BMW se vzepřelo EU: Spalovací motory u nás neskončí. Elektřina nebude diktovat svět, slibuje automobilka

Boj proti ukončení výroby vozů se spalovacími motory vrcholí. Člen představenstva BMW jasně sdělil, že v jejich výrobě hodlá automobilka pokračovat, jen trochu jinak.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Automobilka BMW definitivně potvrdila svůj závazek k výrobě spalovacích motorů i pro nadcházející desetiletí. Na rozdíl od jiných výrobců, kteří se orientují čistě na elektomobilitu, člen představenstva BMW Jochen Goller otevřeně prohlásil, že spalovací motory nikdy z vozů BMW definitivně nezmizí. A nadále budou tvořit významnou část nabídky značky.

Tento pragmatický postoj reflektuje skutečnost, že vlády evropských zemí stále více ustupují od plánovaného kompletního zákazu spalovacích vozů. BMW přitom hodlá svým zákazníkům nabídnout co nejširší spektrum pohonů. Podle představitelů automobilky je totiž důležité být připraven na všechny možné scénáře a nezaměřovat se pouze na jediný vývojový směr.

Syntetická paliva i revoluční motory s předkomůrkou

Automobilka BMW kromě výroby elektromotorů šesté generace nadále produkuje i pokročilé spalovací motory a hodlá v tom pokračovat. To jedině potvrzuje, že výrobce nevnímá elektromobilitu jako univerzální řešení, a dokonce už i vyvíjí novou generaci benzinových i dieselových jednotek. Mezi nimi můžeme počítat s rozvojem motorů využívajících bio paliva HVO (syntetické palivo chemicky podobné klasické naftě) s výrazně nižšími emisemi CO2.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

BMW k tomu již aktivně pracuje na vývoji nové generace spalovacích motorů, které budou vybavené inovativní technologií v podobě tzv. předkomůrky. Jedná se o inovativní koncept, který vychází z klasických dieselových motorů. Jeho účelem je dosažení vyšší efektivity spalování a současně snížení emisí. Tato technologie se již osvědčila u modelů značky Maserati a BMW plánuje její brzkou implementaci do svých agregátů.

Jak funguje taková předkomůrka?

Pokud vás zajímá, jak funguje motor s předkomůrkou, tak princip je poměrně jednoduchý. Zmíněná předkomůrka je v zásadě malá oddělená komora umístěná v hlavě válce, která je propojená s hlavním spalovacím prostorem. Směs paliva se vzduchem se v předkomůrce zapálí a tato vznícená směs následně rychle expanduje do hlavní komory, kde shoří zbytky paliva. 

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Vývoj nové generace pohonných jednotek v BMW ale zahrnuje i zavedení 800V elektrické architektury, kterou hodlá výrobce maximalizovat účinnost a ve finále i výkon v rámci kombinace spalovacích motorů a elektromotorů v hybridních systémech.

Elektromobilitu jako jediné řešení nechtějí

Co si myslí o postoji vedení BMW čtenáři AutoŽivě? Schválně jsme se zeptali na jejich názor. Pan Černý, motoristický nadšenec z Prahy, nám k pokračování spalovacích motorů u BMW řekl: „Za mě je skvělé, že BMW nechce spalováky hodit za hlavu. Elektromobilita nesmí být jediné a univerzální řešení pro všechny vozy. Nově vyvíjené motory vypadají hodně zajímavě a v mých očích naštěstí slibují, že auta, která nás po generace tolik baví, nezmizí na úkor tichých a sterilních elektromobilů.“   

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Stejně tak pozitivně kvituje přístup BMW i servisní technik David S. z Karlových Varů. „Ať si každý jezdí, čím chce. Ale to poslední, co bych si přál, je, aby nadobro zmizely z aut spalovací motory. Auta by neměla jen bezpečně a v maximálním komfortu vozit lidi z bodu A do bodu B. Měla by dělat řidičům radost. A tu u elektro aut prostě postrádám. BMW fandím a těším se, s čím ještě v motorech v budoucnu přijde.“

Více typů motorů, více spokojených řidičů

I já sám patřím k motoristům, kterým se tlak na likvidaci spalovacích motorů ze strany Evropské unie nelíbí. Elektromobilitu respektuji a některé elektrické vozy mě skutečně nadchly, ale jako klíčovou vnímám v budoucnosti diverzifikaci pohonných jednotek. Je potřeba snižovat emise a chránit planetu, dobrá, ale jde to i jinými způsoby. Ať jsou k dispozici vodíkové motory, upravené dieslové jednotky a agregáty fungující na bázi syntetických paliv a lidé si mohou svobodně vybírat, která z motorizací jim vyhovuje nejvíce. Pokud bude takto vypadat realita po roce 2035, pak budu spokojený.

Vadí vám tlak EU na ukončení spalovacích motorů, nebo dáváte přednost elektrickému pohonu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články