Tesla je jako mixér nebo mobilní telefon. Rozhodně se na trhu nechová jako ostatní prodejci aut, a to je zjevně chyba.
Kupící se trable Tesly v kombinaci s povýšeným vystupováním Elona Muska způsobují útlum zájmu na straně zákazníků. Drtivý propad hodnoty je pak přirozeným následkem. Psát o značce Tesla je jednoduché, když to řeknu s trochou nadsázky. Ať tak, či onak, vždy to určitou část čtenářů zaujme. Buď tu, která tuto značku miluje, nebo tu, co ji nenávidí. Jde o články, které vyvolávají emoce, a leckdy zbytečně. Upřímně netuším, kolik jsem toho pro redakci AutoŽivě.cz na téma Tesla už napsal. Nebude toho málo.
Auta značky Tesla už nepůsobí futuristicky, spíš naopak
Je mi jasné, že každý další opět píchne do jednoho ze dvou zmíněných táborů. Tesla byla a zůstává fenoménem. Fenoménem rozporuplným a rozhodně ne obecně vřele přijímaným. Čerstvé zprávy z technických prohlídek i přímo od prodejců Tesly ale dávají jasně najevo, že bezbřehé nadšení části fanoušků Tesly nemá pevný základ v realitě. Z mých článků o Tesle je bezpochyby cítit určitá dávka skepse a ostřejší kritiky. Nepopírám, jde o vztah, který k výrobkům Elona Muska dlouhodobě chovám. A upřímně – sám si nejsem jistý, zda to pramení z technického povědomí o konstrukci automobilů.
Anebo z paměti, která mi až nepříjemně jasně vrací začátky fenoménu jménem Tesla, všechny ty zoufale mizerné montáže, odlétající kusy plastů či rovnou celé nárazníky během jízdy. A ano, i upadlá kola. K nadšení, že Tesla vyrábí auta, jsem se nikdy nepropracoval. Ovládat komplexnost celku a vyladit vše do detailu tak, jak to mají v malíku přední evropští a japonští výrobci, je disciplína sama pro sebe. Samozřejmě i „domácí“ konkurence. Američané umějí vyrábět skvělá auta, o tom se nediskutuje. Pořád je tady Henry Ford jako člověk, který postavil Ameriku na čtyři kola.
Trh s automobily se mění a ještě se měnit bude, kdo přežije?
A dnes už i čínští producenti, kteří technologickým náskokem a neuvěřitelnou pílí a invencí dohnali to, co Evropanům trvalo desítky let. Pravda, s vydatnou podporou špiček oboru z Evropy, které si k sobě tak trochu přetáhli. Současný automobil je extrémně složitý organismus, v podstatě unikátní směs mechanických komponent na jedné straně a špičkové elektroniky a nejnovějších digitálních vychytávek na straně druhé. Doladit ho do provozní formy, v níž bude svému majiteli dlouhé roky sloužit ke vší spokojenosti, je možná ještě náročnější než ho vůbec jako celek smontovat. Své by o tom pověděl i náš „mateřský“ Volkswagen, kterému se také povedlo vypustit do světa nemálo ne úplně dotažených aut. A následně je pracně a draze napravovat.
Volkswagen ovšem stojí na ohromném zázemí daném téměř stoletou existencí a tisíci technických patentů i průlomových řešení. Tesla je naproti tomu především marketingový produkt svého zakladatele. Byť nepopírám, že dokázala mnohé obdivuhodné. Praxe však odhaluje zásadní slabinu celého Muskova projektu. Množství poruch v provozu, které po čase výrazně komplikují užívání celého vozu. Jinými slovy? Jako nové to funguje, jen to nesmíte moc používat. Pak to zřejmě fungovat přestane. Za mě to je jak mobil nebo mixér.
Teslu si asi nikdo nekoupí s tím, že ji bude mít v garáži 20 let
Jinak si těžko vysvětlit fakt, že třeba v Holandsku, kde bylo dosud registrováno přes šedesát tisíc kusů Modelu 3, už současně pětapadesát tisíc absolvovalo povinnou technickou prohlídku. Během ní bylo zaznamenáno přes pět tisíc závad. To se může stát. Ale také osmnáct tisíc problémů kritických. Je to tristní bilance, navíc zcela bořící obvyklou mantru zastánců elektromobility. Navíc Cybertruck nesmí legálně do EU. K tomu je tady ztráta hodnoty aut, která jsou v provozu. Jako ojetinám jim značně padá cena.
I z důvodu, že Čína Teslu mílovými kroky předbíhá. Minimálně v oblasti baterií. Jak to vidíte s elektromobilitou vy? Budu moc rád za komentáře pod článkem. Já mám o Tesle jasno. Řekl bych, že mi nesmí do baráku, ale to bych lhal. Mám doma, s trochou nadsázky, u zesilovače od hi-fi staré reproboxy Tesla.