Aféra je stará, jeden by si myslel, že už dávno skončila a vše je uzavřeno. Ale ne, soudní proces zase začal a konec je v nedohlednu.
Když Němci před pár lety slavnostně oznamovali, že „zprůhlední“ Dieselgate jednou provždy a že softwarové úpravy pod dohledem KBA udělají z pošramocených naftových motorů opět čisté stroje, znělo to jako konec příběhu. Jenže tohle finále se teď rozsypalo rovnou na soudní chodbě ve Šlesviku-Holštýnsku. Už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali. A musíme psát dál. Oberverwaltungsgericht Schleswig to řekl jasně. Právě ona slavná softwarová „oprava“, konkrétně použití takzvaného teplotního okna.
Ekologie na prvním místě, naftová auta mají (zase) problém
Oprava, která při nižších teplotách omezuje účinnost úpravy emisí, je nezákonná. A když si tu větu přečtete nahlas, dojde vám, proč se po Německu zvedla vlna paniky. To je ten rozdíl v mentalitě. U nás „je to asi jedno“ v tom smyslu, že lidi řeší hlavně peníze. A teprve až potom ekologii. Nejde o nenápadnou poznámku do servisní knížky. Jde o rozhodnutí, které v důsledku otevírá dveře k hromadnému vyřazování aut z provozu. V číslech, která se špatně polykají. Dotknout se to může 7,8 milionu řidičů a právníci z „dieselových“ kauz mluví dokonce až o 10 milionech vozů v ohrožení. Pokud se stejný případ rozšíří napříč značkami a modely.
A že nepůjde jen o Volkswagen, už je dnes zřejmé. V hledáčku jsou Audi, Škoda, BMW, Mercedes, Toyota, Volvo, Opel, Fiat, Renault a další. Celá jedna generace naftových aut standardů Euro 5 a Euro 6a–c, která získala zpátky homologaci díky aktualizacím řídicích jednotek pod razítkem KBA a která dnes soud shazuje ze stolu s poukazem na evropské právo a předchozí judikaturu Soudního dvora EU z roku 2022. Je fér připomenout argumentaci obou táborů. Protože v ní se zrcadlí to napětí, které trvá od Dieselgate. Automobilky i KBA roky tvrdí, že bez teplotních oken hrozí motorům poškození a potenciálně i bezpečnostní rizika.
Je to aféra stará řadu let, a přesto je živější než pomyslná voda
Protože systém úpravy emisí (EGR, SCR, filtry pevných částic) prostě v některých klimatických a provozních režimech nefunguje spolehlivě a spolehlivost motoru má být nadřazená. Soud ale říká, že ochrana životního prostředí a právní rámec emisí jsou hierarchicky výš. Já bych sdělení přetlumočil asi takovým způsobem. To, že jste opravili problém problémem jiného typu, z toho nedělá legální řešení. Do hry vstupuje i Německá ekologická organizace (Deutsche Umwelthilfe), která si na tenhle moment v podstatě systematicky počkala. Teď mluví o dvou cestách, masová dodatečná náprava „řádnou“ metodou.
Ta ale u řady modelů technicky postrádá reálné řešení, anebo rovnou odstavení. Žádné příjemné čtení pro kohokoliv, kdo má v techničáku Euro 5 nebo Euro 6a–c a ví, že byl na „povinném“ updatu. A teď to, co chcete slyšet, i to, co slyšet nechcete. Za prvé, rozsudek ještě není pravomocný a Volkswagen chce jít dál, do další instance. Neznamená to, že zítra ráno budou po celé zemi fronty na STK a plošné nálepky „mimo provoz“. Prakticky se teď neděje nic, co by řidiče donutilo odstavit auto.
Možnost, jak všechno smáznout a zamést pod stůl, asi není
Ale za druhé, a tohle je vzorový případ, precedent, který nastaví zrcadlo úřadům a popostrčí je ke konkrétním krokům. A za třetí je tady technická „dodatečná náprava“. Ta by vrátila auta do souladu bez fatálních kompromisů, jenže u celé řady dotčených motorů reálně neexistuje. Tam, kde existuje, nese s sebou zhoršení spotřeby, horší dynamiku a někdy i zásah do životnosti. Proto se v praxi jako reálné rýsují dvě cesty. Legální boj o odstoupení od smlouvy či finanční kompenzaci, anebo riziko postupných zákazů. Teď ale v úplně jiné, plošnější podobě. Pokud chcete vědět, zda se vás to týká, sáhněte do techničáku. Uvidíte-li Euro 5 nebo Euro 6a–c, jste v rizikové skupině.
Neznamená to automatickou stopku. Znamená to, že právě vaše auto je v definici případů, které soud pojal jako problematické kvůli teplotním oknům a ilegalitě softwarových změn. Co z toho plyne prakticky? Krátkodobě snad klid a pozornost. Sledujte, zda nepřijde oficiální výzva nebo svolávací akce. Znovu, a v jakém znění. Rozhodně dává smysl archivovat si doklady o všech provedených aktualizacích, potvrzení servisu, komunikaci s dealerem.
Střednědobě je třeba vnímat, že pokud zvažujete právní cestu, počítejte s tím, že „vrácení vozu“ obvykle znamená amortizační odpočet za dosavadní užívání. Tak jako tak je zřejmé, že to je, a nechci mluvit vulgárně, tak řeknu že bahno. Bahno, se kterým se automobilka umazala a mazat se s tím bude ještě dál. Nebylo by lepší už tuhle kapitolu jednou pro vždy uzavřít? Co si o tom myslíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Za mne by se za naftovou aférou už jednou pro vždy měla zavřít voda.
