Řidič, který nezná tuhle samolepku nebo ji ignoruje, si koleduje o problém. Zákon starý 100 let pořád platí

Není to turistická značka, i když ji tak trochu připomíná. Český milovník pěší chůze by se mohl zmýlit, jde o signál rozsvítit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Možná jste si toho na cestách po Německu všimli, možná ne. Na některých sloupech veřejného osvětlení je jednoduchý bílo–červeno–bílý pruh. Nejde o reklamu, není to dekorace, a už vůbec ne libovůle údržby osvětlení. Tahle drobná samolepka, které se lidově říká „lampový kroužek“, je oficiální dopravní značení s překvapivě dlouhou historií. O jejím významu se zmiňuje už německý dopravní předpis z roku 1937. Smysl je jednoduchý a v praxi zásadní. Upozornit, že lampa má speciální režim svícení a že se to týká i toho, kdo si pod ní odstaví auto.

Zákon je to starý skoro sto let, ale platí pořád, tak pozor

Na té pásce se totiž může objevit i informace o tom, kdy je lampa v noci zapnutá. Vypadá to jako detail, ale když ho přehlédnete, může vás to stát nervy i peníze. Proč? Protože v Německu platí stejné základní pravidlo, vozidlo stojící na vozovce musí být v noci a za snížené viditelnosti osvětleno. Ledaže je v místě veřejné osvětlení nebo nějaký jiný vnější zdroj světla vozidlo dostatečně osvětluje. Zní to logicky, jenže realita se mění podle toho, kdy konkrétní lampa svítí a kdy ne. Představte si obyčejnou ulici bez vyznačených parkovacích stání, kde si večer zastavíte „u kraje“, přesně tak, jak to pravidla umožňují.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud je v devět večer zapnuto veřejné osvětlení, auto obstojí i bez vlastních obrysových světel. Jenže když se o pár hodin později osvětlení v rámci úsporného režimu vypne a v okolí není jiný zdroj světla, z auta se stane tmavý objekt na vozovce a vy se rázem pohybujete mimo literu zákona. To je přesně moment, kdy malý bílo–červeno–bílý pruh začíná plnit svůj smysl. Je to velmi nenápadná informace. Říká, že tahle lampa nesvítí stále, případně sdělení, v jakém čase se rozsvěcí nebo naopak zhasíná.

V noci a bez osvětlení není auto vidět, stává se překážkou

Pokud to ignorujete, jste to vy, kdo stojí s vozidlem na vozovce neosvětlený, a odpovědnost jde za vámi. Aby bylo zřejmé, že nejde o akademickou debatu, pomůže připomenout přímou formulaci tamního zákona. Kde se v § 45 odst. 1 píše, že vozidlo stojící na vozovce v noci a za snížené viditelnosti musí být osvětleno, pokud v místě nesvítí veřejné osvětlení nebo vozidlo dostatečně neosvětluje jiný vnější zdroj. Motorové vozidlo, zemědělský traktor a pomalé vozidlo se v takovém případě osvětlují obrysovými světly. Přičemž vozidlo, které není delší než 6 metrů a širší než 2 metry a není spojeno s přívěsem, lze v obci osvětlit pouze jedním obrysovým světlem.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Samolepka je tak drobný, oficiální signál, který v Německu používají dlouhodobě a systematicky. Který řidiče nenápadně vrací v podstatě trochu do minulosti. V době LED lamp a automatického osvětlení. Nebo ne? Jaký na to máte názor vy? Budu moc rád za vaše názory v komentářích dole pod článkem. Následky ignorování nařízení mohou být nepříjemné. Když do neosvětleného vozu stojícího na vozovce někdo zezadu narazí, bude se pochopitelně primárně řešit vina řidiče jedoucího auta.

Kdo ignoruje nenápadné značení, může se dostat do problémů

Jenže to není konec příběhu. Pojišťovna může část škody přenést na majitele stojícího vozu právě proto, že porušil povinnost osvětlení. Jestliže v daném místě nebylo veřejné osvětlení nebo jiné dostatečné světlo. Není to o hledání viníka za každou cenu. Spíš o střízlivé připomínce, že odpovědnost ohledně stání na vozovce platí. V praxi z toho plyne pro řidiče jednoduchý rituál.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na ulicích, kde nejsou vyhrazená parkovací stání a kde si jen „stoupnete ke krajnici“, zvednout oči a podívat se na nejbližší sloup. Je tam bílo–červeno–bílá páska? Je u ní malá tabulka či potisk s rozmezím hodin, kdy je lampa v provozu? Pokud ano, je třeba počítat s tím, že v určitých nočních oknech zůstane ulice bez světla a řidič má povinnost na to reagovat. Tedy zajistit povolené obrysové svícení tak, aby vozidlo bylo vidět.

Znáte toto značení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články