Znáte Renault Trezor? Ukázal, jak přebít Porsche 911. Sportovní technologický zázrak si zamilujete na první pohled

Renault Trezor oslnil odborníky i miliony fanoušků sportovních vozidel. Inovativní otevírání vozidla, ale také geniálně nízká hmotnost a technologie konkurenci totálně zaskočily.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Na svou dobu až neuvěřitelně inovativní sportovní model Renault Trezor byl představen na autosalonu v Paříži již v roce 2016. A také se z něj okamžitě stala mezi fanoušky sportovních vozů i elektromobilů velká senzace. Aby ne. Vždyť toto nádherné, elegantní dvoumístné kupé také předvedlo naprosto jedinečný vstup do kabiny, a to v podobě celé vyklápěcí horní partie v jednom kuse – tedy kapoty spolu se střechou. Vůz také ihned získal mezi motoristy přezdívku „mušle“. Když se na fotky vozu dívám, tak mě ani nepřekvapuje, že Trezor získal titul nejkrásnější koncept roku.

Přirovnání k Porsche 911 v případě Renaultu Trezor rozhodně není přehnané. Oba vozy totiž symbolizují vrchol své éry – jen každý jiným způsobem. Zatímco legendární „911“ zosobňuje evoluci klasického spalovacího sportovního vozu, Trezor ukázal, jak může vypadat její elektrická alternativa. Nabídl podobnou dávku emocí, kterou by mu záviděly i renomované značky ze Stuttgartu. Předvedl, že elektrický sporťák nemusí být kompromisem, ale může stát po boku těch největších legend automobilového světa.

Motor převzatý z Formule E

Kromě krásné vizuality ale vůz překvapil i dalšími vlastnostmi. Jeho karosérie byla vyrobená z kombinace karbonu a hliníku, navíc elektromotor, kterým je vůz osazen, byl převzatý z Formule E. Renault Trezor tak získal výkon 260 kW, tedy 349 koní, a spolu s maximálním točivým momentem 380 Nm dokázal vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za rovné 4 vteřiny. Tomu napomohla i výjimečně nízká váha modelu v podobě 1,6 tuny, což je velmi nízká hmotnost v daném segmentu i na dnešní poměry.

iZdroj fotografie: Renault

Motorizaci tohoto fenomenálního elektromobilu tvoří dvě baterie pracující nezávisle, kdy je každá chlazená vlastním chladícím okruhem. Úspora energie je posílena rekuperací z brzdové soustavy a interiér automobilu je moderní i v rámci současných měřítek. OLED displeje, luxusní materiály od kůže až po reálné dřevo, kvalita zpracování, prostě Renault si na Trezoru dal opravdu záležet a konečný výsledek doslova bere dech.    

Výjimečný kus, který by cenově neuspěl

Renault Trezor byl vyrobený jako tehdejší vrchol i etalon elektrického auta, ale bohužel se jednalo pouze o ryzí koncept. Do sériové výroby se Trezor bohužel nikdy nedostal. Snad i proto, že jeho cenovka by podle odhadu odborníků překračovala částku 10 milionů korun, za kterou se prodávají vrcholové modely supersportů nejetablovanějších značek na trhu. Ale některé technologie z konceptu se v budoucnu promítly do klasických modelů automobilky, jako například v rámci Renaultu Clio a hybridních vozů z rodiny Renault.

iZdroj fotografie: Renault

Podle slov šéfdesignéra Renaultu Laurense van den Ackera byl cíl modelu Trezoru jiný, než jej dostat na silnice. Měl prý předvést budoucnost v rámci tvaru karosérie spolu s inovativními technologiemi, které budou transformovány do sériových vozidel. Výjimečná kombinace výkonu, efektivity a luxusu, to byla doména konceptu s označením Trezor. Vůz umožňoval řidiči využít AI asistenta (ano, již před devíti lety), jako správnému sportovnímu vozu mu nechyběla pádla pod volantem a k dispozici byla pětistupňová sekvenční převodovka. S konceptem Renault Trezor bych se chtěl projet, musel to být zážitek.   

Sporťák, který předběhl svou dobu

Nicméně absolutní třešínkou na dortu byla v tomto případě podle mého soudu samotná hmotnost vozu a především to neobvyklé otevírání kabiny, protože oba tyto aspekty jsou mezi odborníky prostě nepřehlédnutelné. A právě díky nim se o konceptu v dané době diskutovalo doslova po celém světě.

iZdroj fotografie: Renault

Když jsme se zeptali na názor čtenářů AutoŽivě na Renault Trezor, překvapilo nás, že většina z nich vnímala koncept velmi pozitivně. Automobilový fanoušek konkrétně sportovních vozů Jiří Strnad se nám například svěřil: „Renault Trezor dokázal už jen designem a řešením vstupu do vozu geniálně odbočit od zažitých standardů. Kéž by došlo k jeho výrobě. Ne, že bych na něj měl, ale už jen vidět ho na okruhu a vnímat jeho odlišnost by byl pro nás, fanoušky supersportů, veliký zážitek, a to i navzdory tomu, že se jedná o elektromobil.“     

iZdroj fotografie: Renault

Michal Brožek z Ostravy nám zase prozradil, že: „Trezor je dodnes jeden z nejkrásnější elektrických sporťáků vůbec, to je bez diskuze. To, co předvedl, to není jen design, ale doslova přehlídka moderního umění ze všech úhlů pohledu. A že se nedostal do výroby? Nevadí, za mě je klíčový jeho odkaz, který se nadále promítá do posledních modelů sportovních elektroaut. Každopádně vůz předběhl o pár let svou dobu na poli technologií i výkonu a projet se v něm, to je sen mnoha lidí, zdaleka nejen můj.“

Zdroj inovací pro další vozy

Renault trezor není jen tak nějaký koncept, jeden z mnoha. Je to důkaz toho, že i pokus o něco nového a jiného může přinést posuny v daném oboru. A řada z novinek, se kterými přišel Trezor již v roce 2016, je patrná na vozech, které dnes chrlí automobilky na trh. Jen v případě Renaultu se daná forma rekuperace nebo třeba odlehčení projevily na modelech, jako jsou Austral, Catpur E-Tech Plug-in či Clio E-Tech. Dodnes je Renault Trezor vnímaný jako nezapomenutelný technologický průkopník a designový inovátor. A za mě určitě právem.

Měl jsem možnost vidět Renault Trezor naživo při jeho evropském turné a musím říct, že to byl zážitek, který se do paměti zaryje na dlouho. Na fotkách působil futuristicky, ale teprve naživo člověk pochopil, jak precizně a s jakou vizí byl ten vůz navržen. Každý detail, od obrovské výklopné kapoty po hladké linie bez jakéhokoli rušivého prvku, doslova dýchal elegancí a technologickou odvahou. V tu chvíli mi došlo, proč se o něm mluvilo jako o francouzském ekvivalentu Porsche 911 – ne kvůli výkonu, ale kvůli ikonickému statusu a emocím, které v člověku vyvolal už pouhým pohledem.

Líbí se vám více Trezor, nebo 911?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články