Jak spravedlivě potrestat někoho, kdo překročí povolenou rychlost? Body, pokuta, v některých zemích astronomicky vysoká.
Někdy je lepší být chudákem. Třeba pokud dojde na pokuty za rychlost. Ne u nás, ale ve Švýcarsku. Příběh o rychlosti vyšší o 27 km/h a účtu vystaveném na 2 300 000 Kč zní na první dobrou jako přitažený za vlasy. Ve skutečnosti jde o naprosto racionální důsledek systému, který trest pečlivě váže na majetkovou situaci pachatele. Přesně to se stalo ve švýcarském kantonu Vaud, kde justice vyměřila pokutu rezidentovi z Lausanne. Multimilionáři a podle magazínu Bilanz členu žebříčku 300 nejbohatších ve Švýcarsku.
Kolik je pokuta za překročení rychlosti? Někde i miliony Kč
Šlo o souhrnnou sankci 90 000 eur za překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 27 km/h. Byl vyfotografován radarem, když jel 77 km/h na padesátce. Verdikt je lekcí ze švýcarského pojetí rovnosti před zákonem a ukázkou, jak to tam funguje. Soud ve Vaudu rozhodl o 40 denních sazbách po 2 000 eurech, což představuje podmíněný peněžitý trest 80 000 eur se zkušební dobou tří let, a k tomu přidal okamžitě splatnou pokutu 10 000 eur. Dohromady 90 000 eur, přičemž klíčové je to „podmíněný“.
Pokud se v příštích letech proviní znovu, trest se objeví ke splatnosti v plné výši a náklady narostou. Jak sám rozsudek naznačuje slovy, že další rychlá jízda ve zkušební době vyjde „opravdu draho“. Logika denních sazeb je v kantonu Vaud i ve švýcarské praxi obecně známá a veřejně vysvětlovaná. Výše jednoho „tagessatzu“ se odvíjí od příjmů, majetku, životního stylu a finančních závazků konkrétního pachatele. A tak se může stát, že u movitých lidí se objeví částka, která běžnému rozpočtu připadá astronomická.
U nás by to bylo bez bodu a za 2 500 až 3 500 Kč na místě
Zatímco u lidí na sociálním dně dává systém i možnost, že v případě neschopnosti uhradit finanční postih to lze i jinak. Jak? Místo peněz pobyt za mřížemi. V praxi Vaudu se to ostatně děje. Rámec je stanoven přímo trestním zákoníkem. Maximum pro denní sazbu je 3 000 eur, minimum 30 eur. U podmíněného peněžitého trestu může soud vedle toho udělit i okamžitě splatnou pokutu až 10 000 eur. Tedy přesně to, co se v daném případě stalo. Soudce stanovuje výši denní sazby v souladu s osobní a ekonomickou situací pachatele v době rozhodnutí. Přičemž zohledňuje příjem a majetek, způsob života, vyživovací povinnosti, zejména vůči rodině.
Zároveň existenční minimum. Právě tady je patrné, proč se může zdát stejný „přestupek“ v penězích diametrálně odlišný. Ne proto, že by se měnila rychlost nebo pravidla. Ale proto, že systém má ambici zasáhnout pachatele přiměřeně jeho reálné finanční síle. Zajímavé je i to, že nejde o první kolizi dotyčného s tímto pravidlem. Už před osmi lety byl trestán za stejný typ dopravního deliktu a tehdy dostal podmíněný peněžitý trest 60 000 eur plus okamžitě splatnou pokutu 10 000 eur.
Švýcarský systém se s nikým nemaže, pokuty jsou extrémní
Tedy kombinaci, která zjevně nestačila k trvalé nápravě jeho chování. V aktuálním případě tedy došlo k navýšení a „oprášení“ zkušební doby na tři roky. V rámci toho platí jednoduché pravidlo. Další přestupek by spustil oněch 80 000 eur a k nim by se přičetl nový postih. Nedá mi to, abych se nezeptal na váš názor. Co si myslíte o tom, že se pokuta platí ne podle stejného ceníku, ale v závislosti na tom, jaký má člověk majetek?
Já osobně v tom, minimálně u nás, vidím prostor pro korupci. Chytrák má majetek napsaný na někoho jiného a pokuty za rychlost by inkasoval v řádech stokorun. Byť by jel třeba ve Ferrari. Které by „nebylo jeho“. Co si o tom myslíte vy? Fungovalo by to i u nás? Budu moc rád za vaše vyjádření pod článkem. Samozřejmě je třeba stále myslet na jednu zásadní věc. Jde o bezpečnost. Má jít o bezpečnost. Měřit rychlost někde na rovném úseku bez lidí postrádá logiku. Naopak radar ve všední den u přechodu před školou by měl být snad všude.
