Jedna z nejdůležitějších osobností celého autoprůmyslu má ve věci budoucnosti elektromobilů zcela jasno. Opravdu je tomu tak a budeme do budoucna už jenom dobíjet?
Jakkoli o tom popravdě nejsem skálopevně přesvědčen, dění kolem nás to ukazuje zcela bez okolků: budoucnost patří elektromobilům. Sám „velký Luca“, neboli Luca de Meo, CEO Renaultu, nedávno prohlásil: „Elektrická budoucnost je nevyhnutelná, současná stagnace je jen dočasnou překážkou.“ A data mu dávají za pravdu – navzdory problémům vzrostl globální prodej EV v roce 2024 o 25 % na 17 milionů vozů. Klíčem k masovému rozšíření jsou tři faktory: dostupná cena, lepší baterie a infrastruktura. Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Povedený a cenově dostupný Renault 5 e-Tech zahájil revoluci
Renault má totiž důvody k optimismu: nedávno odpálil cenovou bombu s modelem Renault 5 E-Tech (mimochodem hned také Evropský vůz roku 2024) za 20 000 eur (zhruba 500 000 Kč). A není sám – Citroën ë-C3 startuje na ještě nižších 19 990 eurech, Dacia Spring dokonce na 16 900 eurech (zhruba 423 000 korun). BYD Seagull stojí v Číně neuvěřitelných 9 700 eur (243 000 Kč). Analytici předpovídají, že do roku 2027 nastane cenová shoda mezi elektromobily a spalovacími vozy. McKinsey odhaduje, že cena baterií klesne z dnešních 139 USD/kWh na 80 USD/kWh do roku 2030, což sníží cenu průměrného EV o 8 000 eur. To není málo.
Technologický průlom v bateriích
Největší pokrok přichází v oblasti „solid-state baterií“. Toyota slibuje komerční nasazení do roku 2027 s dojezdem 1 200 km a dobíjením na 80 % za 10 minut, psali jsme o tom třeba tady. CATL už dodává baterie s životností 1,5 milionu km a garantuje 15 let provozu. Nová generace LFP baterií snížila obsah kobaltu o 90 % a náklady o 40 %. Mercedes testuje baterii s energetickou hustotou 450 Wh/kg – dvojnásobek současného standardu. A mohl bych pokračovat. Jisté je jedno: bateriová revoluce je na dosah.
Nicméně nezbytným předpokladem úspěchu elektromobilů je dostatečná infrastruktura. V EU nyní funguje 650 000 veřejných nabíjecích bodů, meziroční přírůstek je +42 %. Do roku 2030 jich má být (podle pravda velmi smělých plánů) 3,5 milionu. Ionity rozšiřuje síť 350kW nabíječek podél dálnic – každých 60 km jedna stanice. Čína instaluje 30 000 nabíječek týdně. Shell plánuje 500 000 nabíjecích bodů do 2030. Klíčová je standardizace – od 2025 musí mít v EU všechny nové nabíječky jednotný platební systém a rozhraní. Těšíte se?
Čísla nelžou: Generace Z a mileniálové preferují elektro
Podle analytiků jsou již nyní provozní náklady EV o 70 % nižší než u spalovacích aut. Při ceně elektřiny 6 Kč/kWh vyjde 100 km na 90 Kč, u průměrného auta se spalovacím motorem se náklady na 100 km pohybují kolem 300 Kč. A navíc – údržba elektromobilu je až o 60 % levnější – žádné výměny oleje, filtrů, spojky. Samozřejmě pokud zvolíte značku a model, jenž se „nekazí z podstaty“. Norsko pak s 82 % nových registrací EV začíná dokazovat (po překonání porodních bolestí) funkčnost celého „elektromodelu“.
Historie ukazuje, že většina opravdu zásadních, revolučních technologický změn kopírovala tzv. S-křivku: pomalý start, pak exponenciální růst. Chytré telefony potřebovaly 10 let k dosažení 80% penetrace, stejně dlouho trvalo nahrazení koňských povozů auty. Elektromobily jsou nyní na 16 % globálního trhu, zlomová hranice 20 % by měla spustit masový nárůst. A především: Generace Z preferuje EV z **78 %**, mileniálové z 65 %. Přitom právě v nich je kupní síla budoucnosti. Jak říká de Meo: „Nejde o to, jestli elektromobily ovládnou trh, ale kdy. A já věřím, že to bude dříve, než si pesimisté myslí.“ Jak to vidíte vy?