Nejspolehlivější značka aut? Toyota padla, ať žije nový král. Na 1. místě je téměř neznámá automobilka

Kdo chce novinku, může pohořet. Někdy je dobré dát autu jednu modelovou sezónu navíc, aby se z dětské nemoci stala vzpomínka.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Jaké auto je nejspolehlivější? V žebříčcích spolehlivosti bývalo léta pravidlem, že na vrcholu trůní Toyotu. Občas by člověk čekal Hondu. A pokud by se měl změnit úhel pohledu, promluvil do věci Lexus. Rok 2025 ale přinesl výsledek, který rozbil zažitý stav, změnil status quo. Podle Consumer Reports se na první místo vyšvihlo Subaru, a to před Toyotu, Hondu i samotný Lexus. Není to výstřel do tmy. Ale závěr z pravidelně publikovaného hodnocení založeného na širokém vzorku reálných zkušeností řidičů.

Spolehlivost je velmi ceněná vlastnost zvyšuje hodnotu aut

Těch, kteří reportují závady, od mechanických drobností po elektronické trable. Je doba, kdy ceny nových aut drží směr spíše vzhůru a kupující si víc než kdy jindy hlídají riziko nákladných oprav. Taková zpráva je pak víc než pouhý šum v médiích. Jak často v redakci AutoŽivě řešíme, spolehlivost se stává rozlišovačem mezi klidným vlastnictvím a nekonečným kolotočem servisních návštěv. Drahých návštěv. Ani servisy v ČR zrovna nezlevňují. Na první pohled se můžou nabízet jednoduchá vysvětlení, ale souhra faktorů je u Subaru složitější. Přitom v souhrnu jde o vysvětlení až prozaicky rozumná.

iZdroj fotografie: Anna Shvets / Creative Commons / CC-BY-SA

Značka sama staví na přístupu, který lze shrnout jako postupnou, disciplinovanou evoluci. Evoluci bez nekontrolované horečky „inovace za každou cenu“. V praxi to znamená sdílení velkého množství dílů mezi modely, jako jsou Impreza, Crosstrek nebo WRX. Trpělivé ladění prověřeného základu místo radikálních skoků. Forester si drží tentýž motor od roku 2019. Jistě, hybridní pokrok postupuje, ale zase v duchu opatrného kroku, ne velkého skoku do neznáma.

Spolehlivá auta mají vyšší cenu, a to zejména na trhu ojetin

Tahle zdrženlivost se letos promítla nejen do zisku pozice nejspolehlivější značky, ale i do uznání v podobě titulu nejlepšího automobilového výrobce roku 2025. A to před tradičně silnými jmény, jakými jsou BMW, Porsche nebo Lexus. V řeči čísel, která si zaslouží pozornost, Consumer Reports přisoudil Subaru v oblasti spolehlivosti 68 bodů ze 100. Zatímco Lexus získal 65 a Toyota 62. Dále se v první desítce drží Honda, Mazda, Audi a BMW. Jenže se to neobejde bez obvyklé poznámky, že v rámci značek se jednotlivé modely umí chovat dost rozdílně. A že stejně jako existují vzorné položky, existují i ty, které dokážou výsledek táhnout dolů.

iZdroj fotografie: Subaru

Konkrétně jsou zmiňovány některé novější Toyoty. Tacoma nebo elektrický bZ4X řeší bolístky, jež výslednou reputaci v rámci značky oslabují. Nejde o plácnutí do vody, spíš o připomínku, že brandové pořadí je komplex. Realita každého konkrétního auta se skládá z detailů. Je zajímavé pozorovat, jak rozdílně si dnes vedou typy pohonů. Consumer Reports výslovně uvádí, že mezi novými koncepcemi vycházejí hybridy celkově jako nejspolehlivější volba. Zatímco plug-in hybridy a čisté elektromobily v průměru vykazují o 42 % více problémů než spalovací vozy.

Čím jednodušší technologie, tím méně se může porouchat

Důvody jsou prozaické. Složitější elektrická výbava, bateriové systémy. I to hraje roli v reálném vlastnictví. Infrastruktura nabíjení sice postupně zraje, ale uživateli umí přidělat starosti nad rámec samotného auta. Současně platí, že křivka zlepšování jde nahoru.

U většiny nových technologií se první roky nesou ve znamení odstraňování dětských nemocí a postupných aktualizací. Zkušený kupující proto přemýšlí o načasování nákupu. Počkejte, než koupíte zcela nový model. To vám více než jen letmo doporučuji. Není to záludné, ale nechte někoho jiného, ať zaplatí na servise to, že druhá generace modelu už bude vychytanější.

Je vaše auto spolehlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články