Ministerstvo už konečně zarazilo tzv. tatraktory. Češi jen hledají způsoby, jak všechno „očůrat“

Nepochopitelná tolerance úřadů a mezera v systému způsobily masivní nárůst registrací tzv. tatraktorů. Ministerstvo dopravy nakonec zasáhlo a řeklo konečně „DOST!“.

i Zdroj fotografie: Tatra
                   

Jsme národem, který se snaží všechno jen „očůrat“? Vypadá to tak. Český systém registrace vozidel totiž dlouhé roky umožňoval kuriózní praxi – běžné nákladní automobily mohly být registrovány jako zemědělské traktory. Stačilo splnit několik technických parametrů – maximální konstrukční rychlost 40 km/h a určitý poměr výkonu motoru k hmotnosti. Vznikl tak fenomén „tatraktorů“ – vozidel, která vypadala a fungovala jako nákladní auta, ale legislativně to byly traktory. Od ledna 2025 je však s touto praxí konec. Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Výhody, které neodolatelně lákaly tisíce majitelů

Registrace nákladního vozu jako traktoru totiž přinášela značné benefity. Majitelé nemuseli platit silniční daň (úspora až 40 000 Kč ročně), měli výrazně nižší povinné ručení (rozdíl až 25 000 Kč) a mohli za volant sednout s řidičákem skupiny T již od 17 let. Traktor navíc nepotřeboval tachograf, mohl jezdit v nízkoemisních zónách bez omezení a neplatily pro něj zákazy jízdy kamionů. V registru bylo evidováno přes 8 500 „tatraktorů“, především Tater 815 a MAN TGS. Malinko deprimující.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Tatra

Technická absurdita v praxi

Jak to celé vlastně šlo zprovoznit? Paradox spočíval v tom, že stejné vozidlo mohlo být registrováno jako nákladní automobil i jako traktor – záleželo pouze na nastavení omezovače rychlosti a několika drobných úpravách. Tatra 815 s výkonem 300 koní a nosností 15 tun se tak stávala „traktorem“ pouze díky elektronickému omezení rychlosti. Realita byla taková, že většina těchto vozidel nikdy pole neviděla – jezdila na stavbách, v lomech nebo převážela dřevo, tedy dělala práci nákladních aut. Zkrátka a jednoduše – „očůráme systém“.

Což by ve finále nikoho asi až tak neiritovalo. Horší bylo, že celá věc na sebe nakonec nabalila několik zásadních problémů. Řidiči s řidičákem skupiny T (od 17 let) mohli řídit fakticky těžká nákladní vozidla bez patřičného výcviku. Absence tachografu znemožňovala kontrolu doby řízení, což vedlo k přetěžování řidičů. Statistiky pak ukázaly 3x vyšší nehodovost u „tatraktorů“ oproti běžným nákladním vozům stejné kategorie. Navíc docházelo k daňovým únikům v řádu stovek milionů korun ročně.

Ministerstvu dopravy došla trpělivost. Vcelku pochopitelně

A tak Ministerstvo dopravy řeklo stop. Od 1. ledna 2025 již nelze nově registrovat nákladní automobily jako traktory. Stávající „tatraktory“ mohou dojezdit do konce technické způsobilosti, pak musí být přeregistrovány. Majitelé čelí navýšení nákladů o 60–80 000 Kč ročně. Změna dopadá především na malé živnostníky v lesnictví a stavebnictví. Asociace malých dopravců přitom odhaduje, že až 30 % provozovatelů bude muset činnost ukončit. Na druhou stranu: tohle byla jasná konkurenční výhoda. A všichni, kdo dělají stejnou práci, by měli mít stejné podmínky. Jak to vidíte vy, mimochodem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články