Titul nejošklivějšího modelu značky Škoda byl udělen. Jaký model je ale ten nejkrásnější, dokonce prý nejkrásnější na světě?
Jaké auto je to nejkrásnější na světě? Jaké to nejlepší? Otázky, které často padají v rámci různých diskusních fór. Otázky, na které není jednoduché odpovědět. Pokud to vůbec lze. Nedávno nám do redakce AutoŽivě přišel dotaz na nejkrásnější model značky Škoda všech dob. Čtenář odkazoval na jakýsi článek na internetu, kde byla tímto titulem označena Škoda 860. Navíc prý v kontextu, že jde o „český Rolls-Royce“. Přiznávám, že článek jsem nečetl, ale pokud bych měl odpovědět na čtenářský dotaz, zda s tím souhlasím, váhal bych.
Před sto lety vyráběla Škoda auta, která byla skutečně krásná
Nejsem odborník na staré škodovky, a co vytáhnu z paměti o modelu 860, toho není mnoho. Jistě, tohle auto není jen kusem železa na čtyřech kolech, ale skutečným klenotem. Spojuje v sobě eleganci, technickou vyspělost a špetku prvorepublikové noblesy, která se dnes už jen těžko hledá. Jde o automobil ze třicátých let minulého století, o skutečnou řemeslnou práci. Linie, proporce, detaily, všechno na tomhle voze působí, jako by vzniklo v ateliéru slavného designéra, a ne v továrně, která byla tehdy známá hlavně výrobou dostupných vozů pro masy.
Ovšem před téměř sto lety. Jestli správně lovím v paměti, a kdyžtak mě v komentářích pod článkem opravte, model 860 byl v době svého vzniku vlajkovou lodí mladoboleslavské automobilky. Škoda 860 se poprvé představila v roce 1929 a už tehdy bylo jasné, že tohle auto nebude pro každého. Nešlo o nějaké Citigo své doby, ne s necelými padesáti podvozky, na kterých se stavěly unikáty podle speciálních přání zákazníků. S délkou přes 5 metrů, šířkou 1,76 metru a rozvorem 3 500 mm působila na silnici jako opravdový aristokrat.
Dnes si na osmiválec Škoda ani teoreticky nesáhne, škoda!
Pod kapotou se ukrýval řadový osmiválec o objemu 3 880 cm³, který poskytoval výkon 44 kW, tedy 60 koní. V dnešních číslech to možná nevypadá jako zázrak, ale v tehdejší době šlo o naprostou špičku. Maximální rychlost 110 km/h byla pro většinu tehdejších vozů nedostižným snem a jízda v takovém autě musela být zážitkem, na který se nezapomíná. Už samotný motor byl technickým skvostem. Osm válců v řadě, chlazení vodou, rozvod OHV, třístupňová převodovka a pohon zadních kol. To všechno dohromady tvořilo celek, který byl nejen výkonný, ale i neuvěřitelně kultivovaný.
Když se k tomu přidala hmotnost přes 2 tuny a robustní podvozek s listovými pery, bylo jasné, že Škoda 860 není žádný lehkovážný sporťák, ale majestátní koráb silnic, který si zaslouží respekt. Ano, jako Rolls, pokud se mám vrátit k narážce na začátku článku. Design karoserie byl v mnoha ohledech inspirován tehdejšími luxusními vozy ze západní Evropy. Zároveň si zachoval typicky českou střídmost a eleganci. Dlouhá kapota, výrazná maska chladiče, chromované detaily, elegantně tvarované blatníky a prostorný interiér s dřevěnými dekory a kvalitním čalouněním.
Dnes se Škoda zaměřuje na jiné cíle než luxus a styl
Já bych řekl, že klidně automobil mohl konkurovat tehdejšímu Mercedesu. A není to jen dojem, v mnoha ohledech byla Škoda 860 skutečně na úrovni těch nejlepších světových značek. Interiér byl navržen s důrazem na pohodlí a luxus. Sedadla byla čalouněná kvalitní kůží, nechyběly dřevěné obklady, chromované kliky a madla, prostorný zavazadlový prostor, a dokonce i detaily jako sklápěcí stolečky nebo lampičky pro čtení. Všechno působilo promyšleně, precizně a s citem pro detail, který se dnes už jen těžko hledá.
Cena? Neuvěřitelně vysoká, desetinásobná vzhledem k ostatním modelům. Představte si to tak, že dnes dáte třeba 900 tisíc Kč za vybavený Superb, za 860 byste tak dnes dali 9 milionů Kč. Mimochodem, ten dnešní pohled, co zkusit, jak by takové auto vypadalo dnes? Pohrál jsem si s grafickými programy a zkusil navrhnout prototyp, který by odpovídal současnému trendu a designu a vycházel z pozice modelu 860 tehdy. Nazval bych ho třeba AntiQ a přilepil na něj cenovku deset milionů Kč. Včetně té by byl v kabině i malý vodotrysk.