Technologie výroby nových modelů Tesly se pyšní několika unikátními postupy a metodami. Však se také kvůli nim může i zcela nové auto dostat na vrakoviště.
Zdánlivá nelogičnost v nadpisu k tomuto článku je ve skutečnosti smutnou realitou. A pro mne třeba jedním ze zásadních důvodů, proč bych si novou Teslu nikdy nepořídil. Respektive Teslu, vyrobenou novou technologií tlakového lití, jenž tým kolem Elona Muska nazval Gigacasting. Působivé. Po Gigafactory tu máme Gigacasting, což ale opravdu není cosi jako „velký casting”. Pro Teslu skvělé, pro vás méně. Proč? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Elon Musk je vizionář. Ale zcela ho míjí udržitelný rozvoj
Jestli se něco Elonu Muskovi (krom vizinoářství a nepopiratelných úspěchům v raketovém a vesmírném programu) nedá upřít, pak je to jeho posedlost racionalizací a efektivitou. Aneb, jak za málo peněz vyrobit něco, co prodám za citelně více peněz. Stačí usednout do interiéru jakékoli Tesly a bude vám to hned jasné. Tesla je však pověstná i extrémním šetřením na konstrukci a technologii výroby. Stejně jako tím, že se moc nezabývá opravitelností svých vozů. Lépe zahodit a koupit nový. Ano, spotřební ekonomika par excellence.
Její nová technologie Gigacasting zahrnuje výrobu velkých částí karoserie (de facto celé přední a zadní části podvozku) jedním jediným procesem vysokotlakého lití, místo svařování desítek až stovek menších dílů. Tesla tím sice zásadně zjednodušila a zrychlila výrobu Modelu Y, což snižuje náklady a zvyšuje strukturální tuhost karoserie, na druhou stranu podobně výrazně znesnadnila servis. A to i u nehod, které by jinak byly opravitelné vcelku jednoduše a v běžně vybaveném servisu.
Podobnou technologii zavedlo již před 20 lety Audi
Nutno podotknout, že tento přístup (speciálně u hliníku) již přes lety přinesla Audi se svými „celohliníkovými” modely A2 a A8. Jejich karoserie byly sice svařené, nikoli lisované, nicméně Audi je prozíravě nazvala „Audi Space Frame” – a všechny servisy měly o starost navíc. Opravit je po nehodě totiž nebylo vůbec jednoduché (ani levné). Stále to ale šlo. Zatímco celý zadní díl z hliníku, jenž je výsledkem jinak bravurní technologie a lisovaný „komplet” opravdu jen tak neopravíte.
Běžná nehoda, kdy to někdo neubrzdí a trochu vám „načechrá” pozadí? Stane se, to je život a od toho si přesně pojišťujeme odpovědnost z provozu, případně přidáváme rovnou havarijní pojištění. Jenže u nové Tesly Model Y to již tak snadné nebude. Přesvědčil se o tom jistý majitel nové Tesly Modely Y ze Spojených států, do jehož „kufru” se již někdo stihnul podívat, ačkoli auto mělo v tu dobu najeto jen necelých 170 kilometrů. A pojišťovna, po prohlídce vozu a zjištění rozsahu oprav v souvislosti s monoblokem zadní části vozu vyřkla verdikt.
Kdysi relativně snadná oprava, dnes vrakoviště?
A Teslu raději poslala na vrakoviště, než by riskovala extrémně drahou opravu. Monoblok přední či zadní části vozu je sice možné řezat a nahradit novou částí, nicméně je to odvislé vždy od konkrétního poškození a vyžaduje to vždy konzultaci přímo s Teslou. Jinak můžete celé auto „odstrojit” a vyměnit celý kompletní výlisek. To se pak ale asi opravdu vyplatí ho raději odepsat. A tak novotou vonící Tesla skončila na nabídce známého aukčního portálu Copart. A pravděpodobně nebude jediná. Stejná technologie gigacastingu je totiž použitá i v přední části vozu.
Kdysi relativně opravitelné poškození tak dnes pojišťovna prohlásí za „totálku”. Opravdu je ale tohle cesta k lepší ekologii a čistší planetě, jak o ní Elon Musk s oblibou mluví? Jak to vidíte vy?