Vyplatí se tankování dražší prémiové nafty a benzínu? Testujeme v Česku. Aditiva můžete autu dopřát sami a levněji

Prémiová paliva jsou dražší než ta obyčejná, zákazník tedy očekává vyšší kvalitu. Jaká je ale realita, vyplatí se je tankovat?

i Zdroj fotografie: Jakub Zich pro AutoŽivě.cz
                   

Prémiová paliva. Věčné téma. Má cenu tankovat stovku s aditivy, nebo stačí Natural 95, ale za nižší cenu? V redakci AutoŽivě jsme téma prémiových paliv mnohokrát řešili. Všichni známe barevné pistole na čerpacích stanicích, které slibují lepší výkon, nižší spotřebu, čistší motor a delší životnost. Ale je to skutečně tak? Vyplatí se připlácet za prémiový benzín nebo naftu, nebo jde jen o marketingový trik, který má za úkol vytáhnout z našich peněženek pár korun navíc? A co když si aditiva jednoduše přimícháme sami?

Rozdíl na litru paliva může být značný, je to ale výhodné?

Přiznám se, že jsem si tuhle otázku kladl sám za sebe už mnohokrát. Až jsem se rozhodl podívat se na celou věc opravdu detailně, s trochou té osobní zkušenosti a s důrazem na fakta, která se v téhle oblasti často ztrácejí v záplavě polopravd a mýtů. V některých případech nemám jinou šanci, než tankovat „lepší“ benzín s vyšším oktanovým číslem. Některá z mých aut prostě nic jiného nedovolují. U jiných mám možnost volby.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Prémiová paliva, ať už jde o benzín nebo naftu, se od těch běžných liší především složením. Výrobci do nich přidávají speciální aditiva, která mají za úkol zlepšit spalování, chránit motor před usazováním karbonu, čistit vstřikovače a snižovat tření. V praxi to znamená, že například u benzínu s označením „premium“ najdete vyšší oktanové číslo, zatímco běžný Natural 95 zůstává na svých 95 oktanech. U nafty je to podobné – prémiová nafta obsahuje více detergentů a maziv, které mají chránit moderní vstřikovací systémy a filtry pevných částic.

Dražší znamená lepší, u paliva s aditivy to většinou platí

Výrobci paliv se předhánějí v tom, kdo nabídne lepší složení, a často slibují až o 20 % nižší tvorbu usazenin, delší životnost motoru, nebo dokonce nižší spotřebu paliva. Jenže tady je potřeba být opatrný. Většina těchto údajů pochází z laboratorních testů, které probíhají za ideálních podmínek, a v reálném provozu se výsledky mohou lišit. Osobně jsem měl možnost vyzkoušet několik různých prémiových paliv, ať už šlo o benzín s oktanovým číslem 98 a víc, nebo naftu s příměsí aditiv. Rozdíl v chování motoru byl patrný hlavně u starších vozů, kde se motor zdál být klidnější a měl o něco lepší odezvu na plyn. A po delším čase používání.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Mluvím ale o subjektivním pocitu, nešlo o žádné testování. U novějších aut, která jsou vybavena moderní elektronikou a senzory, byl rozdíl spíše minimální, někdy téměř neznatelný. Spotřeba paliva se v mém případě lišila maximálně o několik desetin litru na sto kilometrů, což je v podstatě v rámci běžné odchylky. Některé automobilky doporučují tankovat prémiová paliva, zejména u sportovních nebo vysoce přeplňovaných motorů, kde vyšší oktanové číslo může skutečně přinést lepší výkon a ochranu před klepáním motoru. Pro jiné je to povinné.

Cena je vyšší a výhody se projeví po čase, nebo také nikdy

U běžných atmosférických motorů nebo starších dieselů ale většinou žádný zásadní rozdíl nepoznáte. A teď k té nejzásadnější otázce – vyplatí se za prémiové palivo připlácet? Rozdíl v ceně bývá často 2 až 5 korun na litr, což při plné nádrži znamená klidně o 100 až 200 korun více. Pokud jezdíte ročně 15 000 kilometrů a vaše auto má průměrnou spotřebu 6 litrů na 100 kilometrů, znamená to roční rozdíl v nákladech kolem 1 800 až 3 000 korun. To už není zanedbatelná částka, zvlášť pokud rozdíl v jízdních vlastnostech nebo spotřebě není nijak dramatický.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na druhou stranu, pokud máte auto, které je na prémiové palivo stavěné, nebo chcete motoru dopřát tu nejlepší péči, může mít tankování prémiového paliva smysl. Je ale potřeba si uvědomit, že zázraky nelze čekat. Dražší palivo z vaší staré Feldy neudělá Ovci v Eresu. Motor vám za to nepoděkuje tím, že by najednou začal jezdit o litr méně nebo že by se jeho výkon dramaticky zvýšil. Spíš jde o dlouhodobou ochranu a prevenci, která se může projevit až po desítkách tisíc kilometrů. A co když si aditiva přimícháte sami?

Svépomocí to jde také, stačí odlít před tankováním z lahvičky

Na trhu existuje celá řada aditiv, která slibují podobné účinky jako prémiová paliva. Čištění vstřikovačů, ochranu ventilů, snížení tření nebo zlepšení spalování. Ceny těchto aditiv se pohybují od 100 do 400 korun za balení, které vystačí na několik plných nádrží. Osobně jsem vyzkoušel několik různých značek a musím říct, že rozdíl byl patrný hlavně u starších aut, kde se motor po aplikaci aditiva skutečně zklidnil a měl lepší chod. Konkrétní značky? Osvědčil se mi třeba Vif, ale to neberte jako reklamu nebo nějaké doporučení.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Nemusí vyhovovat každému. Každopádně takto může řidič sám dodávat palivu tu správnou porci „vitamínů“ navíc. Jakkoli je mi jasné, že pumpaři by argumentovali tím, že v prémiovém palivu je navíc nějaká speciální složka. A že je zaručen stálý poměr aditiv a paliva. A do určité míry mají pravdu. Je tady také fakt, že prémiová paliva mají obvykle menší podíl biosložky než ta klasická. Takže i to může být plus. Každý řidič si to musí zvážit sám, vše má svou výhodu, vše má svou cenu.

Jaké palivo tankujete?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články