Pokuta půl milionu Kč je realitou. Z českých silnic si nikdo holubník dělat nebude – za co tenhle rekord padl?

Nové koště dobře mete, tohle platí i u nově zřízené inspekce zcela a bez výjimek. Pár měsíců a do kasy spadly stovky tisíc Kč.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Vídám je víc a víc. Na Jižní spojce jsou de facto pečení vaření a přiznávám, že takovou aktivitu jsem nečekal. Na Jižní spojce nebo na vjezdu do tunelu Blanka, při sjezdu od Břevnova. V redakci AutoŽivě už jsme o této nové složce státního dohledu referovali. Pokud si někdo myslel, že to bude jen nějaké tiché dozorování, mýlil se. Pokud si někdo myslel, že nebudou padat pokuty, mýlil se. Inspektoři INSIDu už krátce po startu inspekce v červenci 2025 ukázali, že to myslí vážně. S výkonem, který nebude patrný jen od stolu, s razítky jen na papíře.

Kdo porušuje v ČR pravidla, zaplatí pokutu, klidně půl milionu

Třeba na dálnici D1 inspektoři odhalili dvě nadměrné soupravy chorvatského dopravce, které projížděly po českých silnicích bez patřičných povolení pro nadměrnou přepravu. To samo o sobě není největší šok. Ten šok možná spočívá v tom, jak razantně INSID zasáhl. Řidiči těchto souprav dostali pokutu 15 000 Kč každý. To je sice výrazná sankce, ale vrchol toho, co z toho případu dělá mediální bombu, spočívá jinde. Je to o tom, jaká sankce padla na dopravce, ne na řidiče samotné. Ti sice nevyvázli bez trestu, ale řekl bych, že trestu únosného.

i

Dopravce čelí pokutě v souhrnné výši 430 000 Kč a podle vyjádření inspektorů bude pravděpodobně právě tato částka také definitivní hranicí pro konečnou pokutu. V praxi to znamená, že by komplet sankce za ono provinění atakovala půl milionu korun. Tohle už není pokuta „na okraj“, to je symbolická výstraha: kdo si dovolí jezdit „na černo“ a zároveň vážně překročit pravidla nadměrné přepravy, může to hodně bolet. To vše se děje v momentu, kdy INSID funguje jako samostatná složka teprve pár měsíců. Už nyní přicházejí první důkazy.

Kauce ve výši pokuty, do toho nesmí vozidlo opustit místo

Důkazy, že nezůstane jen u vymyšlených paragrafů a ideálních vizí. V obecném nastavení systému se kauce používá jako záloha na pokutu. V řadě případů platí, že výše kauce odpovídá tomu, jak velká bude následná sankce v řádném správním řízení. A v tomto případě se zdá, že kauce 430 000 Kč není náhodná, ale cíleně nastavena tak, aby fungovala zároveň jako memento pro dopravce. Tohle si chcete rozmyslet, něco takového jako kdyby INSID chtěl říct. Kauci probereme podrobněji. Respektive to, že jestli to chápu správně, INSID odejme registrační značky a vozidla znehybní, dokud není kauce uhrazena. A kauce je ve výši pokuty.

i

Jinak řečeno, tohle bych nechtěl zažít. Že jedu kamionem přes cizí stát a dostanu pokutu v řádech stovek tisíc Kč. A čekám, až to za mě někdo zaplatí, jinak nejedu dál. Zajímalo by mě, jak to INSID dělá u přepravy živých zvířat. Nechá nákladní auto na slunci, s návěsem plným prasat nebo slepic? To snad ne. Zajímavé je, že dopravce následně povolení pro nadměrné soupravy dokázal vyřídit během dvanácti hodin. Ale to situaci zrovna nezlehčuje.

Pokuty v hladině stovek tisíc Kč padají a zjevně padat budou

Proč to dělal až po zásahu? Proč ne předem? V kontextu navrhované sankce to už působí, jako by šlo o pokus projet hranice zákona pod pokličkou. Nebudu tvrdit, že půl milionu bude vždy standardem, nemyslím si. Totiž každá kauza se bude posuzovat individuálně. Ale tím, že už v první fázi INSID nastaví kauci na poměrně vysokou částku, ukazuje, že „mimořádné zásahy“ jsou jeho jasný signál. Inspekce tím jasné říká, že se nedá jezdit po ČR „na divoko“. 

Vaše nejvyšší pokuta?

Zdroj: INSID
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články