Nové požadavky EU: Ještě to nevíte, ale vaše auto musí mít elektronický cestovní pas, koho se to týká?

Už nestačí technický průkaz a kartička o pojištění, tedy takzvaná zelená karta, automobil musí mít nově další doklad? Vlastně ano.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Díky novým pravidlům z Bruselu se nám do automobilového slovníku přes noc přidalo další slovo. Slovo, které byste ještě před pár lety čekali maximálně u cestovní kanceláře. Pas. Jestli už jsme v redakci AutoŽivě nezměnili zaměření? Ne, nejde o cestovní pas pro řidiče, ale pro auto. Tady se vážně nejedná o biometrii vaší tváře ani o razítka z hranic, nýbrž o důkladnou průkazku k srdci elektromobilu, k baterii. Od 18. února 2027 se do „povinné výbavy“ dostane takzvaný bateriový pas.

Na jedné straně EU doklady fyzicky ruší, jinde je naopak chce

Digitální dokument, který se v praxi vyvolá přes jednoduchý QR kód. Otevře okno do zákulisí výroby, původu a ekologické stopy baterie. Nejde o módní nálepku do marketingu, ale o tvrdě nařízený rámec z evropské bateriové regulace. Ať už se na to díváte jako nadšenec do techniky, nebo jako pragmatik řešící celkové náklady, asi to dává smysl. Všechno podstatné bude na jednom místě, transparentně a bez poplatků navíc pro majitele. Regulace mluví úplně jasně. Pas dostanou všechna „velká“ trakční úložiště.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Což v překladu znamená baterie s kapacitou větší nebo rovnou 2 kWh. Nebojte se, vaše stoletá Felda je mimo hru. V praxi tedy jde o všechny elektromobily, ale i další kategorie vozidel s většími bateriemi. Typicky třeba elektrokola a další mobilní stroje s akumulátory nad tímto prahem. Když to převedu do běžného života, už to nebude jen slepá důvěra v prospekty a showroomy. Člověk si vytáhne telefon, naskenuje QR a najednou vidí, z jakých surovin baterie vznikla a odkud ty suroviny dorazily.

Výroba baterií je značně neekologická, EU to ví a teď to řeší

Jaké bylo jejich uhlíkové zatížení při těžbě a zpracování, jaká je CO2 stopa celé výroby akumulátoru. Jak se výrobce stavěl k pracovním a lidskoprávním standardům napříč dodavatelským řetězcem. A, to je ryze praktické, jaké jsou postupy pro opravy, servis a následnou recyklaci. Je to přesně ten typ informací, který u nás, když řešíme ojetou techniku, často chybí. Má to reálný dopad na hodnotu vozu, na plánování servisu i na to, jestli dáte baterii druhý život mimo auto. Mimochodem, zní to suše, ale tohle je podle mě jedna z nejrozumnějších věcí, které regulace elektromobility v EU přináší. Na druhou stranu si říkám, jestli to bude skutečně fungovat.

iZdroj fotografie: Tesla

Nebo v pasu bude jen pár informací. Ty povedou k určení nějakých poplatků a ve výsledku to bude zase jenom o tom, že řidiči platí a platí ze své kapsy. Co si o tom myslíte vy? Budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. Dobré je, že ten pas je dobrý nápad v tom ohledu, že z kupujícího dělá „informovaného kupujícího“. Nezaplatíte za něj nic, doufám. Přitom dostáváte do ruky data, která donedávna obíhala leda v interních systémech výrobců. Všimli jste si? Co se stane, když se v showroomu zeptáte na chemii baterie?

U prodejce vám pravdu neřeknou, pas ale všechno prozradí

Na dílčí CO2 stopu z výroby jednotlivých komponent nebo na ověřitelné standardy práce v dolech? Obvykle narazíte na milé úsměvy a obecné řeči. Teď to má být černé na bílém, tedy spíš na displeji. Kromě samotného pasu přichází další zásadní vrstva, recyklace. Od roku 2027 bude muset z vysloužilých baterií jít zpět do oběhu minimálně 90 % kobaltu a niklu a alespoň 50 % lithia.

iZdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)

To nejsou symbolická čísla, to jsou tvrdé dolní hranice parametrů, které se navíc mají v následujících letech šroubovat výš. Výrobci tím pádem nebudou moci setrvačně spoléhat na „panenské“ suroviny. Ale budou muset počítat s uzavřeným cyklem, kde se materiál po dožití vrací, čistí a znovu vstupuje do výroby. Tady ještě vidím jednu věc. Vidíte to také? Už to není o tom, že je elektromobil ekologický a zelený až na střechu. Ví se, že ne. A teď do toho úřady začínají šlapat.

Dává pas smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články