Zaniklá věhlasná automobilka ožila. Jen díky zásahu z Číny, ikonickými auty chce dobýt Evropu zpět

Z čínského trhu nepřicházejí pouze kvanta nových značek elektromobilů. Některé proevropské investice čínských investorů dokáží nás motoristy potěšit tím, že se jim daří vzkřísit legendární značky aut, na které rádi a s nostalgií vzpomínáme. A toto je přesně ten případ.

i Zdroj fotografie: Santana
                   

Když uslyšíte termín španělská automobilka, patrně se vám ihned vybaví značka Seat. Ano, tato značka je v rámci Španělska skutečně tradiční a vozy Seat se v zemi toreadorů vyrábějí již od roku 1950, byť dnes již značka patří do stejného koncernu jako Škoda. Ovšem skutečným fanouškům motorismu nebo také pamětníkům v hlavě naskočí ještě jedna španělská značka, která byla pro mnohé motoristy kdysi vyslovenou legendou. Jedná se o vozy zaniklé automobilky Santana Motors.

Návrat terénní ikony

Vozy Santana se ve Španělsku zapsaly do dějin automobilismu jako bytelné a robustní teréňáky, jež si pořizovali především farmáři, lovci, ale také dobrodruzi, kteří potřebovali pro své výpravy do přírody odolný vůz, který se nebojí náročnějšího terénu. Vozy Santana měly svůj ryze offroadový charakter již na první pohled a vizuálně lehce připomínaly další legendu mezi terénními vozidly v podobě starších modelů Land Rover Defender. Santany měly výraznou světlou výšku a v terénu předváděly svoje schopnosti s až nečekanou bravurou.   

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Tyto terénní vozy byly k mání v podobě třídveřových a pětidvéřových modelů, ale bylo možné zakoupit také velmi podařený pick-up, který se v praxi předváděl jako vysloveně neúnavný dříč. Společnost Santana Motors postupem let spolupracovala s japonskou automobilkou Suzuki a následně ještě se společností Iveco, bohužel však přes všechny snahy došlo v roce 2011 k ukončení výroby této evropské legendy. Nicméně dodnes se zachovala řada modelů Santany v rukou sběratelů aut, kteří si své milované španělské offroaďáky dnes opečovávají jako zajímavá investiční vozidla nebo čistě z radosti a nostalgie.

Investor, za kterým stojí i Dongfeng

Každopádně čas původní Santany je pryč, ale přichází její znovuzrození v novém kabátě, o což se hodlá zasadit čínský investor, který produkuje kupříkladu na našem trhu již dobře známou značku Dongfeng. Podle informací, které získala redakce AutoŽivě, by již koncem letošního roku měla začít výroba nových modelů vozů Santana, a to dokonce na místě původní továrny ve městě Linarese, kde se Santany původně vyráběly. To je mimo jiné velmi potěšující zpráva po daný region Španělska, protože signalizuje velmi slušný počet nových pracovních míst pro tamní obyvatele (konkrétně více než 200).

Podle slov starostky města Linares, paní Auxi del Olmo, je znovuobnovení automobilky nejen otázkou vzkříšení kdysi úspěšné tradiční továrny, ale hlavně zvýšení zaměstnanosti v regionu, který trpěl po uzavření výroby výraznou ekonomickou stagnací. Region v oblasti města Linares navíc očekává další ekonomický rozvoj, a to díky jeho zapojení do mezinárodní výroby a technologií, kdy lze očekávat, že tím dojde k přilákání dalších investorů.

Stále offroady, jen v moderní podobě

Zásadní a pro motoristy potěšujíc je také skutečnost, že by se mělo v rámci značky Santana i nadále jednat o výrobu offroadů, a to konkrétně v podobě pick-upů. Cílem výroby nových Santan je stavět na původních kořenech značky, což znamená, že auta by měla být stále robustní, vysoce spolehlivá a měla by být zaměřena na náročný terén. Pokud se všechny plány podaří, pak se musím přiznat, že už se nemohu dočkat, až si jednu ze Santan v terénu otestuji.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Nikoho však patrně nepřekvapí, že v rámci nové podoby budou Santany vybavené moderními technologiemi. Konkrétně se mezi zasvěcenými odborníky hovoří o vozech s plug-in hybridními motorizacemi, v rámci kterých auta nabídnou čistě elektrický dojezd až na vzdálenost 135 km. To vůbec není špatná hodnota a jsem sám zvědav, zda bude realita nakonec adekvátní aktuálně nastaveným cílům výrobce.

