Poslední opravdová auta stojí v bazarech. Jezdíte jedním z nich? Nikdy ho neprodávejte. Ta nová jsou jen skořápky bez emocí

Představení prvního modelu BMW iX3 z řady „Neue Klasse“ přineslo ve finále možná více otazníků než odpovědí. Zejména s ohledem na jeho cenu, která vás rozhodně překvapí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Abychom si to hned v úvodu ujasnili: já se opravdu nechci pouštět do kritizování něčeho nebo někoho jen proto, že by to v danou chvíli mohlo vypadat jakkoli zajímavě. Vůbec ne. Velmi dobře totiž vím, v jak složité situaci se dnes evropští výrobci nachází a že vyrábět dnes v Evropě auta je tak trochu očistec. Přesto. Pokud se vedoucí evropské značky dopouští podle mého soudu stále stejných přešlapů, musím zareagovat. Berte prosím moje následující slova přesně v duchu tohoto odstavce.

Volkswagen celkem jasně ukázal, kudy cesta nevede

A začnu nikoli u BMW, ale u konkurence: Volkswagenu. Shodou životních náhod se mi poslední měsíce povedlo být opravdu blízko lidem, kteří pracují v saských závodech VW, a dokonce s nimi na některých projektech spolupracovat. Mám tak poměrně blízko k informacím opravdu „z první ruky“ a jsem za to neskonale vděčný. Byť tyto informace jsou převážně neveselého charakteru a neskýtají příliš optimismu. Zato ale myslím věrně odráží malér, do kterého se VW (vlastním přičiněním) dostal.

Ten malér bych osobně nazval „přehnaná víra v elektromobilitu“ a stačí dnes zajít za jakýmkoli dealerem VW v Německu a zavést na toto téma hovor – očekávejte minimálně pětiminutový monolog, v němž se budou velmi často střídat slova jako „nesmysl, totálně nezodpovědný přístup, amatérismus, plané naděje“, případně také ekonomická sebevražda. Pokud narazíte na někoho opravdu od rány, nebo to bude váš známý a nebude vás brát jako klienta, uslyšíte místy i jadrnější slovník.

Rozčarování prodejců Volkswagenu je opravdu značné

A že jsem za ty roky v Německu už leccos pochytil, přesto mě některé výrazy v těchto diskusích „kulturně obohatily“. Ano, rozezlení lidí od VW v první linii k tomu, co s jejich byznysem „spáchalo“ rozhodnutí manažerů v centrále ve Wolfburgu, je opravdu značné. Ono když vám na dvoře zaparkuje kamion s ID.3 nebo ID.4, v účetnictví přistane faktura s měsíční splatností a vy v podstatě víte, že ta auta nemáte šanci za ten měsíc prodat (a neprodělat na tom kalhoty), tak vás to malinko nebaví.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A jak tak pozoruji, všichni kolem vědí, že by to tak nemělo být. Proč to ale nevědí „ti nahoře“? To je skorem hamletovská otázka. Osobní zážitek: když se poprvé ukázalo ID.3, opravdu hodně dlouho jsem přemýšlel, proč je VW udělal tak NE-atraktivní a NE-zajímavé, když má na svém kontě designové ikony typu Golf, Passat, T5/T6 Multivan nebo Beetle. Proč je elektrické auto tak sterilní a nevzrušivé, že opravdu necítíte potřebu jej řídit? Ano, chápu, úspora nákladů, ale opravdu se za úsporu dá schovat všechno?

Proč „Nová třída“ od BMW opakuje chyby, jichž se dopustil VW?

Auto by přece mělo být i trochu emocionální záležitost, mělo by svému majiteli/řidiči nabídnout i cosi víc než jen efektivní přenos kilowattů z baterie na vozovku. Koncern sice některými modely Audi (famózní e-tron GT) dokázal, že to jde, když se chce, konečně i ID.7 je designově celkem povedená záležitost (speciálně kombi Tourer), jenže: ten v Čechách začíná na téměř 1,4 milionu, což speciálně ve světle nové čínské konkurence není opravdu málo. A vyřazuje tak ze hry nemálo těch, co by jej chtěli.

iZdroj fotografie: VW

A „Neue Klasse“ od BMW? Nechci se BMW jakkoli dotknout, ale interiér nové iX3 mi ten levný interiér ID.3 připomíná více než velmi. Opět: pokud jste posledních 20–30 let jezdili v BMW, zažili legendy jako E38 nebo E39, případně „sedlali“ X6 či předposlední X5/E72, nadchne vás takovýto interiér? A celkový design auta? Jež má sice masku odkazující na legendy v podobě BMW 1600/1800, ale zbytek vozu? Takových SUV se dnes nabízí 12 do tuctu, proč bych tedy měl volit právě BMW?

Kde se vytratila desítky let budovaná tradice sportovního luxusu, jímž bylo BMW proslulé?

Kde je ona „Neue Klasse“? Kde je nadšení z auta, které měl člověk pokaždé, když otevřel dveře u dobře vybaveného BMW před 10–15 lety? Trčící displej se zajímavým zakřivením do prostoru je možná to, co designéři považují za nutnost, ale opravdu na tohle čekali jejich zákazníci? Opravdu silně o tom pochybuji. Na českých stránkách BMW je mimochodem velmi zajímavá úvodní fotografie: s uvedenou cenou (od nemalých 1 833 494 korun – za kompaktní SUV!), výkonem, a „dojezdem až .. km“. Potřebuje to další komentář? Opravdu je tohle ona „nová éra BMW“?

iZdroj fotografie: BMW

Jak to vnímáte vy, mimochodem? Sešlo BMW už zcela ze svojí cesty, nebo to jsou všechno jen „přechodné omyly“, dané zčásti i nevypočitatelnou politikou EU? Nepřijde vám, že přes 1,8 milionu za kompaktní SUV je celkem dost i na „Neue Klasse“? Napište nám do diskuse, těšíme se na vaše názory.

Možná právě teď stojí vaše auto v garáži nebo na ulici a ani netušíte, že patří mezi poslední zástupce éry, která už končí. Poznáte to snadno – pokud má pod kapotou poctivý motor, mechanickou převodovku, hydraulický posilovač řízení nebo i jen to, že vás nutí řídit „rukama i duší“, je to přesně ono. Žádné umělé zvuky z reproduktoru, žádný software, který vám bere iniciativu. Ať už jde o Škodu nebo Porsche, každá automobilka vyrobila své klenoty.

Až se tedy příště podíváte na svůj vůz a napadne vás, že by bylo fajn ho vyměnit za něco nového, možná ještě zadržte. Právě ta „ojetina“, kterou máte, může být posledním opravdovým autem, jaké jste kdy řídili. A možná i posledním, které bylo stvořené pro řidiče – ne pro tabulky a regulace.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články