Nová auta jsou obvykle bez poruch, jak začnou jezdit, tak se problémy začnou objevovat. U vybraných aut ale ne, nebo až později.
Tvrzení, že nová auta jsou odolnější proti poruchám, zní efektně, ale realita není ta černobílá. Jsou tady určité nuance. Ano, zbrusu nové auto vydrží obvykle bez potíží delší čas než ojetina, kterou si přivezete z bazaru. Ale platí, že čím modernější technika a více systémů, tím víc potenciálních míst, kde se něco může pokazit. Že jsou nová auta bezporuchová? To ne, jakmile s nimi začne řidič jezdit, začnou se opotřebovávat.
Čím více elektorniky, tím vyšší možnost, že se porouchá
Je jen otázkou času, než se něco rozbije. Někdy dříve, někdy později. Přesně na ty vozy, které se rozbijí nikdy nebo později, se zaměřil dlouholetý expert a mechanik Patrik Vostecký, kterého redakce AutoŽivě oslovila. Vybral jedenáct zánovních aut. Tedy takových, která se dala poslední roky koupit v showroomech, dal jim své doporučení. Je dobré je vnímat, dává to smysl i ekonomicky. Po zhruba třech letech mají vozy obvykle za sebou nejrychlejší fázi poklesu hodnoty. Často okolo 40 % z ceny nového, přitom ty trvanlivější kusy stále zvládají bezproblémový provoz.
A teď ke konkrétním jistotám, které si tohle označení vysloužily. Kia Stonic (od roku) 2017 je typický městský crossover, který sází na rozumné náklady a praktickou každodennost, přestože to není „rodinné auto“ s velkým R. Rozměrově jde o hatchback s rozměry 4 140 / 1 760 / 1 520 mm, rozvorem 2 580 mm a kufrem 332 až 1 135 l. Pod kapotou jsou benzínové tříválcové motory 1.0 T-GDi se 100 a 120 koni. Řadové čtyřválce 1.2 a 1.4 litru, dokonce i turbodiesel 1.6 CRDi. Řadu doplňuje mild‑hybrid 1.0 MHEV o výkonu 120 koní.
Dětské nemoci byly vyřešeny v rámci sedmileté záruky
Dětské nemoci? V počátcích produkce koroze přední nápravnice a zavěšení výfuku, občas zlobí zámek pátých dveří. Může být vadný motorek zadního stěrače, zamrzající dotyková obrazovka, utržené vodiče u zadních parkovacích senzorů či startovací rozmary řešené aktualizací firmwaru. Že je toho hodně? Počkejte se soudem, mnohé se řešilo v rámci sedmileté záruky a celek má solidní odolnost a provozní střídmost. Škoda Karoq (od roku 2017) ukazuje, jak dobře koncern umí trefit střed třídy. Rozumně velký, praktický a stále kompaktní člen rodiny SUV.
Auto se vejde do rozměrů 4 390 / 1 841 / 1 603 mm. Rozvor je 2 638 mm a přináší uvnitř hodně použitelného místa. Kufr nabídne 521 až 1 630 litrů. Paleta TSI začíná u 1.0 litru s výkonem 110 a 115 koní. Pokračují silnější čtyřválce. Typické „koncernové“ neduhy? Kvalitní karoserie s drobnostmi kolem plastových krytů, v elektrice spíš kontakty a senzory, infotainmenty vyřeší často update. V pohonu se objevují úniky oleje, netěsnosti chlazení, u vyšších nájezdů, typická citlivost dvouspojek DSG na zkrácený servis oleje. Diesely nemají rády město kvůli DPF.
Pro Škodu a koncern VW obecně jsou určité závady typické
Podvozek odolává zátěži přiměřeně kilometrům. Jinak je to slušné a trvanlivé auto. Od značky Škoda expert do seznamu s minimem problémů přidává také model Kodiaq první generace. Mercedes třídy C W205 (2014 až 2023) na první pohled stárne důstojně a zejména AMG verze vypadají skvěle. Když ale řešíme mechaniku a korozi na podvozku, sice nic dramatického, přesto na hvězdu nezvyklé. V elektrice je toho hodně a občas zlobí. Okna, hlídání mrtvého úhlu, venkovní teplotní čidla. V motorech si pozornost žádá 1.6 CDI pro trable s rozvody.
Převodovka 9G‑Tronic umí cuknout a často pomůže software. Na předku se opotřebují komponenty zavěšení. Jinak nic, mechanik doporučuje. Doporučuje také Suzuki Swift z let 2017 až 2024. Auto drží cenu a není to náhoda. Je to lehký, čiperný měšťan s reálnou trvanlivostí. Typické drobnosti jsou známky koroze vzadu na podvozku a šroubech zavěšení. Akustika plastů v kabině. Z počátku přecitlivělá bezpečnostní asistence a rozmarné Android Auto/CarPlay.
Suzuki je nenápadná značka proslulá spolehlivostí svých aut
Kamera při couvání „vidí“ překážky blíž, než jsou. Renault Clio (od 2019) je ukázkou, jak má vypadat městský hatchback v roce 2025. Lepší materiály, multimédia, ergonomie, sedadla, a přitom pořád rozumné ceny oproti módnímu Capturu. Mazda 6 třetí generace je poslední „velká“ Mazda bez tlaku evropských norem typu „filtr všude“. S atmosférickými benzínovými motory a dieselem 2.2 litru. Co hlídat? Vede elektrika dynamických světlometů a motorky sklápění zrcátek. Objevují se netěsnosti pod víkem ventilů u benzínů.
Brzdové kotouče se umí zvlnit. Automat Mazdy je robustní, výměna oleje po cca 60 tis. km prospívá. Jinak nic. Audi A4 (2015 až 2024) drží kvalitu interiéru. Ten je pohodlný a dobře odhlučněný, byť v elektronice se sem tam něco přihlásí. Je známá vada u části tažných zařízení, rané potíže Matrix LED, občas zamrzající MMI. V motorech 2.0 TFSI úniky chladiva.
Ani u starších Audi A4 se člověk při správném výběru nespálí
U 2.0 TDI napínáky řemenů, úniky chladiva, netěsnosti převodovek a rychleji unavený dvouhmotový setrvačník. Toyota Camry (z let 2017 až 2024) potvrzuje, že „Toyota a prestiž“ se nevylučují. Nemám tohle auto rád, ale ono za to nemůže. Na vině jsou řidiči taxi. Zpět ale k autu. Pozor na kus dovezený z USA, těm je třeba se vyhnout.
Naopak je tady Toyota Corolla (od 2018), tu můžeme hravě doporučit. Volvo XC60 II (od 2017)? Druhá generace XC60 těžila z toho, že „dětské nemoci“ elektroniky si už odžila větší XC90. A ačkoliv i tady se v prvních letech objevovaly rozmary infotainmentu a softwaru, jde o méně problémovou volbu v prémiovém SUV segmentu. Klíčem je servisní historie, pečlivé aktualizace a jistota pravidelných prohlídek v autorizované síti.