Nové pick-upy Sanatana mají být postavené na platformě Nissanu Frontier Pro a slibují 1,5litrový benzinový motor kombinovaný s elektromotorem, což má v konečném výsledku přinášet výkon přes 400 koní a krouticí moment na hranici 800 Nm. Offroadové fanoušky určitě potěší rámová konstrukce spolu s pohonem všech kol, což je samozřejmě v terénu zcela zásadní. Bohužel detailnější specifikace a pochopitelně i ceny novodobých Santan drží investor zatím v tajnosti.

Naši redakci zajímalo, jak hodnotí návrat vozů Santana lidé z odborných kruhů, a podařilo se nám v daném kontextu získat následující reakce.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Regionální pohled aneb šance na lepší život

„V oblasti Linarese se v posledních letech žilo celkem těžce. Santana bývala hlavním zdrojem práce pro desítky rodin. Oživení původní výroby značky pro nás znamená, že můžeme zůstat doma a nemusíme již odcházet hledat práci do jiných oblastí naší země nebo dokonce do zahraničí,“ říká Carlos Jiménez, místní obyvatel, který dříve ve výrobě Santany pracoval.

Co na to odborník na automobilový trh?

„Návrat Santana Motors je skvělým příkladem, jak může strategická aliance s čínskými partnery zabránit definitivnímu zániku původní evropské značky. Je neodiskutovatelný fakt, že evropský automobilový průmysl teď čelí silné konkurenci, zejména v hybridních technologiích, kde Čína rychle dohání a dokonce výrazně předbíhá tradiční lokální výrobce,“ říká Petr Koubera, analytik z trhu s automobily.

Nadšený majitel staré Santany

A co na to sami motoristé, kteří fandí ryzím offroadům? „Staré Santany byly prostě nezničitelné a na statku ani na horách mě nikdy nezklamaly. Pokud nová generace těchto aut dokáže propojit tu původní vynikající kvalitu s moderními pohony a k tomu navíc technologie opravdu zlepší reálné využití Santan, budu jako dlouholetý fanda značky maximálně spokojený,“ říká Marek Zeman, majitel staršího modelu Santana PS-10. Pan Zeman vítá plánovanou hybridní verzi a kvituje pohon 4×4 i klasickou rámovou konstrukci.

Čínský kapitál v rámci evropského automobilového průmyslu

Ať už se nám to líbí, nebo ne, příliv čínských společností na evropský automobilový trh se stal v posledních letech naprosto zásadním trendem. Čína investuje miliardy eur napříč celým dodavatelským řetězcem, a to od výroby samotných elektrobaterií až po finální montáž vozidel. Tato skutečnost umožňuje některým evropským značkám nejen přežít, ale navíc se rozvíjet i po dlouhých letech jejich stagnace. A to je právě typický případ značky Santana.

Z toho minimálně krátkodobě plynou nová pracovní místa, ale i technologické inovace na poli automobilového segmentu. Na druhou stranu celá řada odborníků varuje před dlouhodobou závislostí na asijských investicích a s tím spojenými riziky například v podobě ztráty strategické kontroly nad evropským průmyslem.

Mimochodem Santana rozhodně není jedinou evropskou značkou, do které potečou čínské peníze. Jen v posledních dvou letech vzrostly čínské investice do evropského automobilového sektoru o 50 % oproti předchozímu období, kdy v loňském roce dosáhly částky 5 miliard eur. Čínské společnosti na evropském trhu uspěly především díky nízké ceně elektrobaterií, ale i díky masivní výrobě a státním pobídkám v rámci nových technologií.

Rozhodně je na co se těšit

Santana Motors se díky čínskému kapitálu vrací zpět do hry na evropském automobilovém poli. A to jako značka s hlubokou tradicí, která má šanci, a dokonce i ambici stát se lídrem mezi užitkovými vozidly z řad offroadů. Samozřejmě s bohatou skvadrou moderních technologií.

Regionální význam pro zmíněný španělský region, ale také investice do nové generace motorů a názory odborníků ukazují, že tentokrát by již nemělo jít o pouhý návrat legendární automobilky tzv. na papíře, ale o reálný projekt, který má výrazný potenciál ovlivnit budoucnost automobilového průmyslu ve Španělsku i v celoevropském měřítku.

A nejen my, fanoušci automobilismu, ale samozřejmě i konkurenční výrobci offroadů už jen očekávají, v jaké finální podobě začnou vozy Santana vyjíždět z výrobních linek. Jak nové Santany zamíchají kartami na trhu automotive, tak na to si budeme muset ještě minimálně pár měsíců počkat.  

Co si myslíte o čínských investicích do evropských automobilek vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články