Elektřina jako cesta začíná selhávat, automobilky se od ní odvracejí. Tohle se EU líbit nebude, má ale smůlu.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Pamatuji si to jako dnes. Ty oslavné řeči, ódy na elektřinu jako jedinou možnou cestu. Teď se ukazuje, jak moc velký pád to je za pomyslnou pýchou. Jak moc byly automobilky odtržené od reality. Odstup od čisté elektromobility nebyl nikdy otázkou spekulace, ale tvrdé reality. Otázka nebyla, zda se budeme muset vrátit zpět ke spalovacím motorům, ale kdy. Minimálně my v redakci AutoŽivě jsme to tak vždy cítili. Ještě před pár lety to vypadalo, že benzinové a naftové motory definitivně skončí. Nebude to tak.
Doba velkých V8 už je pryč, benzín ale neřekl poslední slovo
Automobilové značky se pomalu a jistě nějakým způsobem od elektřiny odklánějí. Hledají jiné cesty. Vrací se k technologii spalovacího motoru. Teď se nechal slyšet Smart. Smart, který v roce 2019 prohlásil, že jeho budoucnost je už jen čistě elektrická. Ikonický model Fortwo, i větší Forfour se přestaly vyrábět se spalovacími motory. Tak, jak jsme je znali, už byly pouze elektrické. Mercedes-Benz a čínské Geely, hlásaly elektrické dogma. Mercedes-Benz stojí za vzhledem, čínská polovička obstarává elektrickou technologii. A také výrobu. Dnes je Smart velký, není to už vozítko, které zaparkuje příčně vedle chodníku. Velikostí už dávno není ryze do města.
Nechci teď ale řešit nelogičnost vzhledem k původnímu záměru. Jde mi o pohon. Oživení spalovací jednotky je zásadní zvrat. Nové SUV značky Smart je první hybrid výrobce. Nová pohonná jednotka, přeplňovaný čtyřválec 1.5T vyvinutý Geely, dosahuje tepelné účinnosti 46,5 %, což je mezi hybridy špičkové číslo. Kombinace paralelního hybridu s více než 40kWh baterií a automatickou třístupňovou převodovkou slibuje značný dojezd i výkon. Oficiální údaje srovnatelného Geely, z nějž technika vychází, uvádějí dojezd až 1370 km a výkon od 290 do 495 kW podle varianty.
Základem přežití je dostatečná nabídka různých pohonů
Škála pohonů je vcelku bohatá, začíná to hybridem a přes elektrické verze se lze dostat až k nesmyslu pod značkou Brabus. Mě ale vrtá hlavou jiná věc. Nejde o Smart. Prodeje v Evropě nebudou nijak zásadní, tohle není mainstream. I kdyby hybrid do EU dorazil. Jakože bych to zatím viděl spíše na čínský trh. Říkám si, zda se trend skutečně obrací. Proč automobilky dávají spalovacím motorům druhou šanci? Já myslím, že už vidí, že elektřina není cesta. Určitě ne jediná. Situace na trhu je prostě mnohem složitější, než se na první pohled zdá.
Auta typu Smart začínala jako malé městské modely. Dnešní poptávka odhaluje, že zákazníci touží po větších, praktičtějších vozech s dlouhým dojezdem a flexibilitou. Malá městská auta už as nikdo nechce. To už je lepší sáhnout po skútru. Trh hybridních SUV v Evropě roste. Na rozdíl od elektrického segmentu, kde dobíjecí infrastruktura stále není dostatečně hustá. Lidé potřebují spolehlivost a dostupnost klasického pohonu. Jistotu, že dojedou do cíle. A dojedou včas. Statistiky nahrávají hybridům v Česku mnohem víc než čistým elektromobilům.
Elektrická auta u nás nemají na růžích ustláno, chybí nabíječky
Naše nabíjecí síť je řídká, vzdálenosti mezi městy velké a ceny elektřiny vysoké. Navíc je tady konzervativní pohled na věc, k tomu v ČR velká tradice v rámci klasického motorismu. Tady to všechno vznikalo, tady je domov značek jako jsou Tatra či Škoda nebo Praga. Sto let staré automobilky. Ne rychlokvašky a start-upy.
Změna strategie Smartu je možná překvapivá, ale ne zase tolik. V kontextu evropských regulací a reálných potřeb zákazníků se ukazuje jako logický a pragmatický krok. Co se dá očekávat dál, návrat spalovacích motorů jako nový standard? Neřekl bych. Otázkou zůstává, zda tento trend převezmou i další značky. Návrat spalovacího motoru možná, ale v kombinaci s hybridní technologií. Nebo máte na věc jiný názor?