Mají lidi chránit a zaručovat bezpečnost, namísto toho fungují zcela opačně. Kdo je má v autě, může dokonce zemřít.
V posledních týdnech se na evropském automobilovém trhu rozvířila debata, která se dotýká statisíců řidičů a majitelů vozů koncernu Stellantis. Není to žádná drobnost, která by se dala odbýt mávnutím ruky nebo odložit na později. Jde o problém, který se týká přímo bezpečnosti posádky, a to v tom nejcitlivějším bodě, v systému airbagů. V redakci AutoŽivě už jsme o tom psali, ale je třeba to zopakovat. A pozor, nejde o nějakou hanu nebo snahu o senzaci. Prostě se to děje a je třeba to řešit.
Airbagy mají lidi chránit a ne je zraňovat či dokonce zabíjet
Pokud totiž vlastníte některý z dotčených modelů, měli byste zbystřit. Můžete se rázem ocitnout v situaci, kdy vám bude bráněno pokračovat v jízdě. Ve Francii padl zákaz, jinak je to samozřejmě doporučení. Aby řidiči jeli do servisu. Zní to možná dramaticky, ale realita je ještě o něco tvrdší. Stellantis, skupina sdružující značky jako Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, DS, Jeep a další, čelí masivní svolávací akci, která se týká více než 500 000 vozů napříč Evropou. Důvodem je závažná závada na airbazích, konkrétně na modulech airbagů od jednoho dodavatele.
Dodavatele, který v minulosti zásoboval i jiné automobilky. Jde o značku Takata. Problém spočívá v tom, že v některých případech může dojít k degradaci hnacího plynu v airbagu. To v extrémních situacích vede k tomu, že se airbag při nehodě vůbec neotevře. Nebo – a to je ještě horší varianta – exploduje s takovou silou, že do prostoru kabiny vymrští kovové úlomky. Ty pak mohou způsobit vážná zranění, v krajním případě i smrt. Tyhle případy už se staly. A znovu, nejde mi o to vyvolat nějakou senzaci.
Vlhkost airbagy poškodí, ty při nafouknutí fungují jako granát
Pokud si tedy někdo myslí, že jde o teoretickou možnost, je na omylu. Podobné případy už byly v minulosti zaznamenány, a to nejen v zámoří, ale i v Evropě. Právě proto přistoupil koncern Stellantis k mimořádně razantnímu kroku. Pokud je vaše auto na seznamu svolávaných vozů, neměli byste s ním jezdit. Majitelé dotčených vozidel budou informováni, aby vozidlo okamžitě přestali používat a kontaktovali autorizovaného prodejce za účelem bezplatné opravy, uvedla společnost Stellantis. Rozhodnutí o zařazení vozidel do svolávací akce z bezpečnostních důvodů, a zejména kampaně zahrnující zákaz používání vozidel, jsou založena na řadě faktorů.
Jako jsou technické specifikace airbagu, stáří a používání vozidla, klimatické podmínky a doporučení příslušných regulačních orgánů, doplnil Stellantis. Co tedy dělat? Zkontrolujte VIN číslo na webových stránkách. Majitelé vozidel dotčených kampaní „Stop-Drive“ obdrží dopis s oznámením. Majitelé těchto vozidel si také mohou sami ověřit, zda se jejich vozidlo týká. VIN lze ověřit i kontaktováním nejbližšího autorizovaného prodejce. Zpět ale k problému.
Globálně jde o dodávky pro téměř 20 automobilových značek
Proč jsou airbagy TAKATA nebezpečné? Odhady naznačují, že je celosvětově postiženo devatenáct automobilových značek. O jakou závadu přesně se jedná? Odborníci zjistili, že příčinou selhání je vlhkost. Ta se časem dostává do systému airbagů. Mezitím vyšetřování v Japonsku odhalilo použití vadného pyrotechnického materiálu, společnost použila dusičnan amonný ve vybraných systémech airbagů.
Jen ve Spojených státech tato závada dosud přispěla k nejméně sedmadvaceti úmrtím a více než čtyřem stovkám zraněných. To je globální věc. Co se ale týká spíše nás v Evropě? Svolávací akce se týká především modelů vyrobených v letech 2009 až 2019. Nejvíce postižené jsou vozy Citroën C3 či DS. Jak jsem řekl, ideální je nečekat a oslovit svého či nejbližšího dealera nebo autorizovaný servis.