Tato auta budou zanedlouho levnější o statisíce Kč: Ničí je pokrok ve vlastní kategorii. Máme se smát, nebo brečet?

Kdo hraje dlouho na trhu vysokou hru, hodně sází a plánuje fleety, bude teď počítat dvakrát. Emotivní je protiváha v podobě elektromobilů.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nedávno jsem narazil na jeden starší článek z rakouského tisku. Ano, je to tak a vy to víte, pokud nás čtete pravidelně. V redakci AutoŽivě sledujeme nejenom situaci ohledně aut a motorismu v ČR, ale i v zahraničí. Rozhodně u našich nejbližších sousedů. Téma se týkalo změny cenové hladiny u jedné skupiny aut. Na papíře to vypadá jako nenápadná změna v daňové tabulce, v realitě to ale zřejmě převrátí ceníky jedné konkrétní skupiny aut vzhůru nohama. Rakouská vláda v rámci balíku zákonů na podporu ekonomiky rozhodla jasně.

Daň zmizí, a tak budou auta se spalovacími motory levnější

Jaká je změna? Že od července 2025 zruší pro dodávky a malé užitkové vozy povinnost platit při první registraci normovanou spotřební daň navázanou na emise CO2. A to znamená přesně to, co si myslíte. Modely, které doposud nesly vysoký CO2 účet, výrazně zlevní. Převod z byrokratičtiny do praktického života? U typické dodávky mluví experti o zlevnění až o 300 000 Kč v přepočtu z eur. Tahle daňová úleva stáhne dolů ceníky užitkových dodávek zásadním způsobem, pokud se tak už nestalo. Třeba VW Crafter 35 má podle propočtů spadnout o 250 000 Kč dolů. Mercedes‑Benz Sprinter dokonce o 500 000 Kč.

iZdroj fotografie: Bosch

Možná žiju na jiné planetě, ale tohle jsou strašné částky. Ale chápu, Rakousko je tak trochu jinou zemí. Ministerstvo financí tomu říká „Mittelstandspaket“, tedy pomoc střední třídě a malému byznysu. Tomu, aby se rozhýbal trh a firmy si snáz obměnily pracovní auta. A ano, přiznávají i politickou realitu koaličního vyjednávání. Sám ministr financí Markus Marterbauer popsal, že šlo o dlouhou diskusi a „dodávky tam nakonec vpluly“, jak to v trojkoalici chodí. Když si to člověk poskládá do širšího kontextu, dojde k paradoxu, který dnes hýbe sociálními sítěmi i expertní obcí.

Elektrická auta budou naopak zdražovat, zvednou se náklady

Elektromobily v Rakousku citelně podražily, protože od 1. dubna 2025 se na ně nově vztahuje motorová složka pojistné daně. A to i přesto, že nemají klasický spalovací motor. Čímž majitelé reálně platí o několik stovek eur ročně navíc. Vozy s vysokými emisemi CO2 mají díky zrušení daně nižší cenu. Jde o střet dvou trendů jako z učebnice. Na jedné straně tlak na ekologii a veřejné rozpočty, na druhé straně potřeba ulevit podnikání a stavebně‑řemeslným profesím, které dodávky využívají denně. Kritika z druhé strany na sebe nenechala čekat.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Dopad do státní kasy není zanedbatelný a Katharina Jaschinsky z Verkehrsclub Österreich k tomu říká jediné. V situaci, kdy se škrtá v rodinných dávkách, se prý omezuje klimatický bonus a zdražuje se. Znovu se teď vrátím na začátek. Narazil jsem na tenhle článek, který je relativně starý a netýká se až tak úplně našeho trhu. Ale inspiroval mne k jasnému zamyšlení. Je to další ze signálů, které vnímám víc a víc. Elektrická auta se stávají dražšími a dražšími. Je to z mnoha různých důvodů. Jednou je to zrušení pobídek.

Technologie jde dopředu a to tlačí ceu EV aut prudce dolů

Podruhé to je zrušení daně na spalovací auta. Potřetí zase něco jiného. Ale je to tady. Děje se to. Jsou tady daně a poplatky, které se začínají elektrických automobilů týkat. A dřív se jich netýkaly. Poplatky za parkování, to je asi typický případ. Je to zřejmé. Elektromobilita není jediná cesta, a rozhodně to není cesta, která bude zadarmo. Určitě ne dlouhodobě. Navíc je tady jeden fakt, který je neoddiskutovatelný. Technologie elektrických automobilu stárne, a to velmi rychle. To, co bylo dneska moderní, je za týden, za měsíc, za čtvrt roku vysoce nemoderní.

iZdroj fotografie: Tesla

Zejména z Číny přichází technologie, která je skutečně velice pokroková a progresivní. Baterie, jež se dají nabíjet rychle a auta díky nim mají dlouhý dojezd. Parametry, které byly před 10 lety u elektromobilu jenom v říši snů. To všechno tlačí na cenu elektrických aut. Jak těch nových, tak zejména těch ojetých. Kdo si koupí auto z druhé ruky jezdící na elektrický proud, prodělá. Už teď je auto zastaralé, nemoderní. A těžko říct, co bude za rok. Pokud se vývoj nezastaví, půjde dál, elektromobily budou lepší a lepší.

Neříkám, že bych si to přál. Ale pokud to tak bude, cena těch starších bude klesat. Navíc se ukazuje nutnost zachovat auta se spalovacími motory. Podtrženo a sečteno, myslím, že elektromobilům nastávají těžké časy. Podle mého názoru budou nová elektrická auta zdražovat. A naopak cena těch ojetých bude značně padat. Klesne o desítky, možná stovky tisíc Kč. Rozhodně bych to ale nevnímal jako pobídku elektromobily z druhé ruky kupovat.

Koupíte si elektromobil?

Zdroj: ÖAMTC, USP, Wikipedia, BMW, RIS, WKO
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články