Nový postrach řidičů: Půl milionu Kč na místě? Ano, silniční inspekce v Česku rozdává rekordní pokuty a bere SPZ

Tohle řidiči podcenili a vyšlo je to na nemalé peníze. Přitom na zbytek cesty měli doklady v pořádku, u nás jim pšenka nekvetla.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Půl milionu pokuty „na fleku“ zní jako silná káva. Dobrá, nešlo o pokutu, ale kauci. I tak. Realita kontrol nadměrných souprav v Česku se během několika týdnů výrazně proměnila. Kdo to podcení, rychle zjistí, že to nejsou plané řeči. Přesně to se ukázalo 5. srpna na kontrolním stanovišti na D1 u Dolní Lutyně. Tam inspektoři nové dopravní inspekce INSID zastavili dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele. Přičemž ani jedno z vozidel nemělo v Česku povolení ke zvláštnímu užívání komunikace. Tedy povolenku na nadměrný náklad, ačkoli pro Slovinsko, Rakousko i Polsko měli řidiči požadované doklady v pořádku.

Řidiči vyrazili napříč Evropou a pro ČR neměli správné doklady

Zjevně vsadili na to, že přes Českou republiku to „nějak“ projedou. Jenže tohle jsou taktiky, které se mění ve velmi drahé lekce. Oba řidiči dostali na místě pokuty po 15 000 korunách a dopravce navíc obdržel kauce v souhrnné výši 430 000 korun. Přičemž do balíku se přičetla i kauce za porušení sociálních předpisů u jednoho vozidla. Inspektoři ji vyčetli přímo z tachografu. To vysvětluje, proč se titulky šplhají k „půl milionu zaplacenému na místě“. Prostým součtem 430 000 v kaucích a 2× 15 000 v pokutách jsme na této částce.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ta už v běžném provozu není jen varování, ale regulérní stopka. A stopku inspektoři dali i doslova, když oběma náklaďákům odebrali registrační značky a vrátili je až po zaplacení pokut i kauce. Načež si dopravce obstaral chybějící povolení zpětně během 12 hodin a teprve potom mohl legálně pokračovat. Kdo se teď ptá, co přesně je tahle „kauce“ a proč tak vysoká, dostane jednoduchou odpověď. Jde o zálohu na pokuty, které v rámci následného správního řízení vymáhají samosprávy v místě kontroly.

Pokuty jsou vysoké a kauce na místě doslova astronomické

Peníze z vybraných kaucí míří obratem na účet dané samosprávy. Ta pak vede řízení přímo s dopravcem či provozovatelem vozidla. Přičemž podle informací z inspekce se zatím nestalo, že by samospráva udělila pokutu menší než složená kauce. Tedy obecně platí, že výše kauce je podobná jako následná sankce. Chci říct jedno. INSID je vidět na silnicích víc a víc a zjevně to není žádná legrace. Další případ, asi ten první, nejvíce sledovaný, je z 15. července 2025, kdy krátce před půl desátou dopoledne přijalo operační středisko Policie na tísňové lince 158 oznámení od hlídky Inspekce silniční dopravy INSID.

iZdroj fotografie: MD ČR

To je zajímavé, že inspektoři volají 158 a že tady není žádná „přímá linka“. Pracovníci INSIDu zastavili řidiče nákladního vozidla Iveco na silnici I/6 u Andělské Hory. Důvod? Ten je zřejmý, chtěli provést kontrolu. Řidič však kontrolu odmítl, s inspektory nekomunikoval, nerespektoval jejich výzvy. Dopadlo to tak, že z místa odjel. Z tohoto důvodu požádali o součinnost policii. „Řidič tvrdil, že nejsme státní orgán a že nás nehodlá respektovat. Kontrolu výslovně odmítl a odjel,“ popisuje inspektor, který kontrolu prováděl.

Policie u hlídky není potřeba, a když, INSID zavolá na číslo 158

Na místo byla okamžitě vyslána policejní hlídka z Bochova spolu s dopravní policií. Policisté během tří minut vozidlo zastavili. Následně se na místo dostavili i pracovníci Inspekce silniční dopravy. Policisté s řidičem provedli silniční kontrolu. Tady už nastala změna, řidič s policisty spolupracoval. Prokázal svou totožnost a podrobil se orientační dechové zkoušce na alkohol. Problém? Ne, zkouška, která vyšla s negativním výsledkem. Následně policisté předali informace pracovníkům Inspekce silniční dopravy.

iZdroj fotografie: INSID

S řidičem pracovníci INSID zahájili správní řízení a to zamířilo příslušnému správnímu orgánu k projednání. Co je tedy třeba vědět? INSID je samostatným státním kontrolním úřadem zřízeným Ministerstvem dopravy ČR. Disponuje širšími pravomocemi. Nově může provádět kontroly samostatně, tedy bez účasti Policie ČR nebo Celní správy. Hlídky mají pravomoci k provádění kontrol, je to tak. A případné odmítnutí spolupráce s pracovníky Inspekce silniční dopravy může (a vede) k udání policii a ke správnímu řízení.

Je tohle už příliš?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články