Je možné obkroužit kruháč ještě jednou a sjet až v dalším kole. Ano, někdy je to dokonce jediná vhodná a bezpečná možnost.
Kruhové objezdy jsou zvláštní svět s vlastní gravitací, pokud mi dovolíte takový romantický obrat. Chci říct, že čím víc pruhů mají, tím víc se z konstrukce, která má provoz uklidňovat, stává aréna pro přehmaty. A bohužel i pro ty, kteří z cizích chyb žijí. Důležité je neplést si dvě odlišné situace. Přednost při vjezdu na kruhový objezd a přednost při změně jízdního pruhu na objezdu. Nejprve něco teorie. Možná nudné, ale zásadní pro pochopení toho, jak se jezdí po kruhovém objezdu. Ideálně prostřednictvím vyjádření samotné policie.
Pravidel je několik a jsou relativně jasná, byť ne jednoduchá
Ta na svém webu nabádá a edukuje. Kruhový objezd je typ křižovatky kruhového tvaru. Kruh uprostřed rozděluje prostor do několika jednoduchých křižovatek. Tím se i samotný průjezd tímto křížením zjednodušuje a urychluje. Středový prostor tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči. Tempo je z podstaty věci pomalejší, přesto i v těchto místech dochází k dopravním nehodám. Ty však mívají zpravidla jen lehké následky. Ve smyslu ne fatální s ohledem na zdraví či životy. Komplikace mohou nastat, pokud je na kruhovém objezdu více než jeden pruh.
Platí, že řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit. Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy. Zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet. Už jsme to v redakci AutoŽivě řešili a připomenu to znovu. Platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu. Tedy přednost zprava. A dává se znamení o změně směru. Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy.
Neblikat na vjezdu, blikat přes pruh, rovně ne a na výjezdu ano
Současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát. Tím se pomalu blížím k historce, která je tématem tohoto článku. Paradoxně k tomu, že platí zákaz blikání při nájezdu na kruháč. Tedy že při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru. Tedy blikat, protože řidič nemůže jet jinam než doprava. Naopak jízda po kruhovém objezdu se považuje za přímou, proto se nebliká ani při projíždění rondelem.
S tím, co už jsem řekl, že se bliká při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu. Znamení o změně směru jízdy § 30 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, to říká jasně. Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy.
Kdo je uvnitř, musí dát před sjezdem přednost těm vpravo
Při vyjíždění z kruhového objezdu je řidič povinen dát znamení o změně směru jízdy. Nechci teď řešit jinou věc, a to je přednost při vjezdu na kruhový objezd. Víme, že je-li před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka Dej přednost v jízdě nebo Stopka, musí řidič dát přednost v jízdě všem na okružní křižovatce. A že pokud na příjezdových komunikacích ke kruhovému objezdu nejsou značky, platí přednost zprava. Víme vše. Reálný příklad z praxe, který je natolik typický, až to bolí. Máme tady naši grafiku. Červené auto je v levém pruhu a chce sjet.
Jenže vedle po pravé straně se drží žluté auto. Červený to nesmí strhnout na výjezd přímo z levého pruhu s tím, že to venku nějak dopadne. Musí nejdřív bezpečně změnit pruh na pravý. To znamená dát přednost žlutému. Když to nestihne, nic se neděje, kruhový objezd má pro tenhle účel kouzelnou funkci „repeat“. Narazil jsem na zajímavý případ. Z Polska, a nechci komentovat tamní mentalitu. A snahu přilepšit si za každou cenu, klidně daleko za hranicí legality.
Jak si vydělat? Jezdit po kruhovém objezdu a čekat na nehodu
Před několika lety tam byl jeden řidič obviněn z pojistných podvodů poté, co ho usvědčily kamerové záznamy. Ukázaly, že pachatel jezdil po objezdu tak dlouho, dokud nedošlo k nehodě. Jezdil a jezdil a jezdil. A čekal. Než narazí na člověka, který má v pravidlech mezery a odbočí s tím, že bude myslet, že má přednost. Ano, je to na hraně. Možná za hranou? To mi řekněte prosím v komentářích pod článkem. Každopádně byl na kruháči, aby naboural. A inkasoval od druhého řidiče. Ne aby ho jen tak projel. Každopádně pozor, je třeba si pamatovat pravidla. Nebliká se, bliká, přednost a tak dále. Není to zase tak složité.