Nové značení na silnicích už je i v Česku, ale prakticky nikdo z řidičů o něm nic neví. A je to velká chyba, protože nové symboly mají velký bezpečnostní význam.
Kruhové symboly namalované na vozovce jsou letošní novinkou a setkáte se s nimi hned v několika evropských zemích. Vzhledem k tomu, že toto nové vodorovné značení úspěšně zvyšuje bezpečnost na silnicích (údajně až o 80 %), můžeme očekávat, že se záhy objeví i na našich vozovkách. Drtivá většina našich řidičů ovšem zatím vůbec netuší, co jim bílé kruhy u středové dělicí čáry vlastně sdělují. A redakce AutoŽivě se proto rozhodla vám novinku mezi značkami osvětlit.
K čemu bílé kruhy přesně slouží?
Cílem nových kruhových znaků na vozovkách je především ochrana motorkářů v nebezpečných zatáčkách, ve kterých často dochází ke smykům, a dokonce i čelním střetům s protijedoucími vozidly. Tyto bílé reflexní kruhy mají protiskluzovou úpravu, takže jsou dobře vidět i za tmy a navíc nehrozí uklouznutím pneumatik na daném symbolu ani při vysoké rychlosti.
S kruhy vedle středového pruhu se setkáte v ostrých zatáčkách především v horských partiích. Kruhy z jedné řekněme kritické strany kopírují středovou čáru a mají postupně různou velikost. V nájezdu do zatáčky mají největší průměr a ten se pak zmenšuje až do výjezdu ze zatáčky.
Drž se vedle a zpomal
Jedná se de facto o takovou psychologickou bariéru, která řidičům motocyklů jasně sděluje, že se mají držet v ideálním případě těsně vedle kruhů a nemají do nich najíždět. Tím pádem zůstávají v bezpečné křivce, kdy do protisměru nezasahují, a to ani vlastním tělem při silném náklonu motorky.
Z mého pohledu je to vynikající nápad, který dokáže pomoci především méně zkušeným anebo příliš hazardujícím motorkářům, aby neohrožovali na životě sebe ani protijedoucí vozidla. Efekt zmenšujících se kruhů totiž dokáže změnit dynamiku vnímání momentální rychlosti, a to vede podvědomě k opatrnějšímu vedení motorky do poměrně riskantní zatáčky.
Už nejen za našimi hranicemi
Státy, kde se již vodicí kruhy na vozovkách používají, jako konkrétně Německo, Rakousko, Itálie a Švýcarsko, si efekt daného značení pochvalují a hlásí pokles vážných nehod v rozpětí od 60 do 80 %. Sami motorkáři prý vnímají vodicí kruhy velmi pozitivně. Aby ne, vždyť díky doporučené stopě získávají ten správný odstup od středové čáry. A tím se vyhýbají nebezpečným chybám v zatáčkách, které mívají až tragické následky.
S kruhy v zatáčkách už jste se mohli setkat i v České republice, ovšem zatím pouze v rámci testovací akce, na které se podílela organizace BESIP. Podle informací zjištěných redakcí AutoŽivě byly kruhy instalovány na Červenohorském sedle v Jeseníkách, a to v rámci zatáček, které vykazovaly největší nehodovost na straně motocyklistů. Efektivita nového značení se intenzivně monitoruje, a pokud se i u nás potvrdí jeho reálná účinnost, dojde k masovému rozšíření vodicích kruhů po celé ČR.
Podle motorkářů rozumný počin
Jak vnímají toto nové značení sami motorkáři? Schválně jsme se zeptali na jejich názor. Motorkář a instruktor motoškoly Petr Skalický se vyjádřil pro redakci AutoŽivě: „Už jsem o kruzích v zatáčkách slyšel a je to hodně dobrý nápad. Když projíždím zatáčku ostřeji, opravdu si často sáhnu i lehce do protisměru. A to jezdím na mašině celý život. Co teprve mladí motorkáři, který ještě nemají pořádnou zkušenost. Když se tohle značení rozšíří, bude to jen ku prospěchu.“
Další motorkář, který si ale nepřál být jmenovaný, k tomu dodává. „Letos jsme na kruhy u středovky narazili s naší bandou, když jsme projížděli Rakousko. A musím říct, že svůj efekt to vážně má. Intuitivně se nedržíte tak natěsno čáry a máte tendenci lehce zpomalit. Jako bezpečnostní prvek, který dává smysl, to beru.“
Aby vás kruhy zbytečně nezaskočily
První zkušenosti především ze zahraničí ukazují, že kruhové symboly skutečně pomáhají motorkářům v průjezdu kritických zatáček, a tím snižují riziko nehod. Výhodou tohoto značení je jednoduchá a levná instalace, funkčnost za každého počasí a okamžité rozpoznání smyslu kruhů. V roce 2026 proto očekáváme rozšíření tohoto značení napříč naší zemí.
Důležité ale je, aby nejen motorkáři, ale i šoféři aut co nejdříve pochopili význam nového značení. To poslední, co všichni chceme, je, aby neznalé řidiče kruhy mátly a případně rozhazovaly během jízdy jejich pozornost jen proto, že netuší, k čemu znaky u středové čáry slouží.