Jestli je v oboru využití interiéru u malých vozů někdo přeborníkem, je to mimo jiných bezpochyby japonská Honda. Nejnovější přírůstek to jenom potvrzuje, navíc za dobrou cenu.
Nevím, jestli se mnou budete souhlasit, ale pokud někde dává elektromobilita opravdu smysl, je to právě u městských aut a malých vozů vůbec. Při provozu ve městě se totiž stírají hlavní nevýhody elektromobilů (řídká síť dobíjecích stanic a krátký dojezd), naopak se zvýrazní jejich přednosti (lokálně bezemisní provoz, slušné zrychlení, možnost rekuperace při dojezdech na křižovatky apod.). A stejného názoru jsou pravděpodobně i mnozí výrobci, japonskou Hondu z toho nevyjímaje. Pojďme se na její novinku nyní podívat společně.
Velká baterie, velký motor, velká hmotnost – velký nesmysl
Aktuální boom malých elektroaut není samozřejmě náhodný. Větší vozy, případně dokonce větší SUV poháněné bateriemi se totiž s dnešními Li-Ion bateriemi dostaly tak trochu do začarovaného kruhu. Co mám na mysli? Nic menšího než to, že aby se docílilo aspoň trochu přijatelného dojezdu, musí mít velkou baterii, která je patřičně těžká a drahá. Jenže aby se uvezla velká baterie, musí být patřičný výkon. A ten zase potřebuje patřičně velkou baterii… začarovaný kruh. Nešlo by to jinak?
Nejnovější modely malých elektromobilů od předních výrobců dokazují, že si tento začarovaný kruh uvědomují také. A že by to možná jinak, tedy trochu racionálněji, šlo. Lavina malých elektroaut, od naší Škody Epiq přes Dacii Spring až po (mimořádně povedený) Hyundai Inster, dokazuje, že malé lehké vozy na baterie dávají smysl nejen uživatelům, ale i výrobcům. Do města, na krátké trasy, pro každodenní dojíždění – všude tam je elektrický pohon ideální.
Do města a okolí je malý elektromobil celkem ideální záležitost
Protože pokud se většinu času pohybujete ve městě, případně občas za jeho hranicemi a váš denní nájezd nepřekročí 100–150 km, dává malý elektromobil nečekaně velký smysl i tehdy, pokud na elektromobilitu zrovna moc nevěříte. Já to mám podobně, tedy myslím s tou důvěrou. A nejsem z mnoha velkých a těžkých modelů opravdu nadšen, přijdou mi jako popření většiny toho, kam konstruktéři a tvůrci za posledních několik desetiletí došli. Dvě tuny a více a dojezd 500 km? Děkuji, nechci.
Skvělý interiér v malém autě? Tohle Honda umí
Před časem jsem ale měl tu možnost na chvilku usednout do malé Hondy e a byl jsem popravdě nadšen. Ano, s „hondím“ smyslem pro dokonalé využití každého centimetru uvnitř (ostatně Jazz je v tomto směru už nějaké to desetiletí legendou) a současně velmi precizním interiérem, s obřím (ale nikterak agresivním) displejem přes celou šířku vozu a například samostatným modulem pro klimatizaci je to jeden z nejhezčích „elektrointerérů”, jaké jsem kdy viděl.
Tesla nebo mnohé čínské modely? Nesahají Hondě e po této stránce ani po kotníky. Ostatně, viz galerie několika fotografií právě s Hondou e k tomuto článku. Tím spíš mne zaujala informace, že Honda připravuje nástupce malého „éčka“, s využitím posledních technologií v oboru, a především s nižší cenou. Která byla u Hondy e popravdě malinko peprná a bránila větším prodejům. A myslím, že by to mohla být trefa do černého. Již špionážní fotka v úvodu tohoto článku odhaluje, že půjde o sympatického „mrňouse“ do města.
Pokud tedy uvažujete o nákupu malého elektromobilu, možná bych na novou Hondu počkal. Co myslíte, bude to stát za to?


