Další Škoda Octavia Combi představena. Kdyby Apple vyráběl auta, vypadal by iCar asi takhle

Jen několik hodin stará premiéra konceptu Vision O neboli budoucí předzvěsti Octavie přinesla odpovědi na mnoho otázek. Přesto ale pod kapotou ukrývá jedno zásadní tajemství.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
Dalších 26 fotografií
Dalších 26 fotografií
                   

Je to doslova jen pár minut, co jsem se dodíval na zřejmě revoluční prezentaci Škody Auto a jejího nového konceptu Vision O, jinak předzvěst budoucí elektrické Škody Octavia Combi. A jakkoli jsem byl připraven na leccos, výsledná podoba mne zaujala natolik, že se nebojím přirovnání s americkým počítačovým gigantem s nakousnutým jablkem ve znaku. Ano, kdyby Apple dělal auta, bude pomyslný iCar vypadat nějak podobně. A zdaleka nejen to. Proč si to myslím? Vysvětlím záhy. Nenechte se prosit, tohle vás myslím zaujme.

Škoda je zpátky na špici světového automobilového designu

Úvodem nutno přiznat, že přes některé kontroverzní momenty odvedl Oliver Stefani, šéfdesignér Škody, skvělou práci. Nový Vision O vzbuzuje zájem, respekt, troufnu si tvrdit, že podobně zajímavé řešené kombi momentálně ve světové nabídce není. A stejně tak jsem si naprosto jist, že kdyby se koncept Vision O hned zítra začal prodávat, přesně tak, jak je, tak celkem spolehlivě „zboří“ objednávkový systém Škody Auto. Zejména kdyby byl za nějakou zajímavější cenu. Pojďme si několik detailů přiblížit trochu více.

Možná jednu z nejzajímavějších věcí umí lépe přiblížit video, neváhal jsem proto a přikládám celou prezentaci, streamovanou včera živě z Mnichova. Zhruba v čase 11:06 přijde první „wow“ okamžik: přední dveře se otevřou samy, aby je záhy následovaly protiběžně uložené dveře zadní. A odhalily tak první silný moment celého vozu: zcela tady chybí tradiční B sloupek, vstup na přední (a ani zadní) sedadla tak není ničím omezen. A celý koncept pak z bočního pohledu připomíná útulný obývací pokoj.

Opačně otvírané dveře a originální B sloupek? Vision O tady opisuje od Yetiho

Specifický tvar (neexistujícího) B sloupku neváhal okomentovat i šéfdesignér Oliver Stefani. A pokud máte pocit, že jste podobný sloupek a podobné řešení dveří už někdy u Škody viděli, pak se nemýlíte. Ano, byl to původní návrh crossoveru Yeti, který měl velmi podobný sloupek a stejné uložení zadních dveří. Jak to ve výsledku dopadlo v sériové verzi, mimořádně dobře ukazuje tato nepříliš známá fotografie. A můžeme jen doufat, že historie se tentokrát opakovat nebude. A řešení bez středového sloupku „přežije“ i do sériové výroby.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Vznikne jednou „Stefaniho sloupek“? Pokud Škoda dodrží jeho absenci, budu se 1 000x přimlouvat

Je navíc docela dost dobře možné, že se B sloupek u Škody stane postupně tím, čím je u BMW již více než 60 let používaná „Hoffmeisterova křivka“. Neboli zalomení C sloupku, podle nějž je (téměř) každé BMW velmi snadno rozpoznatelné. Bude se to jednou jmenovat „Stefaniho sloupek“? Těžko říct, pravdou ale zůstává, že celkovému designu vozu mimořádně sluší. A i když citelně odlehčuje celou stavbu, v některých úhlech pohledu naopak dělá z kombi tak trochu pick-up. Což bylo na kontrastním zbarvení prototypu více než patrné.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Až bude Apple dělat auta, může „z fleku“ požádat o operák na Vision O

Dalším, neméně zajímavým prvkem je řešení interiéru, i když kombinaci vertikálního a horizontálního displeje můžeme dnes najít pochopitelně u mnoha jiných vozů. Mě osobně však možná více zaujalo celkové řešení materiálů, jakkoli chápu, že v sérii to bude zřejmě jiné. Pominu opěrky hlav z 3D tiskárny (zajímavé, ale jen kvůli nim bych si Vision O asi nekoupil), nicméně celkové sladění nápadně připomíná design starších počítačů Apple (těch kolem květinového iMacu a PowerMacu G4:

Dokonce i CEO Škody si sladil oblečení s interiérem vozu

A i s ohledem na absenci B sloupku a celkově velmi vstřícné uživatelské řešení vozu si troufnu tvrdit, že kdyby Apple vyráběl auta, nemusela by vypadat příliš odlišně právě od Vision O konceptu. Mimochodem, sám CEO Škody Klaus Zellmer měl oblečení i obutí dokonale sladěné s interiérem vozu, což je třeba markantně patrné na této fotografii. Žel patrné je i to, že zadní sedáky jsou docela krátké a poměrně nízké, a dlouhé cestování by vzadu zřejmě extra pohodlné nebylo:

Co dodat závěrem? Možná ještě jednu zajímavost: od nikoho z prezentátorů nezaznělo ani slovo o tom, co se skrývá pod kapotou (pokud tam tedy něco bylo). Změnilo se něco od nedávné doby, kdy Škoda jasně proklamovala, že nová Octavia bude jen elektrická? Kéž by tomu tak bylo. A je to možná docela pravděpodobné. O tom, jak by třeba tomuto vozu slušel hybrid, si asi nemusíme my, co se o auta zajímáme dnes a denně, dlouze vyprávět. Maximálně. Ostatně, co na to říkáte vy? A jak se vám nová možná podoba kombi Octavie líbí?

Galerie

Dalších 26 fotografií
Dalších 26 fotografií

Co říkáte na nový design Škody?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články