Kolik Kč vydělávají automobilky na každém autě? 5 nejvýdělečnějších značek plus jeden propadák

Jak vydělat co nejvíce peněz? Je to jednoduché, stačí prodávat jedno každé vyrobené auto za mnoho milionů Kč.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nevím, jestli to byla pravda, ale kdysi jsem se setkal s majitelem Porsche 911 Turbo, který si koupil auto jako nové. Ze svých soukromých peněz. Tedy ne „na firmu“ a podobně v rámci nějakého výhodnějšího přístupu. Tvrdil, že dal za auto asi pět milionů Kč a že polovina z toho byla čistá marže pro automobilku. Skutečně nevím, přišlo mi to tehdy mnoho. A zároveň nechápu, kde by ředitel závodu na zpracování oceli přišel k takovým informacím.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Kolik Kč vydělá ta která značka na jednom prodaném autě?

Otázka marže automobilek mne samozřejmě zajímá. Když se totiž člověk zamyslí nad tím, kolik vlastně automobilky vydělávají na jednom prodaném autě, možná ho napadne, že to bude nějaká astronomická částka. Ceny nových vozů v posledních letech rostou rychleji než inflace. Jenže realita je, jak už to tak bývá, o něco složitější a často i překvapivá. Vždyť když si vezmete, kolik práce, technologií, vývoje a marketingu se musí do jednoho auta investovat, není divu, že ne každá automobilka si může mnout ruce nad tučnými zisky.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Existují analýzy, které srovnávají, kolik automobilky skutečně vydělají na jednom prodaném voze. Výsledky jsou někdy až šokující a rozhodně stojí za to se na ně podívat blíže. Ukazují, že svět aut není jen o lesku a slávě, ale i o tvrdé realitě čísel, která často rozhodují o tom, kdo přežije a kdo skončí v propadlišti dějin. Porsche to ale nebude. Mimochodem je třeba si vzpomenout na dobu „před Cayenne“. To na tom nebyla značka nijak růžově, to jen poznámka pro ty, kteří tvrdí, že toto SUV nemělo Porsche nikdy začít vyrábět.

Nezáleží na tom kolik, zákazníci platí to, co si Italové řeknou

Když se podíváme na různé analýzy a komentáře ohledně nejziskovějších automobilek, na prvním místě se napříč názory a zdroji s velkým náskokem drží Ferrari. Tady se asi nikdo moc nediví, italská značka sází na exkluzivitu, emoce, a hlavně na to, že její zákazníci jsou ochotni zaplatit za logo s koněm na kapotě opravdu hodně. Nesmyslně hodně. Ferrari si na jednom autě připíše v průměru neuvěřitelných 100 000 eur. Alternativní zdroje říkají až 140 000 eur. Tedy 2,5 až 3,5 milionu Kč. To je částka, za kterou si běžný smrtelník pořídí slušně vybavený dům.

iZdroj fotografie: Ferrari

Popřípadě několik nových aut střední třídy. Je to až neuvěřitelné, ale Ferrari prodává ročně jen něco přes 13 000 aut. Přesto je jeho ziskovost v automobilovém světě naprosto bezkonkurenční. Hned za Ferrari se podle některých tabulek drží další italská značka, Lamborghini. Ta údajně na jednom voze vydělá v průměru 94 000 eur. Jiné zdroje umisťují na druhé místo Porsche. To by mělo mít na autě za 5 milionů Kč zisk 700 000 Kč.

Italské supersporty jsou možná dobré, ale také předražené

Zpět k Lambu, i tady platí, že jde o značku, která sází na jedinečnost a styl, a hlavně na to, že její zákazníci nehledí na cenu, ale na zážitek a prestiž. Třetí místo patří britskému Rolls-Royce, kde je údajný průměrný zisk na jedno auto v přepočtu 2 miliony Kč. Čtvrté místo má Porsche, pokud budeme pracovat s různými možnostmi. Po uvedených automobilkách je výjimkou, protože na rozdíl od předchozích značek prodává ročně desítky tisíc aut, a přesto si na jednom voze připíše v průměru 26 000 eur. Tedy cca 650 000 Kč.

iZdroj fotografie: Rolls-Royce

De facto to odpovídá předchozímu předpokladu. Porsche je tak důkazem toho, že i v segmentu sportovních a luxusních aut se dá vydělat opravdu hodně, pokud značka dokáže skloubit prestiž, výkon a každodenní použitelnost. Páté místo patří údajně Mercedesu-Maybachu, kde je průměrný zisk na jedno auto cca 600 000 Kč. Maybach je sice v portfoliu Mercedesu spíše okrajovou záležitostí, ale i tak dokazuje, že luxusní segment je pro automobilky zlatým dolem, pokud se jim podaří oslovit správnou klientelu. Kdo naopak vydělává málo?

Na jednom Sanderu z logiky věci milion prostě nevyděláte

Jedna věc je tedy málo, druhá je kdo nevydělává vlastně nic, prodělává. Některé značky koncernu Stellantis jsou prý na tom hodně špatně. Musím ale vzpomenout konkrétně Nissan, který řeší doslova boj o přežití. Krizi spojenou s miliardami Kč v červených číslech. Psali jsme o tom nedávno. Uzavírání továren, propouštění zaměstnanců, nic příjemného. Když se na to podíváme z nadhledu, je jasné, že svět automobilového průmyslu je rozdělený na dvě zcela odlišné skupiny. Vlastně jako společnost.

iZdroj fotografie: Unsplash

Na jedné straně stojí luxusní a sportovní značky, které si mohou dovolit vysoké marže. Na druhé straně fungují masové automobilky, které musí bojovat s nízkými maržemi, obrovskou konkurencí a tlakem na snižování nákladů. A právě to je důvod, proč některé značky vydělávají na jednom autě tolik, že by si za to mohly koupit minimálně chatu na Sázavě, zatímco jiné bojují o každé euro a často se musí spokojit s tím, že jejich zisk na jednom voze je sotva dost na pokrytí nákladů. 

Kterou značku nemáte rádi, že je drahá?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články