Nový typ pohonu, s kterým právě Čína a čínské automobilky dorazily do Evropy, má v sobě zřejmě opravdu revoluční potenciál. Nízká spotřeba, nízké emise – a rozumná cena k tomu.
Jakkoli by se nám mohlo zdát, že prodeje elektromobilů v Číně a jejich export do Evropy běží na plné obrátky a po čínských ulicích chodí denně průvody pionýrů s mávátky, pějíce přitom oslavné písně na tamní automotive, není to tak úplně pravda. Respektive to není vůbec pravda. S těmi pionýry celkem pochopitelně, ale ono ani s těmi elektromobily. Čína prochází nemalou krizí a zpomalením a jejich výkladní skříň – elektromobily – pochopitelně také. Výsledek? Nový pohon. Pojďme se na něj s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Čína zaregistrovala nižší poptávku po elektromobilech – a přichází s alternativou
A protože problémy nevznikly hned, ale je na ně již chvíli zaděláno, čínský automotive již v roce 2024 zaznamenal průlom v technologii tzv. range extenderů (EREV – Extended Range Electric Vehicle), která představuje unikátní řešení mezi čistými elektromobily a konvenčními hybridy. Na rozdíl od klasických plug-in hybridů, kde spalovací motor přímo pohání kola, slouží u EREV benzínový motor výhradně jako generátor elektrické energie.
Jak to celé funguje? Popravdě, poměrně jednoduše. A Čína navíc není první, pochopitelně, range-extender mělo již například „historické“ BMW i3, ve své verzi „nápaditě“ označené jako REX. U ní byl však spalovací motor zdrojem problémů, zejména u starších aut. Kdo by to řekl, že u elektromobilu od BMW se bude nejvíc kazit spalovací motor. Berme to však s časovým nadhledem, u BMW i3 jsme dobrých 10–15 let zpátky a na tu dobu to byl naopak excelentní počin.
Denní dojezd na elektřinu, dobíjení doma ze zásuvky, spotřeba 1–2 litry. Je to revoluce?
V roce 2025 má dnešní „REX z Číny“ typicky baterii o kapacitě 15–45 kWh, která umožňuje čistě elektrický dojezd 50–200 km. Což pokrývá 95 % denních jízd průměrného řidiče. Při delších cestách se automaticky spustí malý zážehový motor (o objemu obvykle 1.0–1.5 litru), který generuje elektřinu a prodlužuje dojezd na 800–1 200 km. Průměrná kombinovaná spotřeba se pohybuje mezi 1,2–2,5 l/100 km při denním nabíjení, což je o 65–80% méně než u běžných vozů. Wow. To je celkem revoluční potenciál, nemyslíte?
Mezi největší hráče v oboru patří Li Auto, který v roce 2024 dodal 428 000 vozů (nárůst o 136 % meziročně), AITO s 315 000 vozy (+89 %) a Voyah s 86 000 kusy (+156 %). Nově vstupují Zeekr se svým modelem 007 EREV a Geely Galaxy L6, který startuje na ceně pouhých 128 900 yuanů (cca 415 000 Kč). Průměrná cena EREV vozů v Číně činí 235 000 yuanů (757 000 Kč), což je o 18 % méně než u srovnatelných čistých elektromobilů s velkými bateriemi.
Výrobce/Model | Baterie (kWh) | El. dojezd (km) | Celkový dojezd (km) | Spotřeba (l/100km) | Cena (tis. Kč) |
---|---|---|---|---|---|
Li Auto L9 | 44.5 | 180 | 1315 | 1.4 | 1450 |
Li Auto L7 | 42.8 | 175 | 1315 | 1.3 | 1015 |
AITO M7 | 40.1 | 165 | 1200 | 1.5 | 805 |
AITO M5 | 18.3 | 75 | 1100 | 2.1 | 640 |
Geely Galaxy L6 | 15.5 | 55 | 850 | 2.5 | 415 |
Voyah FREE | 33.0 | 140 | 860 | 1.8 | 740 |
Zeekr 007 EREV | 28.4 | 115 | 950 | 1.6 | 580 |
Changan Deepal S7 | 28.4 | 121 | 1120 | 1.7 | 515 |
Výrobní kapacity rostou závratným tempem – Li Auto otevírá třetí továrnu s kapacitou 500 000 vozů ročně, AITO s podporou Huawei plánuje do roku 2026 vyrábět 600 000 kusů. Dodavatelé komponent hlásí 315% nárůst objednávek range extender jednotek. Průzkum mezi 50 000 čínskými majiteli EREV ukázal, že 73 % nabíjí denně doma, průměrně najezdí 82 % kilometrů v čistě elektrickém režimu a 89 % by si EREV koupilo znovu. Technologie range extenderu tak představuje ideální most pro zákazníky váhající nad elektromobilitou.
Čína a spalovací motory? Pouze jako range extendery
S úspěchem na domácím trhu se čínští výrobci EREV vozů připravují na masivní expanzi do Evropy. Li Auto oznámilo vstup na evropské trhy v roce 2025 s modelem L6, který bude nabízen za cenu od 35 000 EUR (875 000 Kč). AITO ve spolupráci s Huawei plánuje otevřít 150 (!!!) prodejních míst v 8 evropských zemích do konce roku 2026, přičemž první showroomy vzniknou v Německu, Nizozemsku a Norsku. Zeekr, prémiová značka Geely, již testuje model 007 EREV na evropských silnicích a cílí na prodej 50 000 kusů ročně od roku 2026.
To jsou opravdu smělé plány. Evropský trh je pro čínské EREV výrobce atraktivní zejména kvůli přísnějším emisním normám EURO 7 a vysokým cenám benzínu (průměrně 1,85 EUR/litr). Technologie range extenderu navíc perfektně odpovídá evropským podmínkám – průměrný Evropan najede denně pouze 35 km, což EREV vozy zvládnou čistě na elektřinu, zatímco pro víkendové výlety nebo dovolené nabízejí dojezd přes 1 000 km.
Pokud vše dopadne podle plánů výše uvedených automobilek, stávající elektromobily (ale i plug-in hybridy) zřejmě poněkud ztratí na lesku. A tím i na ceně. A jejich majitelé je pravděpodobně budou prodávat o něco hůře, než původně zamýšleli. Vypadá to, že tady máme nový typ pohonu, s kterým bude nutné počítat. Ostatně, jak to máte vy? Vyhovovaly by vám přednosti range extenderu, nebo jste stále pro „spalovací klasiku”? A pokud ano, tak proč?