Vy ještě nemáte na čelním skle vylepený štítek? Pak vás nová dopravní značka může dostat do problémů

Omezování a zákazy ze strany Evropské unie na konto snižování emisí nepolevují, ba právě naopak. Na scénu přichází nová dopravní značka, její nerespektování vás může přijít draho.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Pokud se vám, stejně jako mně, na první pohled zdá, že značka na úvodní fotografii má cosi společného s emisemi, máte pochopitelně pravdu. Ano, označuje něco, čeho budeme v dalších letech svědky čím dál více, a je minimálně dobré o tom vědět. A tak trochu se na to i začít připravovat. Protože až se vám jednou stane, že v „nevhodném“ autě, resp. v autě s motorem nesplňujícím dané emisní normy, vjedete tam, kam nemáte, může to být drahé. Pojďme se na to podívat společně.

V Evropě bují omezování vjezdu do měst. U nás je to jen otázkou času

Jisté je totiž jedno: tato omezení nejsou jen teoretická. Na vjezd do bezemisních zón, označených touto značkou, potřebuje každé auto zřetelně umístěný emisní štítek. Můj kolega na své letošní dovolené ve Španělsku přímo na vlastní oči viděl, jak policie ráno před školou zastavuje auta bez platné ekoznačky. A neměla s jejich řidiči nejmenší slitování. Sám si pak musel nastudovat systém štítků, který španělská vláda používá. Pro zajímavost, v tabulce to vypadá nějak takto:

ŠtítekSpecifikace
BBenzínové motory EURO 3; naftové motory EURO 4
CBenzínové motory EURO 4; naftové motory EURO 6
EkoznačkaHybridní/LPG/CNG vozy (Euro 4+); naftové motory EURO 6
Zero LabelElektromobily a plug-in hybridy s elektrickým dojezdem alespoň 40 km
Zdroj dat: rešerše AutoŽivě.cz

A jestli si nyní myslíte cosi ve smyslu, že to je „v dalekém Španělsku a nás se to tudíž netýká“, tak vás opravdu vyvedu z omylu. V sousedním Německu je situace zcela stejná a v mnoha velkých městech se s dieselem, nesplňujícím EURO6 normu, do centra opravdu nedostanete. A to centrum může být pěkně velké, nejde o jedno náměstí. Elektrická koloběžka jako „poslední záchrana“ v kufru? Naučený systém hromadné dopravy v daném městě? Nebo taxi? Cokoli, jen ne vaše starší auto.

Jak máme kupovat ekologické motory, když se přestaly vyvíjet?

Celé to je navíc docela zamotané. Jak víme, od roku 2035 nebude možné v EU registrovat nové vozy se spalovacím motorem (kromě některých výjimek). Většina výrobců tak již dnes omezuje vývoj nových benzinových a naftových motorů. Zaměřují se především na elektromobilitu a investují miliardy do akumulátorů a platforem pro elektromobily. Jak ale máme všichni jezdit ještě deset let s ekologickými motory, když jejich vývoj se mnohde de facto zastavil? To je otázka do pranice, tuším.

Pokud ojetinu, pak jedině benzínový motor a EURO6. Dává to smysl

A jak se na to celé připravit? Třeba tím, že pokud kupujete ojetý automobil, stává se z jeho EURO normy (speciálně u dieselů) celkem zajímavý parametr. A hlavně důležitý parametr. Sám bych do ojetého dieselu už asi neinvestoval, pokud ojetinu, pak moderní benzín. Velmi také prořídla nabídka nových kompaktních benzinových aut – zejména těch opravdu malých a levných, s benzínovými motory, malou spotřebou i emisemi. Ne každý má půl milionu a více na malý elektromobil.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Jinými slovy: zavedení emisních štítků ve Španělsku i novou značku tamtéž vnímám jako logický krok ve snaze o čistší města. Současně je ale nad slunce jasné, že to celé je pouze přechodným řešením, než bude elektromobilita skutečně dostupná všem. Stojíme tak před zajímavou křižovatkou – na jedné straně tlak na čistotu ovzduší, na druhé realita trhu, kdy cenově dostupné ekologické spalováky začínají chybět. Jak se tato situace vyvine v následujících letech? Jak to celé nakonec dopadne? Napište nám do diskuse, váš názor nás zajímá!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články