité je najít rovnováhu mezi rozvojem města, podnikáním a právem na klidný domov. Osobně si myslím, že by pomohla větší míra komunikace mezi všemi stranami, a hlavně ochota hledat kompromis. Ne jen vynucovat si své právo u soudu.

Zároveň je to i varování pro všechny, kdo plánují zakoupit nemovitost. Vždy se vyplatí si dobře prověřit, co se v dané lokalitě děje a jaké jsou zde plány do budoucna ve smyslu výstavby. Na druhou stranu pro provozovatele závodních areálů je tento případ jasný signál, že nestačí jen dodržovat definované podmínky, ale je třeba vnímat i pocity a potřeby sousedů.

Spor o mostecký autodrom zřejmě ještě nekončí. Ale věřím, že pokud budou všechny strany hledat řešení místo konfliktu, může z toho nakonec těžit celé město. Ať už v podobě příjemnějšího prostředí pro život občanů, nebo rozumného kompromisu mezi motoristickým sportem a běžným životem lidí.

Vadil by vám v blízkosti vašeho bydliště občasný hluk ze závodního okruhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články