Konec spalovacích variant modelů Škodovky se minimálně dramaticky oddálil. Je to skvělá zpráva pro české motoristy. Dokonce víme, co jim hodlá automobilka v následujících letech nadělit.
Automobilka Škoda Auto si původně dala za cíl ukončit výrobu trojice vozů, které se těší velké oblíbenosti mezi českými motoristy. Již v roce 2027 měly z její nabídky zmizet modely Fabia, Scala a Kamiq se spalovacími motory. Všechny měla nahradit plně elektrická verze. Naštěstí k tomu ale nedojde, protože už i vedení Škodovky si uvědomilo, že o elektrické vozy není v Česku takový zájem, jak se ještě před pár lety předpokládalo.
A tak Škoda změnila strategii. Podle jejích informací se budou všechny tři lidové modely vyrábět v klasických motorizacích nejméně do roku 2030. Rád bych ale věřil, že ani za pět let nebude s těmito vozy konec. Zájem je o ně velký a jejich dosavadní technologický vývoj z nich udělal nadmíru konkurenceschopné a po právu žádané modely.
Velký zájem a ceny vysoce dostupné
Fabia se ve své již čtvrté generaci letos drží na čtvrté příčce mezi nejprodávanějšími Škodovkami v naší zemi. A Kamig, který prošel před dvěma lety modernizací, aktuálně obsadil dokonce třetí pozici. Když nahlédneme za naše hranice, tak modely Scala a Kamiq aktuálně patří v celé Evropě mezi TOP 10 městských SUV a hatchbacků. A to je nadmíru velký úspěch ve vysloveně širokém formátu.
Uvedené vozy se v posledních letech předvedly s podobou nového kvalitního infotainmentu, zaujaly novými designovými prvky, úspornými motory TSI a kvalitními LED matrix světlomety. Navíc neutíkají od oblíbených manuálních ovladačů, ale naopak i v nich brzy přibudou otočné prvky s tlačítkovým a zároveň displejovým řešením.
Vozy si stále dobře stojí i cenově, kdy nejlevnější Fabia začíná na 399 900 korunách, Kamig na 479 900 korunách a Scalu lze pořídit už za 459 900 Kč. Ano, na současném trhu jsou k mání i lacinější vozy, ale čeští zákazníci v jejich případě stále právem řeší kvalitu a odolnost, stejně jako projevují věrnost modelům od Škodovky.
S čistě spalovacím motorem zůstane jen Octavia
Velmi diskutovaná je také budoucnost nejprodávanějšího modelu v podobě Octavie, a navíc i Superba a Kodiaqa. Šéf Škodovky Klaus Zellmer ale zákazníky v tomto případě uklidňuje. Podle jeho vyjádření by měly všechny tři modely vozů zůstat ve výrobě až do roku 2030 s tím, že ale získají nové moderní generace pohonů – tedy hybridů a plug-in hybridů.
Jak se redakci AutoŽivě podařilo zjistit, vypadá to, že jediná Octavia bude i nadále k mání i se spalovacími motorizacemi. Současně ale přijde do prodeje i její plug-in hybridní verze, která by měla nabídnout plně elektrický dojezd na vzdálenost přesahující 100 km. To, že se již připravuje navíc i plně elektrifikovaná Octavia (s názvem Vision O), vás ale patrně nepřekvapí. Nabídka daného modelu by tím měla být kompletní, a tak bude alespoň z čeho vybírat.
V Indii je Superb symbolem luxusu
Každopádně celosvětový zájem o klíčové modely Škodovky je naprosto zřejmý. Kodiaq je v rámci celé Evropy nejžádanějším velkým SUV a pro zajímavost Superb se skvěle prodává například i v Indii, kde je vnímán jako manažerský vysoce prémiový vůz. Na našem trhu je možné nejlevnějšího nového Superba koupit již za 935 000 korun a Kodiaqa za 995 000 korun. Škoda Octavia nyní startuje na ceně 609 900 Kč v hatchbacku a v provedení kombi pak na 639 900 korunách.
Věrnost i spokojenost Čechů je bezbřehá
Když jsme se v anketě zeptali na názory našich čtenářů, získali jsme, jak jsme očekávali, na škodovky pozitivní názory a zkušenosti od běžných lidí. Pan Tomáš z Plzně, který vlastní čtvrtou generaci Fabie, nám prozradil: „Fabií jezdíme celá rodina, a když nad tím tak přemýšlím, Fabii mají dokonce tři generace naší rodiny. Kupujeme ji kvůli nízké ceně, spotřebě, jednoduchému ovládaní. A jsem logicky velmi rád, že právě Fabia z nabídky Škodovky nezmizí.“
Lucie Veselá z Prahy je zase majitelkou modelu Scala a i ta si vůz pochvaluje: „Scala mě zaujala, když prošla faceliftovým omlazením. Líbí se mi, že je tichá, úsporná a nechybí jí moderní infotainment ani řada bezpečnostních prvků. Nemám s ní žádné technické problémy a klidně si ji po pár letech koupím znovu. Elektrickým vymoženostem moc nevěřím, a tak bych byla ráda, kdyby i Scala byla ještě za pár let k mání nová se spalovacím motorem.“
Navíc se nám ozval i řidič Kodiaqa, pan Milan z Písku, který si ho nemůže vynachválit. „Bál jsem se, že Kodiaq uteče k plné elektrice. Ale jeho nová generace je báječná. Osvědčil se mi plug-in hybrid, který nabíjím doma ze sítě a díky němu jezdím s hodně příjemnou spotřebou. Kodiaq je komfortní, je v něm spousta místa a celkově na něm oceňuji, jak jde s dobou.“
Kodiaq a Kamiq jako moje volba do rodiny
Kdybych si měl vybrat mezi posledními modely Škodovky já, byla by moje volba jasná. Sám bych preferoval Kodiaqa s jeho výrazně rodinnými dispozicemi a partnerce bych koupil model Kamiq. Je velmi praktický, jezdí výborně a pro ženskou je to celkově kvalitně nastavené menší SUV.
Mám opravdu radost, že Škodovka i nadále sází na širokou nabídku svých modelů namísto toho, aby z ní vozy striktně ukrajovala. Je potřeba se samozřejmě smířit s tím, že některé se bez částečné elektrifikace neobejdou, ale na tom nevidím nic špatného. V rámci testů nových aut nepohrdnu čistě elektrickým dojezdem ani možností dobíjení plug-in hybridů doma, což dokonce šetří životnost akumulátorů.
Nicméně čím déle udrží Škodovka spalovací motory především v lidových modelech, tím lépe pro běžné řidiče. Snad automobilka brzy zase nezmění názor.
