Zatímco konkurenční výrobci si stále drží své ikonické luxusní modely v původní klasické motorizaci, BMW vykročilo jiným směrem. Zákazníkům se to líbit nebude.
Redakce AutoŽivě se rozhodla zaměřit na situaci v segmentu prémiových aut a zjistila, že BMW chystá zásadní změnu v portfoliu svých vozů. Podle dostupných informací hodlá automobilka ukončit výrobu svého vlajkového modelu, který byl po řadu let po celém světě vnímán jako symbol luxusu, prestiže a navíc i zákazníky velmi pozitivně vnímaných technických inovací.
Legendární symbol prestiže a úspěchu
Ještě nedávno se zdálo samozřejmé, že každý legendární model od BMW získá svého nástupce, ale tentokrát to již zřejmě platit nebude. Automobilka se totiž začala striktně soustředit na produkci elektromobilů a ruku v ruce s tím i komplexně novou image značky.
Jako vlajkové lodě BMW se tradičně označovaly komfortní modely řady 7. A dlouhé roky byly právě tyto vozy v hledáčku úspěšných manažerů, sportovců, hudebníků i dalších úspěšných lidí po celém světě. Ale nejen to. Sedmičkové bavoráky by se také daly označit jako takové technické laboratoře, ve které se s každým novým modelem objevovaly další a další moderní inovace, ze kterých postupně čerpaly i levnější modely. BMW řady 7 se na trhu objevilo už v roce 1977 a už tehdy mělo ambice konkurovat především Mercedesu S.
Vůz prošel vývojem v podobě 5 generací, v jejichž průběhu přinesl celou řadu technologických premiér, mezi kterými musím vyzdvihnout především adaptivní podvozek a systémy autonomní jízdy, nemluvě o vysloveně inovativních motorech.
Konkurence si drží spalováky, BMW jde jiným směrem
S přísnými emisními regulacemi ze strany EU i rostoucími náklady a v neposlední řadě také se změnami preferencí zákazníků se ovšem dramaticky změnila situace. Zajímavé je se podívat na to, jak se k výše zmíněným změnám postavila nejbližší konkurence BMW. Kupříkladu Mercedes-Benz sice už pár let masivně propaguje čistě elektrické EQS, ale vedle něj stále prodává svoji třídu S. Audi nasměrovává pozornost zákazníků k řadě e-tron, ale i tak nadále vyrábí A8. Jediné BMW z naší trojice prémiových evropských automobilek přišlo se skutečně radikálním přístupem. Klíčový sedan se spalovacím motorem úplně potlačuje a hodlá ho zcela nahradit elektrickou variantou i7.
Když jsem se podíval do statistik evropských prodejů aut, zjistil jsem, že zájem motoristů o velké prémiové sedany jednoznačně dlouhodobě klesá. Zatímco ještě v roce 2000 se jich prodávaly desetitisíce ročně, dnes se jedná o pouhý zlomek. Lidé, kteří mají zájem o reprezentativní vůz, prostě aktuálně raději sáhnou po SUV například v podobě X7 nebo GLS. Takový je trend dnešní doby.
Skvělý výkon i dojezd
Podle zjištění naší redakce sehrávají v nové strategii BMW jednoznačně hlavní roli evropské emisní normy. Pro automobilku je evidentně výhodnější investovat peníze do elektromobility než se pokoušet udržet při životě model, jehož prodeje jednak klesají, jednak jsou jeho emise vysoké. Plně elektrické BMW i7, které už v nabídce automobilky figuruje, má původní BMW 7 nejen úplně nahradit, ale navíc se má stát i novou vlajkovou lodí, nebo chcete-li vrcholným symbolem BMW.
Nová luxusní limuzína slibuje dojezd 600 km na jedno nabití, výkon 544 koní a vynikající zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a pohon xDrive – tedy čtyřkolku. Vůz klade důraz na vysoký komfort pasažérů, například v podobě špičkového odhlučnění kabiny. Vůz je prošpikovaný technologiemi včetně nejmodernějších bezpečnostních asistentů. V nabídce je za více než 3,2 milionu korun.
O omezený dojezd není v tomto segmentu zájem
Navzdory vysoké kvalitě i7, který abych tak řekl ctí trend doby ve všech ohledech, však o něj v Česku není žádný velký zájem, ba právě naopak. Tento fakt souvisí s celkovým postojem zákazníků, kteří jsou obecně v případě elektromobilů zatím velmi zdrženliví. Velká část z nich se stále obává nedostatečné nabíjecí infrastruktury a řeší v zásadě omezený dojezd. A u tradičních zákazníků sedmičkové řady to platí dvojnásob.
Právě ti totiž od vozu očekávají vysoký komfort, špičkovou výbavu a komfort, ale to poslední, co chtějí řešit, je limitovaný dojezd, respektive čekání u dobíjecí stanice. A tak se přiznám, že si dokážu představit, že právě tito lidé přejdou k jiným značkám luxusních vozů, které stále nabízejí vysoce výkonné spalovací motory. Sám bych v tomto případě nepostupoval jinak. Ale uvidíme, co přinese budoucnost a jak zamíchá kartami rozvoj syntetických paliv. Třeba bude za pár let vše jinak.
