Co se stane, když se vám dnes rozsvítí kontrolka EPC na palubní desce auta? Smíte pokračovat dál v jízdě?

Co to znamená? Neuvěřitelných 92 % řidičů nemá ani potuchy o tom, co kontrolka signalizuje, a už vůbec, jak se správně zachovat.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Nikdo nemá rád kontrolky v autě. Já rozhodně ne. Na toto téma už jsem psal mnohokrát. A pokud čtete mé články, tak víte, jaký mám ke kontrolním světýlkům vztah. Děsí mě. Tedy zejména ta, která ukazují nějakou fatalitu. S piktogramem prázdné nádržky kapaliny ostřikovače se dokážu srovnat. Jakkoli právě tohle mi v autě svítí už dva týdny a ještě jsem nebyl schopen to řešit. V redakci AutoŽivě o kontrolkách tedy píšeme, přesto ale vím, že tu, o které bude řeč, řidiči neznají.

Skoro nikdo neví, co kontrolka znamená a jak je to vážné

Udělal jsem v rámci čtenářů AutoŽivě průzkum a zjistil jsem, že ji nezná neuvěřitelných 92 % dotazovaných. Kontrolka EPC je zjevně pro mnoho řidičů pořád záhadou. A není divu, protože na rozdíl od všeobecně známé kontrolky motoru „check engine“, kterou dnes najdeme v každém moderním autě, se žlutý nápis EPC neobjevuje u všech automobilů. Tím spíš mate, co přesně hlásí a jak na něj reagovat. Zkratka znamená Electronic Power Control a už to dává napovědět, že jde o dohled nad elektronicky řízenými prvky hnacího ústrojí, zatímco někteří si ji pletou s ABS nebo ESP. Což je omyl, protože EPC není stabilizační nebo brzdová kontrolka.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ale upozornění na poruchu v elektrice nebo elektronickém systému vozidla. Přičemž jeden jistý závěr ze zdroje zní bez vytáček. Rozsvícení EPC neoznamuje mechanickou závadu, tedy zlomené táhlo nebo fyzicky prasklou součást. Nýbrž problém v elektrice nebo řízení, a to je dobrá zpráva i past v jednom, protože řadu těchto chyb nelze „okem“ na krajnici odhalit a rovnou opravit. Barva je žlutá, tedy varovně-informační, nikoliv červená. To znamená, že pravidla nepředepisují okamžité zastavení, ale rozhodně volají po zvýšené pozornosti, omezení rizikového stylu jízdy.

Může jít o drobnost, ale také o zásadní a fatální problém

Tedy dejme tomu agresivního, na dlouhou cestu. A co nejrychlejší kontrole auta, a to ideálně diagnostikou. Bez ní se jen těžko hledá podstata problému, a už vůbec ne v terénu. Byť se může ve výsledku jednat o triviální věc. Právě tahle dvojakost je v praxi přesná. EPC se někdy rozsvítí kvůli drobnosti. Jindy je to předzvěst režimu se sníženým výkonem. Stavu, kdy řídicí jednotka sama omezí točivý moment a otáčky, aby ochránila pohonné ústrojí. Typicky když vyhodnotí nesoulad signálů ze snímačů polohy škrticí klapky nebo pedálu. Ale v jádru platí sdělení, že rychlá a správná diagnostika je skoro vždy mimo možnosti krajnice silnice.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A bez napíchnutí skeneru do OBD zásuvky je to střílení naslepo. Proto dává smysl jednoduché pořadí kroků nutných k řešení. Ještě před cestou do servisu obejít vůz a zkontrolovat všechna vnější světla a jejich funkci, protože i tak banální příčina, jako je spálená žárovka brzdového světla, se může promítnout do rozsvícení EPC. Totéž platí pro vadný spínač brzdových světel, který je mimochodem levný, ale jeho závada vyvolává řetězec nesmyslů. Auto si „myslí“, že nesvítí na brzdě, nebo naopak že se brzdí pořád.

Bez diagnostiky to nepůjde, tohle se pouhým pohledem neřeší

Řídicí logika omezí výkon, aby nepustila plný plyn proti „stále sešlému“ pedálu brzdy. Stejné je to s čidly motoru, která jsou ve zdroji uvedena explicitně. Čidlo polohy klikového hřídele, čidlo polohy vačkového hřídele a čidlo teploty chladicí kapaliny. Také obecnější formulace, že problém se může týkat přímo řídicí jednotky motoru a vstřikovacího systému. Na to EPC rovněž upozorní a dává signál, že chybové hlášení nemusí být izolované na jeden systém. Že jde o reakci dohledové logiky na nesoulad v zásadním vstupním signálu, který ovlivňuje dávkování paliva a časování zapalování.

iZdroj fotografie: Corque / Creative Commons / CC-BY-SA

V reálném světě to pak vede k tomu, že auto může hůř startovat, škubat, mít zpožděné reakce na plyn nebo padat do nouzového režimu. A to všechno bez jediné „mechanické rány“ v útrobách, jen proto, že elektronika vidí něco, co neodpovídá očekávaným hodnotám. Neignorujte EPC. To není fráze, ale zcela praktické doporučení. Už z prostého důvodu, že některé z uvedených závad mají přímou právní nebo bezpečnostní konsekvenci. Nefunkční brzdové světlo je v přímém rozporu s legislativou.

Banální elektrická závada se velmi rychle může proměnit v pokutu, zatímco závada čidla teploty chladicí kapaliny má čistě technickou rovinu. Špatné hlášení teploty dokáže přivést motor k přehřátí. Jednotka buď pozdě spustí ventilátor, nebo přidá palivo jinak, než by měla. A to je reálné riziko pro životnost motoru. U obecných elektrických a elektronických závad nelze vyloučit, že po nějaké době dojde k zhasnutí motoru nebo k trvalému omezení výkonu, což v provozu nechce zažít nikdo.

Svítilo vám EPC někdy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články